Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af josas
Hej MigSelv,

Jeg har faktisk læst din tråd, om dit VT20. Lidt ærgerligt at man ikke bare pakker ud og tænker WOW! Men det ville måske også være for godt til at være sandt. Jeg har sågar prøvet med dine indstillinger (som du fandt på AVforum?), men om det har hjulpet kan jeg endnu ikke lige bekræfte.

Men du skriver at du oplever det mest, ved 'voldkomprimerede' billeder. Mit spørgsmål er så bare, hvad er voldkomprimerede billeder? Fænomenet jeg beskriver oplever jeg, når jeg ser almindeligt TV fra mit Antennekabel (YouSee, uden boks). Jeg har (endnu) hverken DVD eller Blu-Ray og kan derfor ikke berette om hvorledes det også er at finde der.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV-signaler vil variere ret meget i kompressionsgrad, så det kan sagtens være end af forklaringerne. Og det kan da kun få for langsomt med at få en BluRay-afspiller!
Af josas
Helt enig, men jeg har udset mig en PS3. Jeg har besluttet mig at tage chancen, ifht. den omtalte støj da jeg synes man får en del mere for pengene. Til gengæld er jeg ikke umiddelbart besluttet på, at skulle betale 3000 kr. (ps3, ekstra controller og 1 spil) - og har ikke kunnet finde noget ordentligt brugt :(
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Mit VT20 blev ombyttet den 10 september, og har siden da ikke oplevet problemer.
De omtalte problemer her i tråden, opleves kun ved de "voldkomprimeret" signaler.
Alt materiale fra BD, DVD fremstår fejlfrit. Ved få udsendelser via satellit og alm. antennesignal ( dvb-t ), kan der nogle gange opstå regnbueeffekt ved hudtoner. Dette er ikke et panelfejl, men en kombo af komprimering og normalt plasma issue.
Af josas
Ok! Af ren nysgerrighed: Hvorfor fik du det ombyttet i første omgang?
Brugeravatar
Af MigSelv
En formodet fejl i panelets board, der genererede 5-7 lodrette tynde streger ( top til bund ) i højre side, når der blev panoreret fra højre mod venstre. Dette var tydeligst ved fodboldkampe, en kombo af hurtige panoreringer og grøn baggrund.
Et opkald til Panas hotline, det skal byttes var udmeldingen ( du ved jo selv hvordan et perfekt plasma billede skal se ud ), opkald til sælger ( HiFi Klubben ). Sælger kontaktede Panasonic, udmeldingen blev bekræftet, tv skal ombyttes. Der gik så 3 måneder før de nye var lagerført, så ombytning fandt sted i september.
Har nu et fejlfrit tv, oven i købet med en anden software end det første. Der gives andre muligheder ved søgning via dvb-s, heldigvis til den bedre side.
Ved ikke om gamle modeller sidenhen, er opdateret via netværk.
Af josas
Ok. Lækkert du fik det ombyttet. Jeg har oplevet, i øverste venstre hjørne, at der er en vandret stiblet linie (hvid), fra hjørnet og halvvejs ind. Men jeg har egentlig troet, at det har været signalet, da det umiddelbart kun er på de analog kanaler.
Brugeravatar
Af MigSelv
Den linje kan du sikkert fjerne, hvis du slår overscan til.
Overscan skal "kun" være slået fra, når du ser BD / HD kilder, så tv kører 1:1 pixelmapping.
Eller generelt skal overscan slås fra, men bruges når signal fra udbyder ikke fylder skærm i top og bund.
Af josas
Men gør det ikke altid det, når man i "aspect" vælger auto? (jeg får virkelig udstillet min færdigheder :) )

Mange tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Aspect har intet med overscan at gøre.
Du skal ind i menuen, for at finde tilgangen til overscan.
Brugeravatar
Af MigSelv
Vælger skærmområdet, som viser billedet (Fra / Til)
Til : Forstørrer billedet for at skjule kanten af billedet.
Fra : Viser billedet i dets oprindelige størrelse.
●Sæt til “Til”, hvis der frembringes støj i kanten af skærmen.
●Denne funktion er til rådighed, når formatforholdet er indstillet til Automatisk (kun
16:9 signal) eller 16:9.
●Denne funktion kan gemmes separat for SD-signaler (standarddefinition) og
HD-signaler (højdefinition).
Menu>Indstilling>andre indstillinger> ( 16:9 ) overscan
Af josas
Yes, jeg fandt det. Er såkaldt colour banding også et tema på lcd/led skærme? Jeg har FCK kampen kørende i baggrunden, og jeg må indrømme at jeg har svært ved at abstrahere fra det :(
Af THM
ikke så vidt jeg ved, men de har til gengæld andre svagheder, men hvis man bedre kan leve med disse er det jo ikke et minus :)
dog har jeg aldrig bemærket banding i en fordboldkamp :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Banding vil være en mere fremtrædende problem på plasma, men dermed ikke sagt at du ikke vil opleve det på LCD. Hvis den interne farvehåndtering ikke er god nok, så går det også galt på disse skærme.