Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige fået et Sony EX500 40" og er faktisk godt tilfreds. Fint tv til prisen.

Jeg har kalibreret det efter denne anmeldelse:

"Picture Mode: Cinema
Backlight: 1
Contrast: 90
Brightness: 50
Colour: 48
Hue: 0
Colour temperature: Warm 2
Sharpness : 0
Noise reduction: Off
MPEG Noise reduction: Off
Motion Flow: Standard
Film Mode: Auto 2

Black Corrector: Off
Advanced Contrast Enhancer: Off
Gamma: +1
Auto Light Limiter: Off
Clear White: Off
Live Colour: Off

R Gain: -1
G Gain: -1
B Gain: -2
R Bias: 0
G Bias: +1
B Bias: -3

Ambient Sensor: Off"
Fra her:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 603700.htm

Det ser også fint ud. Jeg kan se at alle der anmeldt dette tv anbefaler at man vælger "Varm2" som farvetemperatur. Det skulle være det mest korrekte.

Jeg synes dog at billedet til tider godt kan være lidt gyldent. Nogle siger at sådan ser det ud hvis man ikke er vandt til at se på en kalibreret skærm. Lyder det korrekt?

Jeg er dog ved at have vænnet mig til det.
Desuden viser kalibrering en rigtig god kontrast og man ligger mere mærke til den "grading" der er brugt i film og TV.
Hudfarver kan dog godt virker lidt "gule" til tider især på TV, men det må jo bare være sådan det er optaget?
Af bantam
Du ahr mere eller mindre fået svaret i din helt tilsvarendee tråd på recordere.dk - men udover det skrevne kan man sige, at følgenede indstillinger bidrager til det gullige udseende:

R Gain: -1
G Gain: -1
B Gain: -2
R Bias: 0
G Bias: +1
B Bias: -3

Det er muligt, at det er tæt på en korrekt farvetemperatur - men det er langt mere sandsynligt, at det ligger relativt langt fra målet på en farvetemperatur på D65.

Der er ikke nogen måde at ramme korrekt uden måleinstrumenter.
Af Mysen
men hvis man ikke måler sig frem, så er der vel ikke noget i vejen for at skrue ned for det gule blus. Jeg vil heller have den lidt blålige høje temperatur end gule mennesker.
Af bantam
I indstillingerne ovenfor er der reelt set skruet op for gult i forhold til standardindstillingerne. Hvis du har en præference for en køligere farvetemperatur, kan du måske bruge Varm1-indstillingen i stedet for Varm2. Lad blot være med at røre ved bias- og gain-indstillingerne (lad dem stå på 0 (nul)).
Af Mysen
Jeg har ikke præference for den høje farvetemperatur. Jeg vil også gerne have så ægte et billede som muligt. Jeg tror bare alt for mange stoler for meget på de indstillinger man kan hente på nettet. Jeg selv inkl. indtil for nyligt, hvor jeg nemt kunne ane et rødligt skær på et prøvebilled for kontrastindstilling. På daværende tidspunkt var mine indstillinger direkte kopieret.

Det var dog ikke så svært at få den hvide mere hvid, ved at pille ved bias og gain indstillingerne. (warm 1 gav en blå nuance).Selv om man uden tvivl kan måle sig frem til at temperaturen ikke er helt referance, så skal man ikke undervurdere øjet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indstillingerne for gain-kurverne kan typisk ikke overføres direkte fra ét TV til et andet, da der er afvigelser i panelet fra TV til TV. Det kan forklare hvorfor du ikke får det billede du ønsker.
Brugeravatar
Af KristofferA
Tak for jeres indput. Jeg har nu sat hvidbalancen i 0 igen og det hjalp. Jeg bruger dog stadig Warm1, men det giver også et rigtig godt billede med en god dybde.

Min Oppo DV 980H opskalerer faktisk dvd meget godt.