Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicklas A
Hey..

Når jeg afspiller en dvd/bluray film, så kan jeg ikke få billed til at fylde hele skærmen, kun ved at zoome og når jeg gør det kan jeg jo ikke se underteksterne..

Det kan vel ikke være rigtigt?

I kan se i min beskrivelse hvad jeg har af udstyr :)
Af Lars K
Hvis du har en sort ramme hele vejen rundt er der noget galt. Har du kun sorte bjælker i top og bund er det som det skal være.

Dit TV har formatet 16:9 og de fleste film har formatet 2.39:1 og 1.85:1 så for at få et korrekt aspekt og derved undgå at folk ikke bliver lidt lange i ansigtet :p så tilføjes der bjælker

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29
Af Nicklas A
det er kun i top og bund.. Men synes bare det er synd at ikke udnytte hele skærmen, når man nu har den :D

Og da min tv er helt nyt og lidt følsom over for fosforslør, ville jeg så gerne have fuldt billed på mit tv når jeg ser film..
Af THM
Nicklas A skrev:Hey..

Når jeg afspiller en dvd/bluray film, så kan jeg ikke få billed til at fylde hele skærmen, kun ved at zoome og når jeg gør det kan jeg jo ikke se underteksterne..

det lyder lidt underligt, da bluray normalt fylder hele skærmen, selvom overscan er slået fra.
men du kan jo evt. prøve at slå 16:9 overscan til inde i indstillingsmenuen-> indstillinger->andre indstillinger tror jeg det er :)
Af THM
hehe i så fald kan du prøve at indstille din bluray til fuldt 16:9, det kan man i hvert fald på min LG, men billedet kommer til at se forkert ud...
jeg ville dog ikke være bekymret over at se en enkelt film med bjælker, bare man har lidt omtanke især i starten, da jeg kan forstå VT20 er lidt følsom.
Af Lars K
THM skrev:
Nicklas A skrev:Hey..

det lyder lidt underligt, da bluray normalt fylder hele skærmen, selvom overscan er slået fra.
men du kan jo evt. prøve at slå 16:9 overscan til inde i indstillingsmenuen-> indstillinger->andre indstillinger tror jeg det er :)
Det kommer jo helt an på hvilket format filmen er skudt i. De fleste amerikanske film bliver ikke optaget i 16:9
Af Nicklas A
Har været inde på mine indstillinger på min bluray afspiller og den står til 16:9 full, men fast and furious filmen som jeg afprøver med vil stadig ikke vises i fuldt billed..

Men det kan så godt være dvd´en som ikke kan altså?
Af lennon
Som nævnt er der ingen løsning . Tingene kører som de skal . Mange BR film er simpelthen skudt i formatet 21.9, - og indtil videre er det vist kun Philips som har lavet et TV i dette format . Du kan som regel se på BR coveret hvilket format filmen har .
Brugeravatar
Af MigSelv
Der er ingen fejl ved dit udstyr. 99,9% af alle film har sorte bjælker i top/bund.
Brugeravatar
Af MigSelv
Sorte bjælker giver ikke problemer, udover uens ældning af panelet, som vil være størst i panelets første ca. 200 timer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MigSelv skrev:Der er ingen fejl ved dit udstyr. 99,9% af alle film har sorte bjælker i top/bund.
Nej, der tager du fejl. Fordelingen af BluRay-titler er faktisk nærmere 50/50 mellem 21:9 og 16:9.
Brugeravatar
Af MigSelv
Så må jeg være uheldig med mine 75 titler, ikke en uden sorte bjælker ( hvis jeg ser bort fra Shine A light ).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det må du være. Min samling passer fint med 50/50, men den tæller så også kun 20-30 film.
Brugeravatar
Af MigSelv
Og glemte lige Avatar, den er også uden sorte bjælker. Det var 2 film ud af 75 uden bjælker.