Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!
Jeg står overfor at skulle anskaffe mig en fladskærm snart - evt. venter jeg til efter jul, for på den måde måske at kunne finde et godt tilbud når der er januar-udsalg.
Jeg har dog ingen forstand på tv - har læst en del, blevet lidt klogere, men alligevel vil jeg spørge jer til råds herinde, som tydeligvis ved mere om det end mig.

Jeg skal bruge en 32"-37" fladskærm. Har ikke de store krav - det vigtigste er billedkvaliteten og så skal den kunne hænges op på væggen, altså skal den gerne være forholdsvis tynd. Behøver dog ingen smarte anordninger eller særlige muligheder og derfor tænker jeg, at et lidt ældre tv sagtens vil kunne dække mit behov.
Mit prisniveau er på omkring de 4000 kr.
Er der nogen der har nogle gode bud i dette prisleje og kan hjælpe?

På forhånd tak,

Rikke
Af Corax
Hej Rikke, kan se det er dit første indlæg så velkommen til Flatpanels.

Jeg vil anbefale du starter med at kigge i købs anbefalingerne. Hvis du trykker på V'et udfra et TV kan du se flatpanels test af pågældende TV.

Personligt ville jeg kigge på X20 i den størrelse og prisklasse men hvis designet betyder mere så kan du evt. se på Samsung LE32C650 / LE37C650, så længe du ikke skal bruge det til konsol spil.

Husk at tage ud i butikkerne og se de TV du er interesseret i. Det er sjældent at billedkvaliteten kan vurderes ordentlig i en butik men man kan altid vurdere funktion og design.
Af RikkeJuels
Hej! Tak for det lynhurtige svar og tak for velkomsten!

Jeg kiggede tidligere på jeres anbefalinger og faldt også over x20'eren - tror den passer rigtigt godt til mit behov og har lidt en forkærlighed for Panasonic, da jeg mine forældre ejer en P42S10. Elsker billedet på Panasonics tv i forhold til andre jeg har set, men har jo som sagt ikke så meget forstand på det. Kan man sige noget som helst om, hvorledes billedkvaliteten på de to tv er i forhold til hinanden, altså s10 og x20?

Vil dog lige indskyde, at jeg faktisk synes at Panasonic X20 er pænere end den foreslåede Samsung - ved ikke, hvorfor folk synes Panasonic er utiltrækkende, synes designet er enkelt (men måske lidt kedeligt)

Tak igen og tak for en fed hjemmeside, som rent faktisk er fuld af anvendelige informationer og gode råd!
Af Mysen
Hej og velkommen til :)

Hvis du er en af dem, der bliver tiltalt af Panasonics design, så er X20 helt bestemt noget for dig. Panasonic leverer næsten altid gode resultater, og der er da også nogle glade x20 ejere her på forumet.

De fleste, der fravælger Panasonic, gør det enten fordi de vil have LCD eller et andet design. Må jeg spørge, hvor langt, du kommer til at sidde fra skærmen? 42" koster nemlig ikke betydeligt mere.
Brugeravatar
Af MigSelv
Det hedder ikke kedeligt, men tidløst design som altid være brugbart.
Ingen mærkelige gennemsigtige plastkanter rundt om tv, eller dråbeformede buer på underkanten. Intet kapløb om den tyndeste skærm, som har bevist en del skavanker, da det tilsyneladende kræver en underdimensionering af komponenter.
Af Colt
Tidløst eller datid... Det er jo smag og behag... Jeg ville selv købe panasonic hvis de gjorde lidt mere ud af design.. Da du klart får et godt billed for pengene... Men så ender vi i smag og behag igen til hvad man syntes passer ind i stuen.. Men kan man lide / acceptere designet syntes jeg også klart man skal kaste sine penge efter et Panasonic..

Good luck med købet
Af Mysen
Tidløst design kan man altså ikke kalde det. Så ville det have haft et mere simpelt udtryk. Det har det samme look, som altid. Det betyder ikke, det er tidløst.
Deres brune skær, den grånuancerede V20 etc. er forsøg på at gøre det mere eftertragtet, men altså også et step væk fra tidsløst.
Med Tidsløst design så er vi over i en 4kantet lige tyk skinnende sort ramme uden dikkedarer. Men der er jo detaljer på Panasonic, såsom den lette bue i bunden.

Og lad være med at kalde en tynd skærm for en skærm med skavanker. Det kan da godt være at Panasonic vinder anno 2010, men det er da bestemt ikke fordi de andre laver tynde skærme. Jeg er med på, at der kan være ulemper ved en tynd skærm, men det gør den jo ikke nødvendigvis ringe, blot at den er tynd. Er det så også bedre at bagudvende indgangene eller er det fordi man fokuserer billedkvalitet fremfor praktisk innovation?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvorfor mener du ikke, at en tynd skærm er lig med skavanker?
Nævner blot i flæng, edge led = ujævn belysning. Underdimensioneret strømforsyning ( pladsmangel ) = støj.
Retention i unormal grad, kan være led i tynd skærm, da cellerne bliver mindre/kortere med deraf følgende kraftigere udladning ( set i forhold til cellens størrelse ).
Af bleze
Du glemmer lige tynd skærm = tynd lyd :)
Af RikkeJuels
Hej Mysen!
Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter fra skærmen - har overvejet en 42" P42s10, som mine forældre også har, for synes virkeligt at billedet er godt på den. Men ved ikke, om det bliver alt for ekstremt stort til min forholdsvis lille lejlighed.

Er det noget problem med de bagudvendte stik, hvis man gerne vil have tv'et op på væggen?
Af Shutdown
Du kan roligt snuppe en 42", der er en lille "huskeregel" der siger at man altid skal tage et nr større end først antaget. Jeg har lige købt en 50", i stedet for min gamle 42" og det er KUN fordi en 60" koster det dobbelte. Jeg har nu siddet et par timer foran den og syntes slet ikke den virker stor. Faktisk syntes jeg ikke springet fra 42 til 50 er noget særligt.
Brugeravatar
Af MigSelv
RikkeJuels skrev:Hej Mysen!
Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter fra skærmen - har overvejet en 42" P42s10, som mine forældre også har, for synes virkeligt at billedet er godt på den. Men ved ikke, om det bliver alt for ekstremt stort til min forholdsvis lille lejlighed.

Er det noget problem med de bagudvendte stik, hvis man gerne vil have tv'et op på væggen?
Hej
Du kan købe HDMI kabler med "knækled", disse kan vinkles 90 grader. Du kan sagtens hænge dit tv på væggen, men stikket til strøm gør, at din skærm vil hænge 3-4 cm. fra væggen ( hertil skal også lægges den afstand beslaget giver ).
Brugeravatar
Af MigSelv
RikkeJuels skrev:Hej Mysen!

Det er en fin størrelse, til en afstand på 3 m.
Af maskus
MigSelv skrev:Det hedder ikke kedeligt, men tidløst design som altid være brugbart.
Ingen mærkelige gennemsigtige plastkanter rundt om tv, eller dråbeformede buer på underkanten. Intet kapløb om den tyndeste skærm, som har bevist en del skavanker, da det tilsyneladende kræver en underdimensionering af komponenter.
Jeg er så enig: Samsung sav nu den "tidsløse" gennemsigtige kant af Jeres TV! :P