Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ellegaard74
Jeg har et problem i måske kan hjælpe med.

Når jeg afspiller dvd og bd via min ps3 får jeg sorte bjælker i top og bund. Jeg kan simpelthen ikke finde en indstilling som gør at jeg får dem væk.

PS3 er sat til fuld opskalering.
Tv er sat til auto/16:9

Det må jo være indstillinger på ps 3 der er noget galt med eller hvad.?

Er der en venlig og klog sjæl derude...?

PS. Kan jo godt zoome, men så forsvinder noget af billedet jo og det er jeg ikke interesseret i.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er meningen der skal være sorte bjælker i top og bund. Det skyldes simpelthen, at man laver biograffilm i et ekstra bredt format i forhold til fladskærms-Tv. Deraf er der opstået skærme, som Philips Cinema Tv:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1283431166

Hvis filmen skal udfylde hele skærmen, vil man enten skulle klippe den i siderne eller strække den i højden. Begge løsninger er lidt ærgerlige.
Af Ellegaard74
Så forstår jeg bare ikke hvorfor der de sidste mange år kun blive solgt 16:9 tv...
De er jo så ubrugelige..?

Hmm... nå... så er der jo ikk enoget at sige til jeg ikke kan finde den rigtige løsning... :)

Men tak for svaret Rasmus...
Af bantam
De fleste i biograffilm er i et format på 2.35:1 eller måske 2.40:1, og dermed skal der være sorte bjælker i top og bund på en 16:9-skærm (der svarer til "2.11:1", altså højere end biografformatet)

Hvis du har problemer med 16:9-materiale er det en anden sag - men det fremgår ikke af din beskrivelse af fænomenet.

Er cirkler og andre runde objekter, som du ser i filmene runde og ikke ovale, er indstillingen korrekt.

EDIT: Rasmus var hurtigere på aftrækkeren...
Brugeravatar
Af Weissbier
Dit nye fjernsyn er konstrueret til at gengive fjersynssignaler, som helt korrekt er 16:9-format. De fleste spillefilm er derimod i et endnu bredere format, og derfor vil der altid komme bjælker øverst og nederst. Det er ikke en fejl.
Af Ellegaard74
Weissbier skrev:Dit nye fjernsyn er konstrueret til at gengive fjersynssignaler, som helt korrekt er 16:9-format. De fleste spillefilm er derimod i et endnu bredere format, og derfor vil der altid komme bjælker øverst og nederst. Det er ikke en fejl.
Nej, det kan jeg så forstå.... :)
Jeg takker for hjælpen.

Troede bare der var en funktion man kunne aktivere når man så film så bjælkerne forsvandt uden der blev zoomet alt for meget, men det findes så ikke.
Af Supergris
At skrive ét 16:9 tv er ubrugeligt, er vist lige at stramme den lidt, da det meste materiale i dag er lavet til 16:9 formatet.
Mange film er dog lavet i et bredere format, hvorved det faktiske billede ikke fylder hele skærmen. Endnu en grund til, ikke at købe skærmen for lille, hvis film-fremvisning er noget der bliver højt prioriteret...
Af Ellegaard74
Ubrugeligt var måske også et for hårdt ord at bruge.

Syntes bare det er sjovt at for, hvad?, 10 år siden så skulle vi alle skifte vores tv ud med 16:9 for det var det eneste rigtige...
Det er det selvfølgelig også jvf tv kiggeri, men jeg havde bare naivt troet at film også kom i 16:9, min fejl at jeg ikke har fulgt med :p
Af Supergris
Mange film er konverteret til 16:9, men det er stadig MEGET bedre at se en bredformat-film på et 16:9 end et gammelt 4:3 tv, hvor de sorte bjælker vil fylde meget mere...
Af Jock
Supergris skrev:Mange film er konverteret til 16:9, men det er stadig MEGET bedre at se en bredformat-film på et 16:9 end et gammelt 4:3 tv, hvor de sorte bjælker vil fylde meget mere...
Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor TV2 (næsten hver gang) og til dels DR1 + næsten alle satellit-stationerne til stadighed køber film med ændrede formater 2 : 35 til 16 : 9, hvor udbyderne skærer af filmene i siden og løfter billedet op, så det fylder hele skærmen.

Resultatet er uklare film, hvor vi, som seere, ikke får fornøjelsen af hele filmens fulde bredde.

Når jeg læser starten på denne tråd, så forstår jeg efterhånden de problemer, danskerne har med diverse formater. Jeg talte med DR om problemet for et par måneder siden. De sagde, at folk ringede ind og brokkede sig over "sorte streger foroven og forneden på filmene", hvilket de ikke ville acceptere, da "de betalte fuld licens og ikke ville se på smalle billeder".

Undskyld, men hvor dum kan man være?

Jeg vil se filmene i de formater, de er optaget i. Det skulle vel også være meningen fra starten. Forøvrigt går det også ud over HD-kvaliteten, når man skærer filmene til. Så vil jeg påstå, at HD ikke bliver vist. Husk vi betaler for HD.

DR fortalte mig også, at de var ved at udskifte hele deres film-bibliotek, så de kunne vise filmene i deres korrekte format. Problemet er bare, at antallet af film i DR er så voldsomt stort, at der vil gå nogen tid, før alle film er "up to date". At Canal Digital med Canal + i spidsen og TV1000 til stadighed viser film, så "de passer til de store skærme", det viser bare, hvor uprofessionelle de stationer er idag. Vi skal tilbage til 80'ernes videobånd, hvor man skar filmene til, så de passede til 4 : 3 billedrørsskærme. Jeg troede, vi var kommet længere teknisk, men det er vi åbenbart ikke.

Det er simpelthen for dårligt af samtlige udbydere af film, at formaterne ikke er originale. Jeg er meget forundret over, at de mange danskere med fladskærme ikke har opdaget problemet og protesterer til tv-stationerne.

Vil vi virkelig lade dem snyde os i al fremtid?
Af tommelomme
Jeg forstår bare ikke når man i en serie, der er fremstillet til tv, skal have sorte bjælker i top og bund. Som f.eks. Borgen. Det er sikkert ud fra en eller anden kunstnerisk betragtning. Jeg håber ikke,der er for mange, der får den "kunstneriske" idé med hensyn til tv-produktion. ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe man beskærer filmene i deres fulde opløsning, så er der jo ret få af kanalerne, som rent faktisk taber kvalitet ved denne proces. Ja, du mister noget af billedet, men det er kun kanaler med fuld HD-opløsning, som vil have et problem. DR HD og alle de andre SD kanaler kan - i teorien - stadig fungere uden degradering af billedet.
Af Remmerboy
jeg synes det er træls, at man ikke udviklede tv's opløsning til det rigtige bredformat, istedet for en mellemvej, når man alligevel skulle skifte opløsning.
nu køber man 16:9. om nogle år skal man til at købe 21:9 (det er vist det philips sælger) for at have det rigtige tv til fjernsynskiggeri
Af mhca
Personligt foretrækker jeg 16:9 formatet. Jeg synes at de fleste udsendelser egner sig rigtigt godt i 16:9 formatet, og det er da også fedt, når Batman fx har scener i IMAX-formatet.

Prøv at smid Dark Knight på, der er nogle sekvenser, hvor billedet fylder hele skærmen.
Jeg ville bestemt ikke synes om, at TV-avisen skulle vises i 21:9!