Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jørgensen73
Hej

Jeg har lige købt en ny samsung 940 Fn, og synes i den anledning det er på tide at få skiftet mit gamle Radeon 9200 SE grafikkort ud.

Jeg vil give ca. 1000 kr, og det skal selvfølgelig helst være kompatibelt med min nye skærm, og ikke larme for meget.

Hvad skal jeg vælge?
Af xenon
jeg vil bare lige sige at du med de fleste GFX kort får en medfølgende køler der larmer, medmindre du specifikt køber et GFXkort der har en lownoise køler... lav evt. en tråd på tweak.dk - der skal du nok få råd
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skriver ikke hvilken grafikport du har i din computer. Jeg mener at Galaxy har et GF7600 GT kort med Zalman køler på til omkring 1000 kr. Det vil være et rigtigt godt bud.
Af Jørgensen73
Uha, hvordan tjecker jeg hvilken port jeg har???

Er der andre billigere, men også gode alternativer. Jeg spiller jo faktisk ikke helt vildt, men tager da en gang i mellem et spil MOH 2, og vel også 3´eren når den kommer.
Af Jørgensen73
Hvordan tjecker jeg hvilken port jeg har?

Er der virkelig ingen der har nogle fif?
Brugeravatar
Af azrael
Din Samsung 940fn har iflg. Samsung 2 stk. DVI-I indgange, dvs. begge indgange kan tage både analog signal ("VGA" stik eller DVI-I/A) og digital (DVI-I/D).

VGA-stikket kender du sikkert. Det er det gode gamle med 15 ben. DVI-stikket findes i 3 varianter; DVI-A kun til analoge signaler (dvs. ligesom VGA, bare med et modernere stik), DVI-D kun digitale signaler (samme stik, men andre ben anvendes) og DVI-I som kombinerer både DVI-A og DVI-D.

De fleste moderne grafikkort har enten 1 stk. DVI-I og 1 stk. VGA, og helt moderne grafikkort til PCI-Express har som regel 2 stk. DVI-I. Lidt spændende er det, hvilken slags grafikkort du har. Ikke så meget producenten af grafikchippen, men om det er et AGP eller et PCI-Express kort. Kan du fortælle lidt mere om modellen du har? Hvis du kunne angive producenten af kortet og modelnavnet ville det hjælpe en del.

Alternativt kan du evt. hente programmet CPU-Z på http://www.cpuid.com/cpuz.php. Programmet behøver du ikke at installere. Start blot cpuz.exe (det tager et øjeblik da den først undersøger dit system), og gå så til fanebladet Mainboard. Der skulle du i området Graphic Interface kunne se om det er AGP eller PCI-Express.

Så, hvis du lige finder ud af de detaljer, så tager vi den derfra... :)
Af Jørgensen73
Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen? :-)

Men mit nuværende grafikkort er et Radeon 92 SE 128 mb, og det har et digitalt og en vga port.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som det skrives:
Alternativt kan du evt. hente programmet CPU-Z på http://www.cpuid.com/cpuz.php. Programmet behøver du ikke at installere. Start blot cpuz.exe (det tager et øjeblik da den først undersøger dit system), og gå så til fanebladet Mainboard. Der skulle du i området Graphic Interface kunne se om det er AGP eller PCI-Express.
Der kan du se hvilken port du har på bundkortet - om det er AGP eller PCI-e.
Af Jørgensen73
Jeg kører med et radeon 9200 SE nu, så jeg er ret sikker på, at det er AGP.

Det betyder jo nok, at jeg skal have skiftet hele computeren ud om et par år, og derfor vil jeg ikke give mere end 6-800.

Er der nogle gode forslag?
Brugeravatar
Af azrael
Det er ikke 100% sikkert, men rimeligt sandsynligt, at du har et AGP grafikkort, men du burde altså lige undersøge det med et program jeg gav link til tidligere. Det er altså ikke på nogen måde svært.

Når du nu har AGP på dit motherboard, og derfor skal have et AGP grafikkort, så er dit bedste bud et kort baseret på nVidia Geforce 7600GS som f.eks. dette ASUS 7600GS.

AGP markedet er ved at forsvinde ganske hurtigt, og derfor er der ikke særlig stor udvalg og priserne er generelt noget højere end tilsvarende PCI-Express produkter (som du IKKE kan bruge, medmindre du skifter bundkort i computeren).

Ovennævnte grafikkort ligger sådan nogenlunde i dit budgetområde. Hvis du vil betale mindre, så behøver du sådan set ikke at tænke på at skifte kort, for stort set alle billigere kort giver knap mere ydelse end dit aktuelle kort, måske med undtagelse af kort baseret på Geforce 6600 eller Radeon X1300 (som til gengæld giver en del mindre ydelse end 7600GS).
Af Jørgensen73
Det lyder som et godt bud.

Har du erfaringer med det kort? Larmer det meget?

Jeg skal nok lige teste derhjemme, inden jeg foretager mig noget overilet :-)
Af Jørgensen73
HDTV udgang er det det samme som vi i gamle dage kaldte TV out, eller skal jeg ikke regne med at kunne bruge den til mit lidt ældre tv?
Brugeravatar
Af azrael
Kortet skulle ikke larme ret meget. Som PCI-Express version fås det endda med passiv køling, men jeg har ikke set nogen AGP version sådan. HDTV-udgangen skulle gerne kunne vise Composite og S-Video også (ligesom i "gamle dage").
Af Jørgensen73
CPU-Z fortæller mig under graphic interface, at jeg har version : AGP version 2.0, men transferrate 4x og max supported 4x. Vil sidstnævnte give mig problemer med det 8x kort, du anbefaler?