Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Phalanx
Hej Folkens.

jeg overvejer at købe et nyt tv, jeg ville høre hvilket af de 2 tv'er som har det bedste billed til spil.

Samsung PS50C7705

eller

Panasonic tx-p50vt20.

det er et tricky spørgsmål da jeg ikke regner med folk har begge tv'er :)
men nogen af jeg kan vel argumenter for et af dem.
Af Gaco
Begge er gode TV til spil og har i omegnen af 15ms inputlag hvilket er meget godt. De er begge fine fjernsyn og forskellene er i praksis små. Jeg er dog selv lidt bange for buzzing i Samsung's 2010 plasmaer, men du bør bare selv gå ud og kigge (og lytte :P) på begge, du kan som sagt ikke gå galt i byen med en af disse to ;)

HVIS du ikke kan høre summen far Samsung'en ville jeg måske nok tage den. Det skyldes at Panasonicens sortniveau stiger lidt med tiden og at jeg bl.a. af samme grund har lidt mere tiltro til Samsung's billekvalitet. Og så er Samsung's design IMO meget pænere :)
Af mundt
Nu kan jeg godt se at det er to plasma skærme, du har kig på, men hvis det er et tv der størstedelen af tiden skal bruges på ps3, er det måske ikke så smart?
Her tænker jeg på burn-in og retention..
Af Phalanx
Tak for jeres bevarelser :)

jamen grunden til jeg vælger plasma er fordi jeg har hørt de har det bedste billed, jeg skal i bund og grund mest bruge tv'erne til at se tv på ;) men kan godt se burn-in bliver et muligt problem, men hvilket TV skal jeg så stræbe efter ?
Af Jackinvestor
Hvis du spiller meget så ville jeg ikke vælge plasma.

Prøv at kigge på lg 850n, som har fået en top anbefalingsaward her på siden.
Af selliah
Jeg sad med de samme tanker mht. tv køb som du gør og jeg tog ud i elgiganten med tankerne stærkt rettet mod samsung c7705 plasma men da jeg kom derud var den desværre ikke på lager, sælgeren havde så ondt af mig så han gav mig UE46C8705 til 11.000kr en helt ny skærm som virker perfekt og jeg har ikke haft problemer med den mht. billedekvalitet eller noget :) og til 11000kr er det et fantastisk køb !
Af Gaco
Jeg har spillet helt uden problemer på mit plasma (LG PX950N) uden skyggen af burn-in, og jeg havde nogle timelange sessions i min efterårsferie.. Det er altså ikke noget problem. Men hvis vil lade frygten styre dig og købe et overpriced LED (for det er hvad LED er - overpriced! Jeg mener intet ondt selliah men 11.000 dask for et 46" TV, det synes jeg sgu er overpriced), go ahead.

Jeg kan vil sige noget 100% sikkert mht. Samsung og Panasonic burn-in, men jeg kan i hvert fald stå ved at det ikke er et problem på min LG PX950N plasma. Og mit indtryk er også umiddelbart at det er et meget lille problem i plasmaer fra 2010 og at der skal stå noget på skærmen et dagevis hvis der skal komme permanent skade...
Af Supergris
Jeg synes også, det er noget pjat, at folk fravælger plasma, når de skal spille...
Plasma er næsten altid det bedste valg, med mindre den skal bruges som decideret computer - skærm.
Jeg vil give Gaco fuldstændig ret i, at LED er over-priced.
En god plasma i 50 " behøver ikke koste mere end 7 - 8000 kr. og vil være virkelig god til at spille på, da der praktisk taget ikke er noget input-lag.
Burn-in og retention, mener jeg ikke er noget, man i dag skal bekymre sig om ved fornuftigt brug.
Konsol-spil i timevis er ikke noget problem.
Af mundt
Nu skal det ikke blive en af de sædvanlige Bitch-fights omkring lcd vs plasma, men prøv at tjekke de tråde herinde, hvor folk har problemer med retention og burn-in. Det er vist godt nok overvejende på Samsung plasmaer, men det er altså på 2010 skærme.
Men puuuhada led er for nogle et fy-ord!
Af ajhals
Jeg vil heller ikke blankt afvise plasma til spil..... Men!

Hvis du vælger PS50C7705 skal du vide, at der kan være stor forskel fra TV til TV..... JA! du kan være uheldig at få en der er meget følsom over for retention (min fx.), men efter hvad jeg læser rundt omkring, er der også nogle der stort set ikke oplever det. Jeg bruger heldigvis ikke min til spil, men hvis jeg gjorde, ville jeg være ret nervøs for Burn-In.

Hvis du i sidste ende vælger plasma, skal du bare tage dig dine forholdsregler: skrue lidt ned for lysstyrken (evt. bruge en "afslappet" profil, mange TV har en sådan), være lidt påpasselig med at spille flere timer i streg, hvor der er stillestående objekter på skærmen, og så køre skærmens indbyggede ruller når du er færdig med at spille. På denne måde burde du kunne undgå Burn-In.
Af Phalanx
Det blev pludselig en LED vs Plasma debat :)

i har alle nogen pointer, i køre meget på samsungs svage sider, vil det så sige jeg skal tage panasonic'en eller bør jeg bare kigge efter et LCD/LED tv sitedet for??

og for at være ærlig har jeg ikke meget tiltro til det 3D "pjat" endnu, jeg skal bare have et stort TV med flot billed til spil :D at det lige blev de 2 TV'er var fordi de er blevet anbefalet af siden og var de største :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til spil kunne 3D nu godt gå hen og være spændende. Til film ser jeg ikke den helt store fidus i teknologien.
Af Phalanx
aarrrggh, kan ikke bestemme mig :P

er igang med at søge ny lejlighed, så hvis stuen er stor nok bliver samsung i 63" ellers panasonic'en. Så må det bære eller briste :)

tak for hjælpen folkens! :D
Af Nicklas A
Sidder selv i samme problem, men jeg har dog taget valget og henter et vt20 på fredag, så skal da skrive her inde og sige hvad jeg oplever :D