Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bobbe
Skal man bruge specielle hdmi kabler mellem tv og afspiller i 3D. Jeg har en panasonic gt20 og har bestilt en panasonic afspiller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Almindelige HDMI 1.3 kabler er nok hvis du kun skal se 3D.
Af bobbe
yakken skrev:Nej. Almindelige HDMI 1.3 kabler er nok hvis du kun skal se 3D.
Tak.
Der var en gut fra elgiganten i Vejle, der blev ved med at sige at jeg skulle købe et special hdmi.
Af trykkertor
Det eneste der er specielt med det HMDI-kabel han sælger, er at det er specielt dyrt.
Af trykkertor
yakken skrev:Nej. Almindelige HDMI 1.3 kabler er nok hvis du kun skal se 3D.
Tak Yakken.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har skrevet, snakket og diskuteret med såvel sælgere som journaliste nylig.
Og de påstår alle at for at se 3D SKAL MAN HAVE HDMI 1.4
Til trods for at jeg selv ser 3D med en HDMI-kabel der er godt 3 år gammel. Lenge inden HDMI 1.4 var noget på markedet.

Men de bliver ved og henviser til wikipedia.org som vistnok påstår at 3D krever version 1.4 i HDMI-standarden.
Noget der ikke passer.
Af Jeden
èn af forskellene mellem de "gamle" og de nye er at 1.4 understøtter internet forbindelse. Men jeg selv bruger også et hdmi 1.3 til 3D afspilning
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den med Wikipedia har de åbenbart ikke selv læst ordenligt op på. Det er ret belastende med de fejlinformationer der konstant langes over disken til den i forvejen fortabte forbruger. Ordenlig uddannelse er ikke noget der er råd til i dagens Danmark... Synd at der ikke er penge i at drive sådan et forum her 8)
Af Kratz
Men nu virker overgangen fra HDMI 1.3 til 1.4 også særligt forvirrende, sikkert fordi den ramlede sammen nogenlunde med det tidspunkt 3D blev introduceret, hvilket sandsynligvis har gjort mange ligestiller 3D med noget der kræver 1.4 (og for at gøre det ekstra forvirrende skal afspilleren have HDMI 1.4 udgang for at kunne transmittere 3D, lige pånær PS3).

Måske netop fordi det er så relativt komplekst at finde rundt i, foreskriver HDMI organisationen, at man ikke længere må benytte specifikationsnummeret (som eneste mærkning i hvert fald) men mere 'humane' standard betegnelser, som lidt mere præcist fortæller hvad kablet kan: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1 ... cable.aspx