Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Killroy
Hej FP

Konen og jeg har besluttet os for at købe vores første fladskærm

Vi har lagt os et buget der hedder på ingen måder over 10.000 kr

Vi prioritere helt klart billed kvalitet, også så godt billede som muligt på de lidt dårligere signaler.

syntes ofte når vi besøger venner og bekendte, at det er som om der er en grumset film over billede, og dette vil vi selvfølgelig gerne selv undgå.

der ud over er leve tid vigtigt for os, vi er ikke typen der køber nyt TV hver 2 3 år.

har haft set på Samsungs UE40C7705XXE som et muligt bud.

men ja som helt ny på det markede er det en jungle at finde rundt i, og hver gang man stå i butikken får man jo ikke andet end stress. :D

vi har fravalgt plasma, da der er fare for billede brænder sig fast og laver skygger.
og da vi også går efter levetid, har det skræmt os lidt.

men vil meget gerne høre nogle bud på hvad kunne være et godt valg af skærm, så vores søgen kan blive indskrænket lidt.

og stil endelig gerne spørgsmål

har læst den dejlige gennemgående guid på siden, og jeg havde helt klart være typen der havde købt tv på de forkerte grundlag.

mange tak
Af PeterD
Velkommen til Flatpanels :)

Altid rart at du endnu ikke er låst fast på et bestemt mærke...

Det bedste vil være hvis i kan beslutte jer INDEN i går ned til en fysisk butik og køber skærmen, da sælgerne ofte gerne vil sælge jer den skærm de får mest provision på (*Host: Elgiganten=Samsung Host*)

Jeg vil dog undersøge priserne på nettet inden i går ned i en butik, da der nemt er op til 1500 kr i difference, ved at købe et tv, på det rigtige tidspunkt og det rigtige sted. Hvis i har mulighed for det, kunne i også købe det på nettet (hos et velrenomeret firma , da det ofte er billigere her end i butikken)

Levetid på en fladskærm er svært at spå om. Jeg tror og håber personligt at OLED vil være mere fremme om 4-5 år og disse har et bedre billede end LCD og plasma i dag. derfor vil det ikke være det bedste at købe et tv nu som skal holde til om 5 år...

Skrive lidt mere om hvordan vinduerne i stuen er og hvor langt der er fra tv til sofaen..

Vær i øvrigt opmærksom på at ALLE producenter fornyer hele deres produktlinje hvert år, så man kan også købe for dyrt og derefter hurtigt forelske sig i en ny skærm...

Se iøvrigt Flatpanels anbefalinger på siden her. Disse skærmen går man sjældent forkert af, men min personlige mening er at skal det være en skærm på over 42" skal det være en plasmaskærm pga. det "blødere billede" når man ser film/sport...og med HD kanaler bliver billedet ligeså skarpt som med en 42" LCD skærm

God jagt..
Af Killroy
Jo tak er også yders lykkelig over at have fundet dette forum inden jeg købte skærm

Nej vi er på ingen måder bestemt på et mærke.

syntes bare når jeg har været på besøg hos venner og ser deres "ofte Philips skærme" bliver jeg skuffet

stuen har 2 vinduer, vil nok sige vores stue er lidt mørkere end en normal stue, men dog på ingen måder et mørkt rum.

vil skyde på man sider ca 3m fra skærmen, og er vi flere der ser TV, sidder man nok lidt i vinkel til skærmen.

vi havde snakket om 37" max 40" da der ca 1m væg plads hvor skærmen skal hænge, og at man ikke sidder længre væk end man gør.

og ja i henhold til pris, den samsung skærm vi havde set på, (efter læst Test af 8 serien herinde) den svinger fra 9300 hos elgiganten til 12000-13000 hos fona og ekspert, vi havde overvejet samsung skærm da vores PC skærme er samsung, men det er intet must.

og når vi har været ude og ose, syntes vi også vi har set de bedste billeder på samsung skærme og Sony bravia skærme.
men efter at have læst guiden her inde, så har vi lidt en ide om at vis butikken ikke har indstillet skærmen ordentligt, så kan den skærm der viser det dårligste billede, jo nemt være den der måske kan indstilles til det bedste billede.

så ja vi er ret rådvilde hehe
Af THM
philips har også nogle hæslige standardindstillinger :)

med lidt omtanke er det ikke så svært at undgå fastbrænding på plasma(bare man ikke lader den stå på txt natten over)

sidder selv ca. 3meter fra en 42" og syntes ikke det er for stort. man skal også passe på med at købe for småt da man hurtigt vender sig til størrelsen...

når det er sagt så kan philips faktisk godt lave fornuftige tv. et 40" 5605h ville være et godt bud, man skal så bare bruge indstillingerne fra testen af tv'et her på siden.
da i godt kunne lide billedet på sony, vil en 40" EX500 eller EX700 også være et fornuftigt valg :)
Af Killroy
Tak for budne THM

de er noteret med til vi tager en sidste ose tur inden vi bestemmer os :)

og de 40" som max handler om at der på vægen er 104 cm
det er et stykke væg hvor der er en dør på begge side :P
Af Mysen
Jeg tror i skal passe på med at fravælge plasma pga. Rygter. Jeg har en nu 6 år gammel plasma med 1000vis af timer på bagen hængende i soveværelset, og som nævnt er fastbrænding kun hvis man er skødesløs. Hvis I synes at jeres venners faldskærm står dårligt er det måske netop fordi, der er så stor forskel på crt og lcd. Plasma kræver kun en lille tilvænning i forhold til.
Med 3 meter til skærmen, så tror jeg at 37" vil ærge jer. Jeg ville nok helt op på 46-50" med den afstand til skærmen, men hvis det ikke kan lade sig gøre, så vælg minimum de 40-42". Kig anbefalingslisten igennem. Der er en del der matcher jeres kriterier, da mange af de anmeldte storskærme også fås mindre. Og så er der glade ejere af stort set alle mærker herinde på siden, så det behøver I ikke at fokusere på. Udover at Sony/philips kun laver lcd og at Panasonic stort set kun har Plasma. Det er i hvert fald det de er gode til.
Af kskruger
Synd, at du på forhånd afviser plasma tv. Det vil være det samme, som at sige at benzin biler er bedre end diesel biler, hvilket man jo selvfølgelige ikke kan sige. Og det samme er om LCD og plasma, begge har fordele og ulemper. Men faktum er at plasma har det bedste billede, til en billigere penge.

Mit bud ville derfor være et Panasonic 42V20 til omkring 9500,-
http://www.wupti.com/Produkter/326438_% ... artnersite

Og hvis der skal spares lidt:
Panasonic 42G20 til omkring 6200,-
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=9084
Af Killroy
lige for at afklare en ting Benzin biler er bedre end disel biler ;) hehe
intet som duften eller lyden af en gammel V8er der står og banker der kan disel godt pakke sammen :D

men nej som sagt havde haft fravalgt Plasma pga vi har hørt fra mange sider det der med billede kan brænde fast
og at de ikke skulle være så gode sammen med PC og til spil
men som sagt har aldrig haft det ene eller det andet der for jeg skriver her inde hvor der er mange folk med noget viden i stedet for de sofa holdninger vi kan få fra vennerne :D

og ingen tvivl der er glade ejere af alle mærker og det er fint for vi er ikke bundet på et mærke men som det er med alt så er der absolut modeller fra hver udgivere der er bedre end de fleste andre de laver
Af rcflier
Hej.

Jeg er selv førstegangsfladkøber og har vaklet (lidt) mellem
et Sony KDL40EX500 til 4500.- fra Bilka's netbutik og det,
jeg allerede havde sat mig på, nemlig et Samsung PS50c685
på tilbud fra Komplett (dette tilbud findes ikke mere).

Sony's er et 40" LCD og Samsung's er 50" 3D plasma.

Jeg har vaklet mellem "bare et tv", det er Sony'et.
Og det vilde eventyrlystne med den bedre billedkvalitet
- ja, gæt hvilket det er. 3D funktionaliteten er nærmest
gratis så pyt, hvis det ikke er interessant i længden.

Men okay, når der fysisk kun er 1 meter til rådighed, så kan
du have max. 40" - Sony fjernsynet er i alle tilfælde billigt
og det "burde" være ok - det er efterfølgeren til W5500
modellen. Der er rigtig meget for pengene - så er der også råd
til en Blu-Ray afspiller og en stak film til fridagene.

Men det må være skønt - penge på lommen; ose,ose og januarudsalget
lige om hjørnet. Med mindre der dukker et usandsynlig godt tilbud op
(som det gjorde i mit tilfælde), så ville jeg vente til januar med
anskaffelsen.

Cheers
Erik

PS: Jeg skal forhåbentlig hente mit tv på tirsdag :p
Af Killroy
er der nogen der har personlig erfaring med 40C7705
er det et godt køb 3D delen betyder ikke noget vider for os og slet ikke fra Samsung for deres briller er dårlige når man bruger briller i forvejen :) de sider super dårligt ud over egne briller

vi vil som godt ofre de 9300kr som det koster vis det er et godt køb

vi vil bare godt være så sikre i vores sag vi nu kan inden vi køber noget

og ja vi har også overvejet at vente til jan med at købe men ville jo være hyggeligt i julen med en stort dejligt TV til at lune i stuen :D
Af Shutdown
Jeg kender ikke nogen, har heller ikke hørt om nogen herinde for hvem "fastbrænding" af billedet på en plasma har været et problem. Jeg har selv lige købt nr2 plasma så nu kommer min gamle 42" panasonic ind i soveværelset, jeg har ALDRIG taget specielle forholdsregler omkring min plasma i de 4-5 år jeg har haft den, og den er blevet brugt til pc, video, dvd og alm tv, og altid uden skyggen af problemer. Hvis i har plads til en 42-46" ville i på ingen måde fortryde en af panasonics topmodeller. V20 og G20 man får simpelthen bare rigtig meget billedkvalitet for pengene. ;)
Af Mysen
Killroy skrev:er der nogen der har personlig erfaring med 40C7705
er det et godt køb 3D delen betyder ikke noget vider for os og slet ikke fra Samsung for deres briller er dårlige når man bruger briller i forvejen :) de sider super dårligt ud over egne briller

vi vil som godt ofre de 9300kr som det koster vis det er et godt køb

vi vil bare godt være så sikre i vores sag vi nu kan inden vi køber noget

og ja vi har også overvejet at vente til jan med at købe men ville jo være hyggeligt i julen med en stort dejligt TV til at lune i stuen :D
Du kan læse testen af ue46c8705. De 2 modeller er stort set identiske. Forskellen ligger, udover designet, i den diodedæmpning der er på c8705. Men på en led med dioderne i kanten af tv'et, er der faktisk flere gener ved det, end det gavner. Læs denne test. Tv'et er rimelig rost, men 3D billedet er dog ringe, og det, sammen med prisen, er sikkert årsagen til den ikke fik en topanbefaling.
Men ue40c7705 er jo noget billigere, og derfor sikkert et udmærket køb. Det er ikke et plasma og der er ikke et local-dimming led, men der er skam sikkert ganske godt. Min far ejer sidste års 7 serie, og han er godt tilfreds. - Selv om han allerede nu fortryder, at han ikke købte større ;)
Af Killroy
tak for infoen shutdown

vi vil helt sikkert se lidt på plasmaskærme også når vi tager ud og oser en sidste gang

og tak til Mysen
har læst testen men en ting er test og så at have det stående hver dag i stuen om man så stadig er glad for det efter nogle måneder

og ja vi havde også overvejet 7 serien og ikke 8 serien der er et rimeligt stort spring i pris