Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Godaften..

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg for det hele til at hænge sammen.
Jeg vil ligge ud med at nævne hvad jeg har af hifi og så nævne hvordan jeg vil have det hele til at fungere.

Tv : Panasonic VT20
Surround receiver: Denon AVR 2311
Højtaler: XTC suround sound
Afspiller: Panasonic BD300
Spilkonsol: PS3
Computer: Fujitsu siemens stationær
Computer skærm skærm: Sony bravia.

Det hele er tilsluttet via HDMI til min Surround receiver, undtagen min computer, den står i den anden ende af stuen nemlig.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne høre musik på mit Surround sound fra min computer, samt kunne se film fra computeren, men vil ikke have skærm billedet fra computeren til mit tv..
Kan jeg køre lyden direkte fra min computer, gennem min PS3 som, så er tilsluttet min Surround receiver?
Af Nicklas A
Altså så jeg skifter musik nr på min computer og sådan..
Af Bliss
Det her bliver lidt snørklet at forklare.

Kort sagt får du den bedste løsning hvis du lader hver enhed have sin egen tilslutning via HDMI til forstærkeren.

Tv'et har nogle HDMI-porte bagpå, du skal trække et HDMI-kabel fra den port som hedder HDMI-ARC og over i HDMI porten markeret med HDMI-out på forstærkeren. Så kommer billedet fra PS3, Blu-ray og computer over på tv'et på den måde, og lyden fra tv'et kører baglæns til forstærkeren i samme kabel.

PS3 tilsluttes direkte med HDMI til forstærkeren, billedet kører i ovenstående kabel til tv'et

Blu-ray tilsluttes direkte til forstærkeren med HDMI-kabel

PC tilsluttes med HDMI kabel direkte til forstærkeren, kun hvis du har et grafikkort fra GTX 4xx eller HD 68xx serierne kan du afspille 3D i interlaced format, ellers er du nødt til at køre side by side format, hvilket giver en masse problemer.

Hvis du vil se HD-film i windows media center kræver det en masse justeringer, vil foreslå du finder de guides jeg har skrevet herinde.

Skal lige vide noget mere om din computer, hvilket bundkort, hvilken CPU og hvilket grafikkort har du?

Hvis du ikke ved det så tryk på "start" og skriv "dxdiag" i søgefeltet og tryk "enter"

Har betydning for om du kan benytte HDMI fra computeren, ellers skal du trække 2 kabler. Et optisk kabel til forstærkeren og et DVI kabel til tv. dvs et kabel til lyd og et til billede.

Dit grafikkort står under fanen "skærm" her står der et sted "chiptype: navn på grafikkort"

Dit bundkort og CPU står under fanen "system" jeg skal kende din "systemmodel:" og "processor"

Du kan ikke undgå at få billedet fra computerskærmen over på tv'et hvis du vil se film, men det kan gøres på 2 måder.

er meget nemmere at guide hvis jeg kender dit grafikkort, da der er forskel på hvordan man smartest sætter det op, alt efter hvilket grafikkort du har.
Af Nicklas A
Ja lyder lidt indviklet, men tror jeg forstår..
Jeg er bare ikke meget for at skulle have kabel mellem comp og receiver, da det bliver over 10m langt kabel, jeg ikke kan skjule..

Men ellers så består min comp af:
Geforce 9600GT, Intel Core2 Duo P7350 2,00Ghz
Og bundkort kan jeg ikke lige se hvad det er for et..
Men jeg har HDMI på min comp..

Men jeg kan ikke sende lyden trådløst via et mediacenter, synes jeg nemlig havde været det allerbedste..
Af Bliss
Jo det kan du godt, men så bevæger jeg mig ud på noget jeg ikke er helt sikker på.

Du kan ikke bruge din DNLA-funktion på tv'et, det understøtter ikke mange af HD-formaterne for film hentet fra nettet så du vil blive meget frustreret når du opdager at den kun kan klare de almindelig dvd-rip.

Så findes der noget ala det her, men de er skide dyre og kan ikke levere mere end 30 frames/sek ved 1080P, og der vil blive problemer hvis du bruger din computer til at afspille beskyttet materiale som kræver HDCP-certifikat.
http://www.philips.dk/c/tv-og-monitor-t ... pp102-drp3

For mig at se er der kun en optimal løsning og det er HDMI. Vil dog også advare om at HDMI-kabler ikke er optimale til så lange kabelføringer

Næstbedste alternativ er at smide dit musik og film over på din PS3, men det koster igen da du så heller ikke kan få HD-lyd til din glimrende HD-forstærker.
Af Nicklas A
Ja okay, kan godt se det er lidt besværligt og så alligevel ikke helt optimalt.. Jeg bliver nok bare nød til at købe en lille bærbar til at stå ved siden af receiveren, som jeg så kan styre via fjernskrivebord når jeg sidder på den stationære computer :)
Af Bliss
Ja, det er en mulighed, men husk at du skal have en relativt kraftig CPU dvs en dual-core til HD-film og en quad-core til 3D-film.

Lidt en skam at du har købt dig en blu-ray-afspiller, ellers kunne det hele være samlet i en HTPC...skal dog lige siges at panasonics afspillere klarer 3D og alm blu-ray fremragende, sandsynligvis bedre end en HTPC ville kunne gøre