Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af josas
Jeg har for nyligt købt et G20, men føler mig desværre i større eller mindre grad generet af:

1. buzz
2. colour banding (rød/grønlige 'klatter' / 'slanger' i visse tilfælde)

Hvis jeg vælger at prøve et LCD/LED istedet, hvilke gener vil jeg så typisk få istedet for? Og er det muligt at vurdere, hvilke gener som er størst?

Skærmen bliver brugt til/skal bruges til ganske almindeligt tv. Dvs. lidt tv, lidt film, evt. lidt ps3.

På forhånd mange tak!
Af josas
Hej Rasmus,

Tak for svaret! Når du skriver LCD, går jeg ud fra at det er gældende for både LCD/LED (jeg er klar over, at LED fjernsyn i dag ikke er 'rigtige' LED fjernsyn.)

Og hvor udbredt er clouding? Er det noget man kan være uheldig at opleve, eller er det i større eller mindre grad på alle modeller?

Tak :)
Af Mysen
Du kan se i de tests, Rasmus foretager, hvilke der lider af det, og hvilke der ikke lider af det. Men ligesom volumen af buzz er forskellig, virker det til at også backlight bleeding varierer lidt imellem skærme, der burde være ens.
Dog er det ikke urimeligt at side, at edge-led, dvs. dioderne i kanten af skærmen, har en lidt højere tendens end andre,
Af josas
Ok. Nu prøver jeg at tage fat i forhandler i morgen, og hører hvad han har at sige.
Af Hoy
Jeg har selv en vt20, hvor jeg oplevede en hel del buzz mens den stod på et tv-bord. Jeg var især generede af det når der var lyse farver såsom menu ved reklamer (utrolig mange reklamer har hvid skærm og ingen lyd). Da jeg fik TV'et op og hænge på væggen "forsvandt" buzz'en næsten helt. Jeg skal virkelig høre efter for at høre den nu. skærmen blev hævet en smule og nu er bunden af skærmen i øjen højde. det skal også siges at jeg sidder ca. 3,5 meter fra skærmen.
Af josas
Det var måske en mulighed. Jeg tror også at skærmen bliver pænere af, at komme på væggen. På den anden side kan jeg bare godt li' fleksibiliten ved ikke at montere noget permanent. Det er måske bare mig..? :)

Støjen (det er måske så meget sagt) er den mindste gene af de to, det grønlige skær med 'klatter' i især ansigter er værre synes jeg :(

Det hjalp vægmonteringen vel ikke på? (spøg til side :) )