Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
RikkeJuels skrev:Hej Mysen!
Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter fra skærmen - har overvejet en 42" P42s10, som mine forældre også har, for synes virkeligt at billedet er godt på den. Men ved ikke, om det bliver alt for ekstremt stort til min forholdsvis lille lejlighed.

Er det noget problem med de bagudvendte stik, hvis man gerne vil have tv'et op på væggen?
Jeg er også enig i at 42" er passende til den afstand. Det vil virke overvældende til at starte med, men når man vænner sig til det bliver du glad for det. Som Migselv siger, så betyder bagudvendte stik, at man kommer længere væk fra væggen. Den kan nu stadig hænges op. bare ikke "limes op".
Af RikkeJuels
Jeg overvejer også kraftigt at vælge en 42" - i har nok ret i, at det bare kræver lidt tilvænning!
Men har i nogen mening omkring p42s10 mod p42/37x20?
S10 er stadig en del dyrere end x20'eren, men er fuld HD. Ved godt, at det ikke nødvendigvis gør det til et bedre tv, men tænker alligevel, om det måske ville være en bedre investering? Selvom s10'eren er ved at være lidt "ældre".

Men er glad for, at det godt kan lade sig gøre at få det hængt op - ville ønske panasonics tv var lidt tyndere - det bliver en ordentlig kasse at have hængende på væggen når der både kommer beslag osv.!
Af red_martians
billedkvaliteten er praktisktaget den samme mellem de to modeller. Forskellen er at S10 har højere opløsning. Ved blu-ray vil det give en smule flere detaljer. Til gengæld bruger en X20 noget mindre strøm, af samme grund. Fra bare e tpar meters afstand er det meget svært at se forskel i billedet på de to skærme.
Brugeravatar
Af Weissbier
RikkeJuels skrev:Hej Mysen!
Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter fra skærmen - har overvejet en 42" P42s10, som mine forældre også har, for synes virkeligt at billedet er godt på den. Men ved ikke, om det bliver alt for ekstremt stort til min forholdsvis lille lejlighed.

Er det noget problem med de bagudvendte stik, hvis man gerne vil have tv'et op på væggen?
42" er for lille, hvis du vil HD-materiale på tre meters afstand. Læs denne velunderbyggede artikel om emnet:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Af RikkeJuels
Tak for linket, Weissbier, det var ret interessant!

Eftersom tilsyneladende ikke er den store forskel på billedkvaliteten mellem s10 og x20, så bliver det nok x20 jeg vælger, da den er ca. 1500 kroner billigere end s10 i 37". Så kan jeg gå og tænke lidt over, om jeg hellere skulle vælge "42.
Er bare bange for, at panasonics tv er for klodsede til at hænge på væggen pga. tykkelsen. Vil det ikke se dumt ud, at tv'et stikker så langt ud fra væggen pga. både stik og tykkelsen af ophænget?

Tak for hjælpen!
Af Mysen
Det er jo netop det, som vil lige diskuterede i netop dette emne. Nu købte jeg en fladkærm, da de lige var kommet frem og har vænnet mig til det tykke design.
JEG ville dog foretrække en tyndere skærm, hvilket jeg også for nyligt har købt. Men til prisen skal man bare vide, at det bliver en nedgradering af billedkvalitet at vælge en tynd, billig LED frem for X20. Hvis man skal have en god, tynd skærm skal du have fat i en lidt større sparebøsse.

Hænger dine forældres tv ikke på væggen? For så ved du vel, hvordan det kommer til at se ud?
Af RikkeJuels
Ja, kan godt se det er lidt af et dilemma. Vil sgu nok hellere gå på kompromis med udseendet af tv'et end billedkvaliteten.. men!
Hvis man skal have et tv med ligeså godt (eller næsten) billede og som samtidig er forholdsvist tyndt, hvad ville i så anbefale? Og hvor meget mere skal man så punge ud med?

Mine forældres hænger ikke på væggen, desværre.
Af Steen Bay
RikkeJuels skrev:Ja, kan godt se det er lidt af et dilemma. Vil sgu nok hellere gå på kompromis med udseendet af tv'et end billedkvaliteten.. men!
Hvis man skal have et tv med ligeså godt (eller næsten) billede og som samtidig er forholdsvist tyndt, hvad ville i så anbefale? Og hvor meget mere skal man så punge ud med?
Hvis du er hurtig kan du få et tyndt 42" LG LE5300 LED-TV (demo, europæisk model) til 4360,- (+porto) eller alternativt et 42" Panasonic S20es plasma-TV (demo, sølvfarvet) til 3835,-

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=604755
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618286
Af Mysen
Min mor har et G11 fra sidste år. Det minder meget om X20 i designet, og det ser meget "almindelig" ud, når det hænger på væggen. Det et nok ca. 12-13 cm fra væggen, og det er ikke noget man som så bemærker. Det er tvært imod omvendt, altså når man har et tyndt tv, at man bemærker wow-faktoren.

Du får ikke samme billedkvalitet i et LED tv til den pris. Du kan få et 3cm tykt ue40c5105 fra samsung til 5500kr. Det en nok det billigste du får et godt, tyndt tv. Den er lillebror til 6-serien, som er anmeldt her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013

C6005 koster godt 6000.

Køb du bare X20. Jeg tror ikke du bliver skuffet over tykkelsen. Du bliver til gengæld glad for 42" ;)

Edit: skrevet før jeg så Steens demoer, der virker billige.
Af THM
man vender sig hurtigt til en 42" fra 3meters afstand, selvom man kommer fra en 28" ;)
Brugeravatar
Af Weissbier
RikkeJuels skrev:Tak for linket, Weissbier, det var ret interessant!

Eftersom tilsyneladende ikke er den store forskel på billedkvaliteten mellem s10 og x20, så bliver det nok x20 jeg vælger, da den er ca. 1500 kroner billigere end s10 i 37". Så kan jeg gå og tænke lidt over, om jeg hellere skulle vælge "42.
Er bare bange for, at panasonics tv er for klodsede til at hænge på væggen pga. tykkelsen. Vil det ikke se dumt ud, at tv'et stikker så langt ud fra væggen pga. både stik og tykkelsen af ophænget?

Tak for hjælpen!
Velbekomme, Rikke. :) Det er vist forskel på, hvor tykke ophængene er, men du har ret i, at Panasonics design generelt ikke stimulerer den æstetiske sans - og slet ikke til ophængning. I dén kategori er Samsung bedre kørende.

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=811540