Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mine forældre er på udkig efter et nyt fjernsyn, og har forelsket sig i Loewe. Jeg syntes dog personligt at teknologien er meget forældet i deres skærme, i forhold til prisen på dem.

Spørgsmålet er hvilke skærme i vil anbefale der har en ikke outdatet teknologi, hvilken skærmtype vil i vælge? Den skal nok være mellem 37-42". Den må gerne være smart i design, ligesom Loewe og gerne i hvid.

Når jeg tænker på teknologi, skal det være noget der gør seeroplevelsen bedre, og ikke noget som internetopkobling osv. Jeg ved heller ikke hvor mange hertz fjernsynet skal have.

Er det godt eller skidt at have intern harddisk?

Jeg glæder mig til at høre jeres meninger..
Af Steen Bay
En billigere mulighed kunne være f.eks. et 40" Samsung C6715 eller et 37" Panasonic D28 som begge fås i hvid, men hvis det nu er Loewe som dine forældre vil have, så ska' de vel have lov til det. Har ikke hørt noget om at Loewe skulle benytte forældet teknologi.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Loewes nye Individual serie er kommet bedre med mht. skærmteknologien. De nye varianter af Connect og Art skulle også være landet i butikkerne.

Har I kigget på BeoVision 10? Den findes også i hvid.
Af lk
Det er også de 2 modeller de har kigget på. Jeg ved bare ikke om der er stor forskel på en skærm med 100 hz og andre mærker som kører med 600 hz.

Det er jo bare lidt ærgeligt at betale over 20.000 for et fjernsyn, hvis man kan få bedre alternativer billigere.

B&O har ikke nogen interesse for dem.
Af Steen Bay
lk skrev:Det er også de 2 modeller de har kigget på. Jeg ved bare ikke om der er stor forskel på en skærm med 100 hz og andre mærker som kører med 600 hz.
600Hz er kun på plasma-TV og er noget helt andet end 100/200Hz. Du kan evt. læse om det i fokusartiklen "100/200... Hz?" (link til højre). Både D28 og C6005 (med tilsvarende billedkvalitet som C6715) er testet her på siden, og da ingen tvivl om at man der får relativt mere for pengene (bedre 'value') end ved at købe f.eks. Loewe eller B&O.
Af lk
Jeg fik min far overtalt til at gå ind i Hifiklubben i Herning, da jeg troede de havde Loewe. Det havde de desværre ikke, men viste ham et NAD i stedet for. Det jeg kunne være bange for med den er kontrastforholdene. Jeg syntes umiddelbart at 2000:1 lyder lavt, har i nogen ide om det ud fra specifikationerne? Jeg linker lige, så nogle klogere hoveder end mig, kan se på det.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... v_sort.htm

Personligt har jeg selv Panasonic Plasma PX80, så derfor hælder jeg utrolig meget til plasma. Hvordan er NAD i forhold til den? Jeg ved ikke om man kan sammenligne dem 100%
Af Mysen
Pas på ikke at forholde dig for meget til specifikationerne. Hvis NAD skriver 2000:1, er det muligvis fordi de målt på samme måde som en thx certificeret kalibrering ville kunne måles til. Det er ca det en skærm rammer idag og de andre på 3.000.000:1 du har set, er blot fordi den er målt anderledes og kører med dynamisk kontrast.

Det samme med hz. Det er altså blevet et salgstrick og du kan se Yakkens artikel om begreberne, hvis du vil vide mere om, hvorfor der ikke skal lægges vægt i dem.

Jeg holder på Beovision 10. Den er dælme flot.

Edit. Jeg kan se at der på den NAD står 500cd/m2 lysstyrke, hvilket sikkert føles som at kigge ind i en arbejdslampe... Og hvis man kan forvente et urimeligt højt sort niveau på 0,25 cd/m2, så er det næppe et godt tv.
derfor er de 2000:1 nok nærmere en måling ud fra et mere rimeligt lysstyrkeniveau, og så vil sort ligeledes være mere sort.
Af lk
Det er rigtigt med specifikationerne. Men man er vel blevet skadet af diverse salgstaler gennem tiderne... Jeg syntes også at Beovision er et flot fjernsyn, men der er man også oppe i en høj pris hvis man skal have omkring 40". Men ofte er det jo også sådan at med pris og design.
Af Mysen
jaja, men ellers er der jo nogle udmærkede alternativer fra (efter min mening) især Samsung og LG, uden man rammer en pris helt deroppe.

Sonys NX serie er også flot, og fås også i hvid.

Udover den hvide ue40c6705 er der jo også den børstede stål/glasplade model ue40c8705 fra Samsung.

Og LG's rammeløse infinia design eksempelvis 42le850n er også et godt bud. (sort godt nok).Man skal heller ikke undervurder den tynde profil på disse fjernsyn. Mit tv hænger 5 cm fra væggen. C8705 kan komme indtil 4 cm fra væggen. det ser bare rigtig lækkert ud.
De er ikke flottere end B&O men de når Loewe, synes jeg, og da helt klart den linkede fra NAD.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
HiFi Klubbens nu nedlagte forum, var ikke munter læsning, for evt. købere af et nyt NAD tv.
Af THM
man kan også få en sharp le820 i samme pris segment som NAD'en, eller en philips 8605h, begge fornuftige skærme....
Af lk
Ved nogen hvorfor NAD blev fravalgt, eller hvorfor folk ikke var tilfredse? Jeg syntes Samsung ser rigtig godt ud... Men nu er der kommet et kriterie mere, som er integreret HDD-optager..
Af Villanyi
Holder også på B&O. Synes personligt ikke at du får flottere tv end Beovision 10.
Af Mysen
lk skrev:Ved nogen hvorfor NAD blev fravalgt, eller hvorfor folk ikke var tilfredse? Jeg syntes Samsung ser rigtig godt ud... Men nu er der kommet et kriterie mere, som er integreret HDD-optager..
Det er nærmest kun NAD, der har det, men de fleste topmodeller fra forskellige mærker har PVR, er fungerer på samme måde, blot du taper/velcro'er en harddisk bag på skærmen.
Herunder hører bl.a. Samsungs 7-8-9 serie.