Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels.

Så blev det også min tur til at blande mig. Først og fremmest vil jeg lige takke Jer alle for at bidrage til et super forum, med en masse gode indlæg!

Jeg synes jeg har ledt efter en lignende tråd, men uden held. (Tilgiv mig hvis jeg har overset den)

Jeg har for nyligt købt et 42" G20, og er umiddelbart godt tilfreds. Men jeg har lagt mærke til, at der på skærmen opstår et rødt/grønligt skær i visse situationer, især ved visning af hud. Det er selvfølgelig uheldigt da de fleste ting man ser på skærmen, involverer mennesker :)

Skærmen står i "normal" og jeg har ikke indstillet noget. Mit spørgsmål er altså først og fremmest, hvad det er? Altså en forklaring. Og er det noget jeg kan indstille mig ud af, eller noget som muligvis vil forsvinde med tiden, når skærmen får lidt flere timer på bagen?

Jeg håber at ovenstående er fyldestgørende ifht. at kunne besvare mit spørgsmål.

På forhånd tak! :)
Senest rettet af josas 24 nov 2010, 11:30, rettet i alt 1 gang.
Af Newman
har du prøvet at opdatere skærmen til nyeste software ? :)
Af josas
Ja, jeg opdaterede skærmen i går (mandag) :)
Af Newman
fik selv mit G20 i dag nemlig, og den lavede lidt med noget rødligt skær, men det forsvandt da jeg opdaterede..

så kunne jo være..
Af THM
på mit har jeg ikke haft problemet andet end lidt grønligt i kanten på undertekster, men har set fænomet mellem hvid hud og sort t-shirt i en butik, her stod den i dynamisk profil som jeg mener forværre dette.
personligt bruger jeg THX/profesionel indstillingen, som jeg syntes er klart den bedste...

hvor finder i den nævnte opdatering henne og hvad skulle den forbedre?
Af Newman
THM skrev:på mit har jeg ikke haft problemet andet end lidt grønligt i kanten på undertekster, men har set fænomet mellem hvid hud og sort t-shirt i en butik, her stod den i dynamisk profil som jeg mener forværre dette.
personligt bruger jeg THX/profesionel indstillingen, som jeg syntes er klart den bedste...

hvor finder i den nævnte opdatering henne og hvad skulle den forbedre?
smed bare et netkabel på tv'et, og så sagde den selv at der var en tilgængelig opdatering :)
Af josas
Jeg krydser fingre for, at en af de tunge drenge kigger forbi, og smider en kommentar om problemet :)

I mellemtiden har jeg overvejet følgende: Hvis det viser sig, at mit problem ikke kan laves, og jeg derfor bytter skærmen. Er sandsynligheden for samme problem så lige så stor hvis jeg f.eks. træder et skridt ned, og prøver en S20 istedet for?

På forhånd tak! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er skærmen indstillet korrekt? Her tænker jeg på en reel kalibrering.
Af josas
Hej Yakken,

Det er et meget godt spørgsmål. Jeg har intet foretaget mig, andet end at stille det op. Jeg har forsigtigt prøvet at indstille/kalibrere? THX profilen efter anførslen i Jeres test - men TVet står nu alligevel på Normal.

Var det svar? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du slet ikke har indstillet noget som helst på TV'et så kan du godt regne med at dét har en ret stor del af skylden. Start med at indstille TV'et efter vores anbefalinger i testen. Dette vil sandsynligvis give et rødligt billede ved første øjekast, men det kræver lidt tilvænning hver gang man justerer noget på TV'et hvis man i forvejen har været vandt til noget andet.
Af josas
Ok. Det har jeg som sagt allerede prøvet, men synes umiddelbart stadig at jeg oplever det. Jeg har desuden fået det indtryk, at indstillingerne hovedsagligt er til når man ser film - og ikke til blot at se 'almindeligt' tv på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er forkert forstået. Et korrekt indstillet billede er "universelt". Referencen for farveindstillingerne er godt nok primært noget man hører om i forbindelse med colorgrading af film, men TV-udsendelser bør også holde sig til dette farverum i almindelighed.
Af josas
Ok. Tak for den forklaring, i første omgang. Men når/hvis jeg så stadig oplever fænomenet på et, efter sigende, korrekt indstillet billede - hvad så? :S
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Min erfaring med "misfarvning" er, at når der modtages et "voldkomprimeret" signal, optræder de beskrevne problemer. Dette ses tydeligst på panoreringer, hvor hudfarve indgår ( særligt ansigter og arme ).