Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen.

Efter i sidste uge at have haft 40" udgaven af ovenstående tv hjemme på prøve, besluttede jeg, at jeg gerne ville prøve nummeret større.

Men jeg havde ikke set mere end 5 min af Harry Potter, før jeg lagde mærke til tv'et tydeligt stillede på lysniveauet ved mørke scener. Det var meget forstyrrende og ikke noget jeg overhovedet havde lagt mærke til på 40" modellen.

Jeg har prøvet at slå Smart LED og Dynamisk kontrast fra, men jeg syntes ikke det hjælper.. Er der nogle der kan give et godt råd, ellers får Elgiganten skidtet retur igen.

Mvh

Karsten
Af THM
har skærmen local dimming, hvis den har kan du prøve at slå det fra...
Af lennon
Det er netop det fænomen som 8705 får drøje hug for i flere test - bla testen herinde på Flatpanels :

Samsung C8705 har stadig auto dimming funktionen, som folk klagede over på 2009 LED modellerne. Auto dimming går i sin enkelthed ud på, at C8705 dæmper dæmper lysstyrken på skærmen, når der vises et billede, som indeholder en sort eller næsten sort baggrund (f.eks. rulletekster). Det kan virke generende, fordi skærmen derved varierer op og ned i lysstyrken, når der f.eks. vises mellemscener i en film, hvor scenen indeholder en næsten sort baggrund.

Effekten kan være distrahende i praksis, men er dog afhængig af hvilken slags videoindhold man afspiller. Jeg ville dog ønske, at Samsung have indbygget en mulighed for at slå dette fra i skærmens menu., da jeg heller ikek bryder mig om funktionen.
Af Gundsø
Ja det frygtede jeg jo nok at det var. Det må have været mindre udtalt på den lille model, eller også ser man det bare mere på på en større skærm.

Er det kun Samsungs lED skærme der lider af dette fænomen...?

På forhånd tak for svar

Karsten
Af larsmøller
Jeg er ret sikker på at jeg har slået dimming funktionen fra, inde i servicemenuen.
Jeg synes ikke at den køre op og ned i dimming mere, efter at jeg har ændret det
Af Gundsø
Jeg har prøvet at slå Smart LED fra... Jeg troede det måtte være det, men det ændrede ikke noget.

Desværre..
Af larsmøller
Hvis du trykker info-menu-mute-power, når det er slukket, så kommer man ind i servicemenuen, der inde kan man finde noget der hedder dimming, og den står til ext. den skal ændres til int., så synes jeg at der det er væk, men den nul stiller alle billede indstillingerne, så huske lige at skrive dem ned
Af Gundsø
Det havde jeg aldrig fundet ud af selv, mange tak for info...:-)

Nu har jeg ændret det, så vender jeg tilbage med noget respons når jeg fået testet..

Mvh

karsten
Af Gundsø
Hejsa..

Det fjernede desværre ikke problemet. Samtidig har jeg nu virkelig lagt mærke til det ujævne baggrundslys som denne model kan lide af. Så nu sender jeg det retur.

Men tak for hjælpen