Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af clayton
Hej.

Jeg har efterhånden brugt relativt lang tid på at søge rundt her på forummet i håb om blive klogere på hvilket tv jeg skal købe. Det er endnu ikke lykkedes til fulde, så derfor har jeg valgt at oprette en bruger så jeg kan spørge jer til råds.

Det skal lige siges at jeg pt. ejer et Prosonic 21" CRT-tv, så jeg er helt grøn på området udover det jeg har læst mig til.

Jeg har kigget på disse:

Samsung LE37C535

Samsung LE40C535 (ved godt det er samme model, jeg er bare også lidt i tvivl om hvilket af de to det skal være)

Sony 40EX500

Sony 40EX402 (Jeg har taget dette tv med, fordi en af mine venner har det, og det derfor kan bruges til at sammenligne lidt med)

Jeg skal bruge tv'et til at se almindeligt tv på (specielt fodbold), da jeg ikke har de store planer omkring HD lige nu, men jeg håber selvfølgelig at de alle er gode til at vise Full HD alligevel, så jeg også har den mulighed.
Derudover har jeg også en PlayStation 3, hvor jeg spiller FIFA 11 og Call of Duty: Black Ops på lige i øjeblikket, og det gør også at særligt de to Samsung jeg har nævnt er attraktive pga. deres lave input lag.

Jeg sidder ikke voldsomt langt fra mit fjernsyn (måske 1½ meter lige nu), men det har jeg det sådan set også meget fint med, i hvert fald når jeg skal spille. Afstanden vil nok blive omkring 2-2½ meter når jeg får en fladskærm.

Prisen skal være på omkring de 4-5000, men det kan I vel også se ud fra dem jeg selv har nævnt :)

Hvad vil I anbefale? I skal også være meget velkomne til at komme med noget helt, helt andet, da jeg er åben for alle gode fjernsyn i samme prisklasse.

På forhånd tak.
Af Steen Bay
Kan kun bekræfte hvad du allerede selv har fundet frem til. Tror at du vil være fint tjent med et Samsung C535, og hvor stort det skal være hænger jo nøje sammen med siddeafstanden. På 2 meters afstand vil 32" såmænd være rigeligt, men på den anden side, så kan 40" versionen nok fås for en forholdsvis lille merpris.
Af clayton
Steen Bay skrev:Kan kun bekræfte hvad du allerede selv har fundet frem til. Tror at du vil være fint tjent med et Samsung C535, og hvor stort det skal være hænger jo nøje sammen med siddeafstanden. På 2 meters afstand vil 32" såmænd være rigeligt, men på den anden side, så kan 40" versionen nok fås for en forholdsvis lille merpris.
Ja det tænkte jeg nok :) du ville ikke overveje det i 37"? Grunden til 32" ikke er på tale er for også at være lidt fremtidssikret, hvis jeg skulle komme til at sidde længere fra tv'et i forbindelse med flytning osv.

Er bare nervøs for, hvor godt Samsung C535 er til at se almindelig tv på. Eventuelle ejere af sådan et tv må meget gerne skrive en kommentar herinde også :)

Og er det bedre end Sony 40EX402? Det er et af de få nyere tv, som jeg ikke kun har set i en butik.
Af Steen Bay
Nævnte kun 40" da 37" tit koster det samme eller endda er lidt dyrere. Du kan se tests af EX402 og C535 (de engelske EX403 og C530 versioner) på hdtvtest.co.uk
Af clayton
Steen Bay skrev:Nævnte kun 40" da 37" tit koster det samme eller endda er lidt dyrere. Du kan se tests af EX402 og C535 (de engelske EX403 og C530 versioner) på hdtvtest.co.uk
Ja det er rigtigt. Der er vel også det samme billede på. Jeg kan bare huske jeg har læst om problemer med andre 37" fjernsyn, så jeg tænkte der måske også var med dette, men det er der ikke noget der tyder på.
Af nic92
syntes helt personligt at det er værd at betale lidt extra for ex500 frem for 402'eren men tag i elgiganten og se dem op mod henanden bare husk at indstillingerne i elgiganten ikke altid er super gode.
Af clayton
nic92 skrev:syntes helt personligt at det er værd at betale lidt extra for ex500 frem for 402'eren men tag i elgiganten og se dem op mod henanden bare husk at indstillingerne i elgiganten ikke altid er super gode.
Jeg har været ude og se dem alle, og selvfølgelig er det EX500'eren der har taget sig bedst ud når man ser almindeligt tv, men det havde jeg også forventet.

Min bekymring med det tv er bare det enormt høje (sammenlignet med Samsung C535's 14ms) input lag på 60ms eller der omkring. Jeg kan bare ikke finde ud af om det er en totalt dræber eller om det er til at leve med når man skal spille på sin PlayStation 3? Så det er helt klart grunden til at jeg ikke allerede har købt det. Håber andre konsolspillere vil kommentere på dette :)
Af clayton
Steen Bay skrev:Nævnte kun 40" da 37" tit koster det samme eller endda er lidt dyrere. Du kan se tests af EX402 og C535 (de engelske EX403 og C530 versioner) på hdtvtest.co.uk
Nu læste jeg lige de reviews igennem og det er godt nok LE32C535 der er testet, men er der garanti for at LE40C535 har lige så lavt input lag?
Af Mysen
Det er jo det samme tv bare med større pixels, så input lag burde være det samme. Til gengæld kunne jeg godt forestille mig, at dette var endnu en ting, hvor der kan være forskel på 2 ellers identiske skærme.
Af clayton
Mysen skrev:Det er jo det samme tv bare med større pixels, så input lag burde være det samme. Til gengæld kunne jeg godt forestille mig, at dette var endnu en ting, hvor der kan være forskel på 2 ellers identiske skærme.
Det kunne jeg nemlig også godt frygte, men jeg tror på at den har de 14 ms også i 40".
Jeg prøvede faktisk at ringe til Samsung i dag, og til trods for at jeg fik fat i en kæmpe klovn, så fortalte han mig at de 14 ms var gældende for alle størrelserne.
Af Mysen
Jamen i så fald er det jo nok godt nok. Og hvis de ikke holder, hvad de lover så har du jo ret til at sende det tilbage.

Hvis du er bare lidt god til konsolspil, så vil du kunne mærke de 60ms på ex500. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvis du bare spiller lidt Fifa af og til betyder det måske mindre, men for det meste vil det være generende.
Af clayton
Mysen skrev:Jamen i så fald er det jo nok godt nok. Og hvis de ikke holder, hvad de lover så har du jo ret til at sende det tilbage.

Hvis du er bare lidt god til konsolspil, så vil du kunne mærke de 60ms på ex500. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvis du bare spiller lidt Fifa af og til betyder det måske mindre, men for det meste vil det være generende.
Okay. Så er jeg ikke helt galt på den kan jeg høre. Tror hellere jeg må komme ud i Bilka og få købt det Samsung tv så :)