Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JPDueholm
Hej gutter og gutinder!..

Jeg har forvildet mig ud i Tv junglen, læst nogle artikler herinde - men er stadig i vildrede. Som det ser ud nu, ejer jeg ikke et tv. Det er ikke et problem for mig, men min kæreste savner at kunne smide stængerne op på bordet og zappe lidt. Desuden nærmer vi os hastigt december, og hun smed forleden "julekalender-trumf" kortet. Så nu er der ingen vej udenom.

Jeg har 4000 kroner til projektet, og har kig på skærme i størrelsesordenen 40-42". Jeg bor på Amager, og elgiganten ligger lige rundt om hjørnet, så det ville være optimalt hvis jeg bare kunne drible derned og slæbe en stor papkasse hjem gennem sneen.

Hvad skal det så bruges til? Tjoh, almindeligt tv og så en 720p film engang imellem. Desuden skal det tilsluttes den bærbare med HDMI, se lidt serier osv. Ligeledes en Blu-Ray film i ny og næ.

Jeg sidder her med Elgigantens tilbuds avis, og ja, jeg regner ikke med at få en verdensskærm til de penge.

Modellerne jeg har kig på lige nu hedder:

Samsung LE40C535 (LCD, 50 Hz, Full HD):
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-lcd-tv

Og

Panasonic TXP42C2E (Plasma, 100Hz, HD-Ready):
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv

Men hvad hulan skal man gå efter, og hvorfor? Det ene et LCD, det andet Plasma. 50Hz med Full HD, og 100 Hz HD-Ready. :S

Jeg er ved at blive mere eller mindre skeløjet af at kigge på specifikationer og modeller - og håber jeg kan få et kvalificeret svar. :)

Mvh.
JP :)
Af Mysen
Det er også umuligt at bestemme noget ud fra specifikationerne, og mht. teknologi er der heller ikke noget valg. Det er ikke et under at du bliver lidt rundtosset.

Jeg har læst en ret udmærket anmeldelse af den Samsung, du linker til på hdtvtest.co.uk. Panasonic's kender jeg ikke, men de plejer at være gode til det med Plasma. ca 2 ud af 3 brugere herinde ejer en Plasmaskærm, men det er fordi de generelt vinder i test på billedkvaliteten. Til gengæld er plasma ikke uden ulemper, og hvis du sætter en bærbar til et det f.eks. vigtigt at man ikke bare efterlader det samme skrivebordsbillede i timevis, da det kan ødelægge billedet permanent.

Hvis du ikke er ked af at bestille et tv til døren fra en internethandel er der i hvert fald 42X20 fra Panasonic, der høster ros herinde. Ellers tror jeg bestemt den 40c535 fra elgiganten vil tilfredsstille dig.
Af BrianH
Hvis det er et tv I skal have for at se film og tv, så tag det panasonic fra elgiganten. Det er rigtigt godt til prisen, og den eneste nævneværdige i forhold til den dyrere model der hedder X20Y er at der ikke er noget stik til skærmkabel, hvis man vil tilslutte en computer. (der er dog HDMI)
Af JPDueholm
Hej igen!..

Tv'et skal som sagt kun bruges til "alm." Tv, lidt seriekigning, 720p film og tilsluttelse til computeren. Jeg ejer ingen konsoller, og kommer nok heller ikke til det i den nærmeste fremtid. SU er ikke for børn og tøser! :)

Burn-in og plasma frygter jeg ikke, da jeg alligevel ikke har råd til at lade tv'et stå tændt uden at bruge det! :P ..

Har læst anmeldelsen af TX-P42X20E, og det ser bestemt heller ikke dårligt ud. Jeg har fundet det til 3.790.- og det kan afhentes 3 kilometer fra min adresse. Så er det jo bare at bestille en taxa og få det kørt hjem.

Jeg gruer lidt for at få sådanne ting leveret til døren, for jeg er helt sikkert ikke hjemme. O_O

Men når det kommer til stykket, hvad i alverden er så forskellen på TX-P42X20E, og det TX-P42C2E som jeg kan hente nede i Elgiganten? Jeg har lidt svært ved at gennemskue det, og prisforskellen er ikke mere end et par hundrede kroner.

Og er der nogen grundlæggende forskel i de tre skærme jeg har kig på? Er der nogen jeg burde vægte højere end andre?

Og tak for de hurtige svar! Brug nu ikke hele weekenden herinde! Kælkebakkerne venter.. 8)
Af BrianH
forskellen har du lige fået at vide oven over
Af JPDueholm
Okay! Så den eneste forskel er en VGA tilslutning. Den har jeg heller ikke rigtigt noget at bruge til! Kan ikke rigtigt se hvorfor den skulle berettige merprisen på nogle hundrede.

Men det lyder til at begge de to fjernsyn jeg har kig på ville kunne opfylde mine behov! :)
Af Shutdown
Kig lige forbi komplets demoshop inden du handler den panasonic. De har nemlig flere rigtig fine tv til rigtig gode priser, og alle varer er med ful garanti.= WIN/WIN.. 8)
Af JPDueholm
Lyder spændende!.. Men hvor ligger deres biks? Jeg snuser lidt rundt inde på deres hjemmeside, men kan ikke umiddelbart finde en adresse på en fysisk butik.

Jeg fik lige 400 kroner ind af døren her den anden dag, og de er blevet brugt til at hæve puljen lidt. Sidder nu også og kigger på et Philips LCD som er FullHD og har 100Hz halløj. Men i siger jo jeg ikke skal kigge på specs, det er ikke nemt. O_O

Er det også en ordentlig skærm?
Sammenligning af de tre modeller kan ses her:
http://www.komplett.dk/k/kcp.aspx?sku=5 ... sku=587755
Af JPDueholm
Ehm, kom til at powershoppe et TX-P42S20ES på Komplett til 3800. Var det nu et godt køb? O_O
Af BrianH
JPDueholm skrev:Ehm, kom til at powershoppe et TX-P42S20ES på Komplett til 3800. Var det nu et godt køb? O_O
Ja, det var det :-)
Af Shooter DK
lyder slet ikke tosset til den pris fyr :)
Af Steen Bay
Snurrerundtlyd skrev:
JPDueholm skrev:Ehm, kom til at powershoppe et TX-P42S20ES på Komplett til 3800. Var det nu et godt køb? O_O
Hvor finder du den pris?
Det var en demo-model. Der var også et G20 til ca. 4900,- (solgt nu).
Af JPDueholm
Steen har fuldstændig ret, det var en demomodel.