Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af c00l
Jeg mangler seriøst en god skærm i mindst 24", den skal bruges til billedebehandling, spil, programmering mv. så lidt af en allrounder. Har nu fået et godt øje til Packard Bells Meastro 240 LED skærm der må siges at have rimelig gode specs såsom LED backlight, 12,000,000 dynamic kontrast 2ms mv. i prisleget 1600kr.

Umiddelbart kan jeg ikke rigtige finde nogle tests af denne skærm og specs er der ikke mange af, kunne f.eks. godt tænke mig at vide hvad refreshraten er i de forskellige opløsninger mv. da det jo har en del at sige hvis man skal spille computer.

Hvad siger i til den og er der alternativer?
Af c00l
Jamen troede da at selve LED baggrundsbelysningen gjorde at selve farveenegengivelserne blev skarpere og rene i det, det er ihvertfald hvad jeg har erfaret udfra de TV skærme jeg har set.

Hvor har du set at det er et TN-panel der sidder i den?

Har lige set listen, men ikke rigtig kategoriseret efter en allrounder, hvad kan du anbefale i det prislege?
Af donoester
Det med skarphed lyder mere til kun at have noget med forskel i billedprocesseringen at gøre.
Hvis ikke et TV viser billede efter BT-709 standarden (=sRGB) viser den billedet i forkerte farver. Både CCFL og LED opfylder begge den standard uden problem. Det er helt tydeligt at der er mange dårlige TV smækket op rundt omkring i butikkerne (som i øvrigt med vilje viser et forkert billede).

Til den pris, størrelse og opgivelser af dynamisk kontrast er det et TN-panel. Packard Bells hovedområde er ikke skærme, så det er måske meget for langt de rent faktisk skulle gå op i hvad de smider i produktet. De kan ikke sælge på renomeet, så alternativet er at presse prisen ned og fremhæve specifikationerne.
Men jeg ka se Elgiganten har den - måske et kig værd i butikken, selvom det nok ikke giver noget indblik i sortniveau, lysfordeling osv.

Meget bedre alternativer: Dell U2211H og U2311H - men de er hhv. 22" og 23" - men opløsningen er stadig 1920x1080. Men de er dog stadig mellem ca. 200 og 400 kr dyrere.
Det optimale til billedredigering, vil være en skærm med et større (og veldefineret) farverum end sRGB, men det er vist ikke muligt til prisen.