Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mgala666
Har brugt min boks heftigt i en uges tid nu.

Ved ikke, om jeg skal grine eller græde. Hamrende flot billedkvalitet, men er enig i klodsede menuer og utrolig mange børnefejl. 2 reboots på en uge nu.
I går kostede en reboot en 20 min af en tv optagelse og cinema film, der måtte startes forfra og spoles i. Film og optagelse lå også samtidig, så måske er den bare ikke så meget for at multitaske O_O

Nå, men nu til mit reelle spørgsmål. Har en Panasonic 42S10 plasma.

Selvom jeg har læst en del om skalering, føler jeg mig stadig dum og i tvivl.

Burde jeg sætte min boks til 720p eller 1080i?

Mit tv's opløsning er fast ikke - så hvis jeg sætter boks til 720p, så opskalerer mit tv?
Men hvad så, hvis indgangs signalet til boksen er højere end 720p - bliver det så nedskaleret i boks og opskaleret i tv'et bagefter? Det lyder usundt...

Hjælp en forvirret mand, tak ;)

PS! Og gud, hvor er tekst tv'et på samsung boksen elendigt i forhold til på Panasonic tv'et... Skandaløst dårligt O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er to ting i det her. Det ene er opløsning, det andet er progressivt vs. interlace.

Hvis du sætter boksen til 720p så nedskaleres HD-kanaler, som sendes i 1080i og 576p-signaler opskaleres. Hvis du sætter den til 1080i, så de-interlaces alle de progressive signaler, hvilket jeg selv har utroligt dårlige erfaringer med. Alt hvad der hedder bevægende tekst bliver noget værre hakkende grums - selv på mit eget Pioneer TV, som eller kan korrigere for en del.

Jeg kører selv med 720p, da det giver den overall bedste oplevelse med både SD og HD. Så lever jeg med at mine 1080i HD-kanaler ikke kører i fuld opløsning.
Af Otto J
yakken skrev:Der er to ting i det her. Det ene er opløsning, det andet er progressivt vs. interlace.

Hvis du sætter boksen til 720p så nedskaleres HD-kanaler, som sendes i 1080i og 576p-signaler opskaleres. Hvis du sætter den til 1080i, så de-interlaces alle de progressive signaler, hvilket jeg selv har utroligt dårlige erfaringer med. Alt hvad der hedder bevægende tekst bliver noget værre hakkende grums - selv på mit eget Pioneer TV, som eller kan korrigere for en del.

Jeg kører selv med 720p, da det giver den overall bedste oplevelse med både SD og HD. Så lever jeg med at mine 1080i HD-kanaler ikke kører i fuld opløsning.
Det afhænger meget af hvilket udstyr man sætter den til, hvad der er bedst, ifølge min erfaring. Hvis man har en DVDO scaler eller en receiver med ABT skalering, så synes jeg man får det bedste resultat generelt med 1080i. Naturligvis handicapper man så 720P kanalerne en smule, men det er langt mindre synligt end forskellen på SD kanalerne.

Iøvrigt synes jeg det er et område hvor det er fair at kritisere boxen, hvorfor hulen kan vi ikke bare få en source direct funktion, så vi er ude over dén diskussion? Det ville på mange displays forbedre SD billedkvaliteten _markant_.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AV Precision skrev:Iøvrigt synes jeg det er et område hvor det er fair at kritisere boxen, hvorfor hulen kan vi ikke bare få en source direct funktion, så vi er ude over dén diskussion? Det ville på mange displays forbedre SD billedkvaliteten _markant_.
Det er vi meget enige i. Så vidt jeg kan se, så er EPG'en alligevel ikke tegnet i HD, så der ville ikke være tabt noget som helst ved at køre source direct - her tænker jeg i termer af brugeroplevelse. Måske lige med undtagelse af, at TV'et så vil ændre format når du skifter kanal, hvilket vil give endnu længere ventetid...
AV Precision skrev:Det afhænger meget af hvilket udstyr man sætter den til, hvad der er bedst, ifølge min erfaring. Hvis man har en DVDO scaler eller en receiver med ABT skalering, så synes jeg man får det bedste resultat generelt med 1080i. Naturligvis handicapper man så 720P kanalerne en smule, men det er langt mindre synligt end forskellen på SD kanalerne.
Ja, der kan naturligvis kobles andet udstyr til, som klarer opskalering og de-interlacing bedre end boks eller TV, men i denne situation lader det ikke til at være tilfældet. Min oplevelse med boksen alene er dog stadig at den er ret dårlig til at lave et progressivt signal om til interlace når den spytter 1080i ud.
Af mgala666
yakken skrev:Der er to ting i det her. Det ene er opløsning, det andet er progressivt vs. interlace.

Okay, tak for den forklaring. Det giver mening.
Dog er jeg stadig lidt i tvivl om, hvad mit tv gør med det signal, der kommer ud fra boksen - f.eks. et 720p (som enten har opskaleret et 576p eller nedskaleret et 1080i)? Viser tv'et det 720p eller bliver det yderligere opskaleret?

Du har vel tilfældigvis ikke et link eller liste over, hvad de forskellige kanaler bliver sendt i? :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har et fuld HD-TV, så skal billedet jo fylde 1920x1080 punkter. Hvis det kommer ind med 1280x720, så SKAL der ske en opskalering ellers ville du jo have sorte rander hele vejen rundt om billedet. En opskalering er blot kunsten at smøre et billede med én opløsning ud over en flade som har en anden. Så der vil ske en del op- og nedskalering uanset hvilken type skærm du har, da inputtet ikke kan passe til skærmens fysiske opløsning i 100% af tiden.

Alle SD-kanaler sendes naturligvis i... tadaaaa - SD! Derudover så er der lidt forskel på hvilket HD-format, der benyttes. DR sender i 720p, Kanal 5HD sender i 1080i osv. Jeg har desværre ikke den fulde liste over de 11 kanaler du kan nappe hos Yousee.
Af Snurrerundtlyd
http://yousee.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/20 ... _boks.aspx
25/11 2010

Der er opdateringer til din Samsung-boks

Hvis du har en Samsung-boks uden harddisk, får du nogle nye fede features til den i dag. Softwaren bliver nemlig opdateret, og du vil opleve, at opdateringen er klar til at blive installeret, når du tænker boksen første gang, efter softwaren er lagt i nettet.

Slut din boks til nettet med en YouSee-dongle

Den nye software-opdatering gør det muligt at få din YouSee Boks sluttet trådløst til nettet. Så hvis du tidligere har kæmpet med en masse ledninger for at få din boks på nettet - eller hvis du slet ikke har haft din boks på nettet endnu - er der hjælp at hente. Nu kan du nemlig få en trådløs YouSee-dongle og forbinde boksen til dit trådløse netværk derhjemme. Dermed kan du komme i gang med at bruge StartForfra, TV Arkiv og Cinema og blive dus med alle de ting, der gør det ekstra sjovt at have YouSee Plus. Kontakt Support, hvis du mener, at du har behov for en YouSee-dongle.

Opdateringen til din YouSee Boks sikrer, at boksen selv kan finde ud af at tilslutte sig nettet, uden du behøver ændre indstillinger, og så sørger opdateringen for, at boksen kan kende - og bruge - den trådløse dongle.

Så nu er det bare om at komme hjem, slukke for din YouSee Boks og slutte den til igen, så den kan finde opdateringen.

Kontakt Support