Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Insany
Hey folkens.

Hvilke af disse 2 metoder giver den bedste billedekvalitet ved afspilning af 720p og 1080p film?

1. Man tilslutter en Playstation 3 igennem HDMI til sit fjernsyn, og så tilslutter man et ethernet kabel til Playstation 3'en.

2. Man tilslutter en WD TV LIVE boks igennem HDMI til sit fjernsyn, og så tilslutter man et ethernet kabel til boksen.

Materialet som ligger på computeren vil altså i begge tilfælde blive streamet over et Ethernet kabel, men er der forskel på kvaliteten ved afspilning igennem ps3 og boksen?

På forhånd tak :)

- Asger
Senest rettet af Insany 01 dec 2010, 11:33, rettet i alt 5 gange.
Af Riverking
Jeg ville klart bruge PS3, den har jo mange flere funktioner indbygget, og så vil den altid være klar til at bruge...
Af sifuentes
Såvidt jeg ved kan ps3 ikke afspille mkv filer, og højest sandsynlig flere andre formater som WD kan.
Af Riverking
Så vidt jeg ved bruges MKV til Blu-ray rip, men hvorfor rippe, når PS3 kan afspille BD film, medmindre man er tyv !:(
Af Insany
sifuentes skrev:Såvidt jeg ved kan ps3 ikke afspille mkv filer, og højest sandsynlig flere andre formater som WD kan.
Afspilningen af 1080p film sker igennem netværket, derfor ethernet kablet er nævnt.

Man installere et program på ens computer som så forbinder ens computer med ens ps3 igennem netværket.

Vil bare høre om filerne vil blive vist lige så godt som hvis jeg afspillede dem med wd tv live boksen :)
Af Riverking
Pas, jeg har ikke prøvet en WD løsning...
Af Insany
Riverking skrev:Pas, jeg har ikke prøvet en WD løsning...
Fair nok ;D
Af mhca
Vis det kun er til media-afspilning, så ville jeg nok vælge WD TV'en. Mest pga. kravet til dekodning fra computeren. Det gør, at man ikke kan anvende en NAS til afspilning af MKV, som jeg tror vil vinde mere og mere ind som HD-container.

Jeg har selv en PS3, men har kun afspillet nogle få film.
Desuden har jeg lidt blandede erfaringer med PS3 støjen. Jeg kunne forestille mig, at en WD TV live var væsentligt mere støjsvag.
(Jeg har haft 3 forskellige PS3 slims og selv den mest støjsvage af dem kan godt genere mig en smule)
Af Insany
Kan du uddybe:
mhca skrev:Mest pga. kravet til dekodning fra computeren. Det gør, at man ikke kan anvende en NAS til afspilning af MKV, som jeg tror vil vinde mere og mere ind som HD-container.
Hvad betyder dekodning og NAS?

- Asger :)
Af McNeil
Riverking skrev:Så vidt jeg ved bruges MKV til Blu-ray rip, men hvorfor rippe, når PS3 kan afspille BD film, medmindre man er tyv !:(
Så vidt jeg har fået det forklaret, er MKV blot et format, der er yderst effektiv til at komprimere højopløsningsfilm, til små filer uden det store tab... sååå... det med tyv er vel ikke heeelt korrekt...

Men nej PS3 kan ikke afspille MKV... Men der kan du hente PS3 Media server til din PC, og så kan den "oversætte" MKV-filen til et sprog den forstår :)
Af mhca
Insany skrev:Kan du uddybe:
mhca skrev:Mest pga. kravet til dekodning fra computeren. Det gør, at man ikke kan anvende en NAS til afspilning af MKV, som jeg tror vil vinde mere og mere ind som HD-container.
Hvad betyder dekodning og NAS?

- Asger :)

Mente mest dekodning af MKV. Men MKV er sådan set bare en container ligesom AVI. Men PS3 Media Server, som kan anvendes til at streame MKV-film o.l. til PS3'eren skal anvende en del CPU-kraft på at dekode/streame.
Da PS3'eren ikke supporterer MKV betyder det nemlig at computeren skal omkode til noget som PS3'eren forstår.

NAS står for network-attached storage. Det er en nem måde at have backup eller udvidet lagerplads som deles mellem mange enheder fremfor bare at have en USB-harddisk.
NAS er en ideel løsning, hvis man vil rippe sin DVD og BluRay-samling og give adgang til musiksamlingen til flere PC'er og multimedie-enheder.
Men da MKV skal dekodes, så kan man altså ikke bare have MKV-filer der hentes direkte fra en NAS af PS3'eren. Det kan man derimod, hvis man har en WD TV Live (så vidt jeg ved).
Af Insany
mhca skrev: Men da MKV skal dekodes, så kan man altså ikke bare have MKV-filer der hentes direkte fra en NAS af PS3'eren. Det kan man derimod, hvis man har en WD TV Live (så vidt jeg ved).
Er der ikke programmer som kan afspille .mkv formater fra computeren, over netværket, og så ud til playstation 3'en?
Af mhca
Insany skrev:
mhca skrev: Men da MKV skal dekodes, så kan man altså ikke bare have MKV-filer der hentes direkte fra en NAS af PS3'eren. Det kan man derimod, hvis man har en WD TV Live (så vidt jeg ved).
Er der ikke programmer som kan afspille .mkv formater fra computeren, over netværket, og så ud til playstation 3'en?
Jo, det er det jeg har forsøgt at forklare at man kan med en PC, fx. gennem PS3 Media Server. Jeg vil dog ikke kalde det afspille, men snarere dekode. Altså PC'en dekoder/omkonverterer live til noget som PS3'eren kan afspille.
Men som sagt, så kræver det en del CPU-kraft af PC'en, og jeg kender ikke til nogen NAS, som kan dekode og streame til PS3.
Af netfors
Riverking skrev:Så vidt jeg ved bruges MKV til Blu-ray rip, men hvorfor rippe, når PS3 kan afspille BD film, medmindre man er tyv !:(
En lidt hård udmelding må jeg sige....Hvorfor rippe?
Jah, har du nogen sinde prøvet at se en blu-ray /DVD film efter et barn selv har prøvet at sætte denne i maskinen ;;) (Og det behøver ikke være en dvd maskine, alt der ligner noget man kan proppe sådan en tynd skive ind i, virker ;) !!! Derfor rippe 8)