Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens.

Som overskriften lyder er jeg ved at sætte et super sæt op hjemme i stuen.

Jeg har købt et Yamaha hjemmebiograf system med en receiver som understøtter 3D.
Jeg er rimeligt grøn på området, men mit ønske og dermed også spørgsmål er , at jeg vil bruge min ps3 som Blu ray afspiller og afspiller til 3D film. Men jeg ønsker også at få sorround lyden rundt i Yamaha systemet.

Så skal jeg have et Hdmi fra tv til Receiver og så kun et Hdmi fra ps3 til Receiver.? Vil jeg så kunne se billedet? Eller SKAL jeg ha HDMI til tv, og evt. optisk lydkabel til receiveren. Hdmi fra tv til recevier vil så kun være for at kunne høre tv2 og 3+ osv i Yamaha systemet. Ikk?

Jeg håber i forstår og kan afhjælpe mig med mit problem. Kabler er jo ikek så fandens billige hvis man vil have nogen ordentlige :)

På forhånd mange tak for hjælpen..

Mvh Kenneth
Af kennedalmighty
p.s jeg håber at jeg har smidt tråden under det rigtige Topic.

Min forhåbning er jo at kunne se 3D materiale gennem Ps3, med sorround, og hvis det kan lade sig gøre kun via HDMI og uden optisk. Tak for hjælpen.
Af Kratz
Hej Kenneth

Dit forslag er helt korrekt.
Du skal have et HDMI kabel fra din PS3 til receiver og dernæst et HDMI kabel fra receiver til TV. Billedet kan videreføres til TV'et hvor lyden dekodes i receiveren. Samtidig er det den eneste måde du kan udnytte HD lyden på Blu ray skiver. Den optiske løsning vil ikke give HD lyd.

Nu skriver du ikke hvilket TV eller receiver du har, men i og med de begge er 3D ready må de næsten have HDMI 1.4 stik, hvilket ydermere betyder du slipper for det ektra kabel til at overføre lyd fra TV til anlægget når du ser TV. Dette kan klares med audio return gennem HDMI kablet.

Til slut, et 'ordentligt' HDMI behøver ikke koste alverden. Faktisk er der ingen væsentlig forskel på digitale kabler andet end måske lige byggekvaliteten. Du skal blot sikre dig at kablet har nok båndbredde til at overføre et 3D signal.
Af Bliss
For at undgå outputlag skal du køre et HDMI-kabel fra din PS3 til dit tv. Fra dit TV fører du lyden videre til din forstærker. Hvordan du fører lyden videre kommer an på dit TV vil foreslå at bruge HDMI, se i din manual om du kan gøre dette, der er som regel nogle diagrammer som viser hvordan du skal gøre
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved at føre signalet op i TV'et først, så mister du al mulighed for at køre HD-lyd.
Af maskus
yakken skrev:Ved at føre signalet op i TV'et først, så mister du al mulighed for at køre HD-lyd.
Og selvom tv'et understøtter Audio Return Channel (ARC)?
Brugeravatar
Af MigSelv
"Faktisk er der ingen væsentlig forskel på digitale kabler andet end måske lige byggekvaliteten. Du skal blot sikre dig at kablet har nok båndbredde til at overføre et 3D signal".

Lige netop byggekvaliteten, er afgørende for hvor mange perfekte data der overføres. Jo færre defekte pakker, desto bedre bliver resultatet. Kvaliteten afgør hvor meget fejlretning der skal foretages i modtager af signalet.
Af maskus
Har du et 3dtv?
de nyeste har ARC audio return channel. DVS. al lyd der sendes til tv'et både via antennestik og hdmi sendes videre ad et af hdmi-stikkene på tv'et. Derfor kan du tilslutte ps3 til en hdmi og sende lyden til anlægget via hdmi-udgangen på tv'et (det kan eks. være hdmi_1)

Dvs. at du også får almindelig antenne(tv-lyden) til anlægget på den måde...

martin
Af Kratz
maskus skrev:
yakken skrev:Ved at føre signalet op i TV'et først, så mister du al mulighed for at køre HD-lyd.
Og selvom tv'et understøtter Audio Return Channel (ARC)?
Ja, også selv om TV understøtter Audio Return.
Der er mig bekendt ingen TV som kan videreføre et HD lydsignal, og så hjælper Audio Return ingenting. Mange TV vil endog neddrosle et 5.1 signal til stereo.
Det er aldrig nogen god idé at sende lyden gennem TV'et og videre til anlægget!
Af Kratz
MigSelv skrev:"Faktisk er der ingen væsentlig forskel på digitale kabler andet end måske lige byggekvaliteten. Du skal blot sikre dig at kablet har nok båndbredde til at overføre et 3D signal".

Lige netop byggekvaliteten, er afgørende for hvor mange perfekte data der overføres. Jo færre defekte pakker, desto bedre bliver resultatet. Kvaliteten afgør hvor meget fejlretning der skal foretages i modtager af signalet.
Hmm, denne debat har kørt endog rigtigt mange gange. Ved ikke om det er tid til at tage den op endnu engang...
Digitale forbindelser er nu engang skruet sådan sammen, at det sikres det signal der sendes afsted rent faktisk også modtages i den anden ende.

Mig bekendt er det aldrig blevet bevist, at antallet af fejl undervejs fører til et mindre korrekt signal i sidste ende. Tværtimod har alle de test jeg har set ikke kunne spore nogle forskelle mellem dyre og billige HDMI kabler.

Der findes flere forskellige standarder af HDMI kabler, og man skal naturligvis sikre sig, at det kabel man køber kan opfylde de behov man har (f.eks. Audio Return eller netværk). Desværre er dette ikke altid nemt at gennemskue.
Brugeravatar
Af MigSelv
Kratz skrev:
MigSelv skrev:"Faktisk er der ingen væsentlig forskel på digitale kabler andet end måske lige byggekvaliteten. Du skal blot sikre dig at kablet har nok båndbredde til at overføre et 3D signal".

Hmm, denne debat har kørt endog rigtigt mange gange. Ved ikke om det er tid til at tage den op endnu engang...
Digitale forbindelser er nu engang skruet sådan sammen, at det sikres det signal der sendes afsted rent faktisk også modtages i den anden ende.

Mig bekendt er det aldrig blevet bevist, at antallet af fejl undervejs fører til et mindre korrekt signal i sidste ende. Tværtimod har alle de test jeg har set ikke kunne spore nogle forskelle mellem dyre og billige HDMI kabler.

Der findes flere forskellige standarder af HDMI kabler, og man skal naturligvis sikre sig, at det kabel man køber kan opfylde de behov man har (f.eks. Audio Return eller netværk). Desværre er dette ikke altid nemt at gennemskue.
Det er så bare ikke altid tilfældet, det gælder både audio og video signaler. Man behøver ikke, at lede ret længe, førend vigtigheden af skærmet antennekabler popper op, især efter det digitale signal blev indført. HDMI kabler der ikke er skruet ordentligt sammen, kan heller ikke føre 1080p signaler over lange træk.
Digital audio lyder sjovt nok også bedst, især på gode kabler. Alt efter prisleje, høres der tydelig forskel, både på bas og diskant området.
Selv drevet i en afspiller, er afgørende for hvor godt et billede der kan opnås.
De digitale pakker, der ikke kommer uskadt frem, skal modtager gætte/beregne sig til. Denne efterbehandling falder ikke altid heldigt ud. Så kan vi diskutere, om det sidste led i kæden, er godt nok til at afsløre "fejlene".
Af trykkertor
I vår test skilte det over 1500 kroner mellom den dyreste og den billigste kabelen. Den dyreste, en Nordost silver screen kabel på 1 meter, koster 1695 kroner. Den billigste, en 1,5 meter lang kabel fra Biltema, koster 139 kroner. En prisforskjell på 1556 kroner.

Denne kabelen kostet 139 kroner, og gir akkurat like bra bildekvalitet som Nordost silver screen. Eneste forskjellen mellom de to er prisen.

Ingen forskjell i bildet
- Alle kablene gir feilfrie bilder, sier kabelekspert Henning Lotterud i Leteng. Han har undersøkt fire forskjellige HDMI-kabler på oppdrag fra TV 2 hjelper deg. – Jeg ser ingen forskjell i bildene, sier Lotterud.

Heller ikke vårt seerpanel greide å se noen forskjell på bildene. – Uansett hvor mye jeg prøvde greide jeg ikke å se noen forskjell, de fire kablene gir helt like bilder sier Herman Rekve Lund som deltok i panelet.
Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.

– Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.

Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.

- Sånn sett opp mot hverandre så var ingen bedre eller dårligere

- Vil du gjette hvilken kabel som er deres?

- Nei.

Se selgeren innrømme at bildene er like bra
http://www.tv2underholdning.no/hjelperd ... 23104.html
Af Kratz
Vi er ikke uenige om, at kabeltræk over lange afstande kræver et kabel af en ordentlig kvalitet.
Men jeg vil stadig påstå, at du enten får et fejlfrit signal, eller et signal med fejl i (og så er man ikke i tvivl, da det giver tydelige fejl i billedet).

Men vi behøver vel ikke blande efterbehandlingen ind i billedet? Den har jo for så vidt intet med selve kablet at gøre?
Af kennedalmighty
Tak til alle for svarene. Jeg har købt 1.4 hdmi fra mit tv til receiver, og ligeså fra ps3 til receiver, og det bliver den løsning jeg tager, da jeg da vil have HD lyden med :) .

Et sidespørgsmål forresten: . Fra min antenneudgang har jeg 10m til tv. Jeg har sat en antenneforstærker med 2 udgange henne under tv. Herfra går der så et signal til tv, og et 12m kabel løber ind i soveværelset. Billedet på tv i soveværelset er dog ikke prangende synes jeg ikk, og har slet ikke kunne finde digitale kanaler. Det skal siges at jeg ikk har modtaget mit tv til stuen endnu. Men. Skal jeg have en antenneforstærker mere koblet på under tv i soveværelse? Eller gør jeg noget galt . Har vel købt medium prisklasse antennekabler. På forhånd tak for hjælpen.

:)