Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Det har ingenting med tv eller skærme at gøre... Tænkte, at der var nogle computerprocessor kyndige her. Gider ikke melde mig til et computerforum, hvis jeg kunne finde et.

Min pc kører med en Pentium 4 2,4 GHz i en billig pc der er en del år gammel.

En billig pc i dag, er f.eks med en core i3, som den her: http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394

Er der nogen der har en ide om, hvor meget man mærker skiftet? Jeg skal bruge den med matlab til at læse og behandle måle data. Der er flere tusinde datafiler på i alt flere hundrede gigabyte.

Min gamle P4 processor er med matlab 7 timer om at behandle de data jeg pt har. Hvad vil en Core i3 mon kunne gøre det på? Det er vel næppe regnestykket (2x3.2 GHz)/2.4 GHz = 2.67 gange hurtigere... man skal bruge?
Af Colt
Nu er det jo ikke kun processoren der er med til at afgøre hastigheden på din pc.. Og vil sige du skal være en meget tålmodig mand hvis du stadig sidder på en gammel p4.. Den vil blive out-performet en hel del af den du har linket fra komplett..
Du kan ikke som princip sætte det op som det regne stykke du har gjort med processor hastigheder da der er så mange andre faktor som spiller ind.. Men tror trygt du kan regne med at få en dobbelt op performance på alle punkter..

motherboardet har : ATA-133, Serial ATA-300 til dine harddiske så du skulle gerne kunne rykke en enkelt eller 2 af dine gamle med over også.. både kabinettet har plads og strømforsyningen har nok juice til dem..
Så virker som en fin lille upgradering.. Og klart noget du vil kunne mærke 3 tusind kroners forskel på..
Af Shutdown
Du kan roligt handle den pc du har fundet de hos komplett, tilbudet er godt og med nyeste teknologi, du finder ikke noget bedre til prisen. Og så er komplett jo virkelig fremme i skoene når det handler om kundeservice.( handler sort set alle mine varer der.) ;)
Af noxity
Den vil uden tvivl være hurtigere, men hvor meget afhænger af om CPUen venter på harddisken. Det kunne godt tænkes med den data mængde.

Matlab burde kunne udnytte begge kerner, så hvis man antager at harddisken ikke sløver systemet, så tror jeg godt du kan regne med ca. 2 gange hastighed.
Af Colt
kommer jo stadig an på ram / mobo også.. Og ved vi jo ikke hvad bliver opgraderet.. men når nu vi taler p4 alderen vil jeg også skyde på at den gerne tager en ca. dobbelt op..
Af BrianH
noxity skrev:Den vil uden tvivl være hurtigere, men hvor meget afhænger af om CPUen venter på harddisken. Det kunne godt tænkes med den data mængde.

Matlab burde kunne udnytte begge kerner, så hvis man antager at harddisken ikke sløver systemet, så tror jeg godt du kan regne med ca. 2 gange hastighed.

Ja jeg kan godt se, at cpu'en ikke bliver udnyttet,hvis den venter på harddisken. Jeg har tænkt tanken, men med de 7 timer det tager for ca 850 GB burde det vel ikke være det. Villeman ikke kunne tømme 850 GB ud a en hardisk langt hurtigere end det?
(Det er klimadata fra en global klimamodel, det drejer sig om. Temperatur, vind, osv... Meget interessant i øvrigt)
Af Colt
jo self. ville man kunne tømme det langt hurtigere..
Men hvis den harddisk vi taler om er sata2 / ata-300 ville du allerede der kunne mærke en forskel med den omtalte nye pc.. Men har lidt på fornemmelsen vi taler om en ide-harddisk som altså ikke leverer det store read/write speed i forvejen.. "du har self. også mulighede for at smide 2x 1 tb harddiske i raid" for at få optimal speed ud af det.. og ville cpu'en stadig godt kunne holde til på i3'eren..
Af BrianH
Colt skrev:jo self. ville man kunne tømme det langt hurtigere..
Men hvis den harddisk vi taler om er sata2 / ata-300 ville du allerede der kunne mærke en forskel med den omtalte nye pc.. Men har lidt på fornemmelsen vi taler om en ide-harddisk som altså ikke leverer det store read/write speed i forvejen.. "du har self. også mulighede for at smide 2x 1 tb harddiske i raid" for at få optimal speed ud af det.. og ville cpu'en stadig godt kunne holde til på i3'eren..

Du har ret... Det er en ide-harddisk (der ellers var dyr nok i sin tid lige som cpu'en :) )

Men det er jo kun godt, hvis der så både kommer ekstra fart fra harddisken og cpu'en :)
2x 1 tb harddiske i raid, lyder interessant. Jeg vil gerne opgradere komplett's system, men det skal kunne mærkes. Det er en ardejds/studie pc der skal "tygge på tal" jeg bruger den ikke til f.eks. spil.
Af Shutdown
Det grafikkort der sidder i den maskine du har kig på understøtter CUDA, og matlab kan bruge cuda til beregninger, se selv. http://developer.nvidia.com/object/matlab_cuda.html Og du vil under alle omstændigheder få et kæmpe boost da cpu teknologien er den nyeste fra intel, noget man absolut IKKE kan sige om en gammel P4. ;) Og på alle andre punkter er den nye maskine bare lysår foran, en Pentium 4 er altså bare FOR gammel.
Af Colt
jah men kabinettet i den fra komplett har massere af plads til flere harddiske samt deres strømforsyning / PSU også ville kunne trække et par stykker til.. Jeg har selv 4 x Samsung Spinpoint F3 1TB.. Og har ikke så meget som en enkelt klage.. kører 2 af dem i raid for ekstra system speed / samt spil osv. og 2 andre som lager..

http://www.pricerunner.dk/pl/36-1257730 ... ign-Priser

ville koste dig små 1000 kr mere.. og så har du 2 nye sata2 diske og tror i alt fald vi så er ude i noget du mindst ville kunne cutte 50 % af tiden fra med..
Håber du fik lidt af den hjælp du søgte
Af Shutdown
Manden, 0# er da nød til at finde ud af om det program er begrænset af ram, cpu, hd osv. FØR han går ud og bruger 1000kr på nye diske. Måske han ville have størst gavn af en hurtig ssd til sit arbejde med matlab. Sådan en af de nye ssd er mange gange hurtigere end sådan et raid setup med "gamle" pladediske.
Af Colt
der står 850gb.. tror den SSD vil koste et par nye pc'r alene !! ^^
Af Shutdown
Ahh, det havde jeg overset. Men skal programmet som sådan bruge alt den plads?? Det optimale må vel være en hurtig systemdisk = SSD og et stort lager = raid 0 med et par store diske.
Af niepe02
Hvis man udelukkende sammenligner CPU fåes:

Intel Core i3 550 @ 3.20GHz Passmark CPU Mark =3037

Intel Pentium 4 2.40GHz Passmark CPU Mark = 315

Din nuværende CPU er virkelig noget skod :-( efter dagens standard..

Din nuværende HDD er ligeledes næsten med garanti også noget skod efter dagens standard :-( IDE diske er meget ofte temmelige sløve..

Dine nuværende RAM er sikkert også lysår bagefter DDR3 rammene i tilbuddet.

Komplett maskinen burde være min 3-4 gange hurtigere end din nuværende maskine..