Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Cycon skrev:I så fald er HD kanalerne jo et skridt nedad (i mine øjne får man et dårligere produkt, som ikke udnytter et moderne 16:9 optimalt)...
Ja, når vi snakker om 4:3 udsendelser så er det vel.
Af dkscan
For dem, som gerne vil strække 4:3 ud, så det fylder hele skærmen, kan man godt sige, at det er en forringelse.
For os, der foretrækker at se tingene i korrekt perspektiv, er der intet problem.

Så længe kanalerne findes både i SD og HD kan dem, som gerne vil strække 4:3 ud, blot lægge begge udgaver ind og så kun bruge HD-udgaven, når der sendes 16:9 materiale.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
men hvorfor er lyden så lav på HD-kanalerne??? jeg sys man skal skrue højt op for volumen nå man kommer fra en alm. SD kanal.... samtidig så er kvaliteten ikke altid meget bedre end på SD kanalerne når man samligner 3+ med 3+HD og det samme med kanal5 og kanal5HD.... derimod er der en verden tilforskel når man ser f.eks borgen på DR1 og DRHD
BrianH skrev:Er der nogen der kan sige mig, om de nye HD kanaler hos Yousee, for hvilke der også findes en SD-version, viser de samme udsendelser?

Hvis de gør, er der jo ingen grund til at lægge begge i "favoritlisten".
Gå til Tv-kanaler i dit område og klik på PDF kanaloversigten for din kommune.
Ud for hver enkelt HD-kanal står der "xx HD sender det samme som xx".
F.eks. "Kanal 5 HD sender det samme som Kanal 5".
DR HD er den eneste af deres HD-kanler i grund-, mellem- og fuldpakkerne der ikke også sendes i SD.
Ud for de resterende 10 HD-kanaler i fuldpakken står der at de sender det samme som de tilsvarende SD-kanaler.
Af Snurrerundtlyd
rhino (DK) skrev:samtidig så er kvaliteten ikke altid meget bedre end på SD kanalerne når man samligner 3+ med 3+HD
Hvis materialet i sin tid kun er optaget i SD, så gør det ikke den store forskel om du ser DS eller HD.
De er først i de senste år at man er begyndt at filme i HD, så hvis man f.eks. ser en gammel TV-serie så er den kun filmet i SD.
Brugeravatar
Af Weissbier
rhino (DK) skrev:men hvorfor er lyden så lav på HD-kanalerne??? jeg sys man skal skrue højt op for volumen nå man kommer fra en alm. SD kanal.... samtidig så er kvaliteten ikke altid meget bedre end på SD kanalerne når man samligner 3+ med 3+HD og det samme med kanal5 og kanal5HD.... derimod er der en verden tilforskel når man ser f.eks borgen på DR1 og DRHD
Dynamikområdet på lyden er større på DR HD. Dvs. der er større forskel på svage og kraftige passager i lyden. Derfor skal man skrue højere op for at få de svage passager med, men det er kun godt. Intet er så kedsommeligt som hårdt komprimeret "dåselyd". Det kommet især til sin ret på gode produktioner som DR's egen Borgen f.eks. At man så er nødt til at skrue yderligere op, fordi skuespillerne mumler, er så en helt anden sag... :D
Af Snurrerundtlyd
Weissbier skrev:Dynamikområdet på lyden er større på DR HD. Dvs. der er større forskel på svage og kraftige passager i lyden. Derfor skal man skrue højere op for at få de svage passager med, men det er kun godt. Intet er så kedsommeligt som hårdt komprimeret "dåselyd".
På radioen er der stærk komprimeret dynamikområde på DR P3, så forkellen på lave og høje lydpassager bliver lavet kunstigt mindre end de reelt er. Ikke ligefrem hi-fi, men det kan være praktisk når der er bagrundsstøj samtidig med man lytter til radio.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
ja lydmæssigt er der heller ikke noget at sætte en finger på.... undrede mig bare.... men intet slår dog den fede lyd fra en blu-ray skive hehe.... men tak for svaret begge to :)
Af SLL
Jeg syntes det er mega irriterende, at 3+ HD ligner et 4:3 billede :( så irriterende, at jeg hellere vil se et fuldt 16:9 SD billede.

Jeg forstår ikke hvorfor man levere så noget skidt. Jeg forsøgte, at gøre billedet bredere manuelt, men det kan man ikke, øv.

På Animal channel, national geo... har jeg oplevet lignende skærm format problemer. Og det er alle SD kanaler her.

En sidste ting, er der nogen årsag til, at Yousee har lagt ZDF HD og SVT1 HD efter RTL, altså helt i slutningen af TV kanal listen? Jeg havde håbet på, at Yousee havde lavet en rimelig sortering af kanalerne således, at de svenske lå efter hinanden, samt at de tyske lå efter hinanden. Så skal jeg manuelt ind og lave kanalnummersortering på favorit listen, hvilke er et kæmpe arbejde. Hvis så Yousee laver lidt om på kanalerne, så skal man lave det hele igen :(

SLL