Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
trykkertor skrev:Jeg er lige lidt på den "anden tro".
Nærmest som at det nu skal blive ennu større, hurtigere og billigere, og mon ikke det går udover kvaliteten.
Min 5 år gamle Panasonic plasma, (42"PV60) tog jeg i almindelig brug fra første stund. Kendte ikke til retention, burn-in og alt det der.
Husker jeg fik lidt panik efter nogle timer med samme Xbox-spil på min helt nye skærm, i DYNAMISK billedmodus.
Speedometeret hang fast på skærmen.
Men det blev væk efter et par timer med annet kildematerialet.
Udover det har min skærm blevet kraftig "misbrugt".
Dvd-er har stået i menuen over lang tid. Vi har sett time på time på time med samme kanallogo. Vi har set DR Update med scrollende tekst nede.
Men skærmen er og forbliver ren.

Der snakkes MEGET mere om burn-in og retention på dagens skærme, end der gjorde tidligere.

Jeg tror dessværre kvaliteten bliver ringere og ringere i jagten på størrelse, pris og hvor tynd den kan være.
Buzz-problemet snakket vi ikke om for 2 år siden, inden de helt tynde skærme kom.
Nu er vi der hvor man nærmest må regne med litt buzz, og er heldig hvis man ikke får det.

Så jeg er mere bange for brændt billede eller kraftig retention på min kommende Samsung Plasma C7705, end jeg nogen gang har været på vores 4-5 år gamle Panasonic Plasma.
Hej
Sådan brugte jeg også mit PZ800, men det gør man ikke ustraffet på en VT20.
Jeg så aldrig skyggen af retention på PZ800, men og atter men, VT20 er en helt anden historie.
Af mhca
trykkertor skrev:Testen regner jeg med kommer ud på onsdag, hvis Flatpanels følger sin sedvanlige rutine.
Planen fra Rasmus' side var i sidste uge, at Philips testen først skulle færdiggøres og lanceres, hvilket ville blive i denne uge.
I næste uge ville Samsung'en så være færdig.

Men det kan selvfølgelig have ændret sig.

Mvh. Martin

PS. Håber ikke, at dette var alt for uofficielt. Men jeg ved at mange går og venter spændt... Blot så folk kan væbne sig med tålmodighed.
Af Klopf
Nu har jeg set FCK-kampen i et kvarter i dag, og slår over på anden kanal. Jeg kunne sagtens se skiltet med 0-0 i 5-10 min. efter. Det synes jeg var lige lovlig kort tid der skulle til for at opleve retention. Synes dog ikke det er generende overhovedet sålænge jeg ved det forsvinder. Når man oplever den retention - hvor tæt er man så på den permanente Burn-in version? For det er jo fatalt på en helt anden måde. Det midlertidigere rør mig ikke, men jeg synes måske nok det er lige irriterende nok hvis man ikke engang kan se en hel fodboldkamp uden at være i farezonen.
Hvad siger Jeres erfaring?
Er burn-in i øvrigt noget man kan køre ind under garantien?
Af Kaare
Troede at indbrænding på plasma skærme var et overstået kapitel, indtil jeg oplevede det på en spritny Samsung skærm anskaffet for mindre end 14 dage siden af en i familien.

Stationernes logo kunne gud hjælpe mig anes, når de havde været på et rum tid. Drøn irriterende at opleve, men glad for erfaringen, som gør, at jeg ikke ved en nyanskaffelse vil vælge plasma.

Hælder stadig til den go'e gamle LCD skærm, idet jeg er bedøvende ligeglad med de mere slanke LED skærme, som alligevel kræver plads til kabler på bagsiden, og dermed alligevel ikke kan klistres tæt op til væggen.

mvh
Af akanhjo
Jeg har netop modtaget gt5 og spillet i 3D på min ps50c7705 og det er forfærdeligt med retention - det er virkelig tydeligt efter et løb. og det e rherre irriterende!
Af Insignia
Jeg har hatt min PS50C7705 i 3 uker..og er nå levert til service.
Det blir fort retentioner av logoer...osv osv....selv jeg kjører kontraster/lys etc. langt nede...

har selv in PV60 fra Pana...den funker 100% perfekt...selv etter 4 års bruk...

Så er spent på hva service versktedet kommer frem til med min tv.
Om jeg må leve med det(går jo bort etter en tid)..eller om det er feil på panelet.Samsung support og Hi-Fi klubben mener at det kan være feil med panelet.
Trur dette blir min siste Plasma og venter på OLED skal komme og bli priset til et normalt nivå...4-6 år til...

Har ventet lenge på tvn..gledet meg masse....også får man slike "problemer".....hmm...irriterende..://
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Klopf skrev: Når man oplever den retention - hvor tæt er man så på den permanente Burn-in version? For det er jo fatalt på en helt anden måde.
Det er der ingen retningslinjer for. Retention kan altid forekomme, men hvis du stadig har det stående på skærmen en time efter du har skiftet billede, så skal du nok passe lidt på.

[quote="Klopf"Er burn-in i øvrigt noget man kan køre ind under garantien?[/quote]
Nej, det er selvforskyldt. Typisk så står det i manualen at det ikke er dækket af garantien.
Af miko
Rigtig fint at få en retension relateret tråd!
Jeg er temmeligt irriteret på min ps50c7705, kun pga. retention.
Det er ellers en rigtig god oplevelse at se tv, blueray og spille ps3 på. Eminent billedkvalitet på det hele, og ingen buzz. Men irriterende retention. Det opstår lynhurtigt og er væk i løbet af ingen tid og jeg er ikke bekymret for burn-inn.
Overvejer at skifte til storebroderen 63", kun for at slippe for retension.
Såe.
Er der nogen der døjer med retension på ps63c7705' eren?
Af Klopf
Ved godt det måske er et naivt forslag. Men kunne man ikke prøve at lægge pres på TV-stationerne for at få dem til at gøre noget ved logoer. F.eks. at det skifter plads med jævne mellemrum. Det burde være herre nemt at lave. Og da specielt med de skilte der bruges i sportsudsendelser. Altså, hvor svært kan det være, og hvis man ved at det skaber kæmpe problemer for forbrugerne af ens programmer, bør man da tage det seriøst.
Af Insignia
Trur nok ikke man kan få meg seg industrien til å hjelpe til med dette problem.Man må ikke glemme at det er PDP som virker perfekt også...

Venter fortsatt svar fra service på min PS50C7705...
Inne pga lett midlertidlig innbrenning..og en del støy ved hvite bakgrunner....feks. når man ser på vinteriderett...
Af Jonaldo
Jeg har også PS50C7705, har samme problem som deg Insignia. Har stort problem med innbrenning når jeg for eksempel ser på fotball. Det er også en intens pipelyd når det er en hvit bakgrunn for eksempel når man ser på vinteridrett ja!

Hvordan gikk det med svar på service på din TV? Fikk du byttet den på garantien? Er ikke helt fornøyd med min TV!!