Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mcman
Hej, har købt en sony nx710 fjernsyn i sonycenter her i weekenden.

Jeg spugte om jeg kunne få en vægbeslag der passede til ved siden af, og fik vogels thin 315.

Jeg og en af mine venner monterede det nøjagtig som brugsanvisningen sagde, men da vi sku hænge fjernsynet op, fik jeg et chok...
Man kunne høre knirken, og skruerne begyndte at bøje sig lidt ud.

Det endte med at vi borrede 2 ekstra skruer i, og hængte den op uden den der hælding 315 eren kan give. Alligevel hænger er skruerne røget lidt ud, så fjernsynet har 5 cm til væggen nederst, og 8 cm til væggen øverst.

Jeg frygter max over fjernsynet ryger ned, og er mega pissed over vogels kvalitet, som jo burde være god?

Fatter ikke at beslaget er lavet i en linje, så siger det vel sig selv at der kommer mega meget modstand når man hænger fjernsynet på, især når beslaget placeres nederst på fjernsynet!

Den tippe funktion tør jeg slet ikke at røre ved, for så er jeg ret sikker på at den ryger helt af!

Hvad gør jeg?:S
Af Lars K
Start med at pille dit TV ned igen indtil du har fundet ud af hvad der er galt.

Ud fra billederne er det beslag konstrueret på en sådan måde, at der må være en voldsom stor belastning på den øverste del af skinnen der er skruet i væggen.

Du skriver at skruerne er på vej ud, hvilket for mig tyder på at der enten er brugt for små plugs til det hul der er blevet boret eller at der er brugt forkerte plugs til en evt. gipsvæg eller lignende? Hvis det er en murstensvæg så skal der selvfølgelig bores i sten og ikke fuge.
Af Mcman
Skruerne er lidt ude, ved at beslaget ikke hænger helt lige ind til væggen.
(der er 8 cm fra væggen øverst, og 5 cm fra væggen nederst til der hvor fjernsynet ophører) - Burde være 5 cm begge steder.

Vi har boret med 8eren, hvor skruen og plugs også er 8ere. Vi har bare brugt dem der fulgte med. Hullet burde ikke være for stort (prøvede også med 6eren først)

Væggen tror jeg er rød mursten. Ved ihvertfald at ydermuren er bygget af kalksten, cementsten og tegl. Når der bores. kommer der rødt støv ud.

Skal jeg skrue den af igen, og retunere den, til en mere solid model?
Af Mcman
"Ud fra billederne er det beslag konstrueret på en sådan måde, at der må være en voldsom stor belastning på den øverste del af skinnen der er skruet i væggen. "

Ja, og lige præcis derfor kan man høre knirken, og skuerne går lidt ud - pga det belastning.
Af HAT
Prøv med nogle bedre plugs. Kan varmt anbefale Fishers SX/UX plugs. Hvss du har boret 8mm huller, kan du hænge en bil i de huller.
Du har måske brugt slag da du borede, hvilket ikke er det bedste til molersten (de røde mursten) da hullet nemt bliver for stort pga af stenenes porøsitet.

/HAT
Af Lars K
Og det er netop der jeg mener der er et eller andet galt ved installationen. Hvis det var selve den øverste del af beslaget der bevægede sig en smule ud fra væggen ville det nok ikke være noget problem. Men at beslaget rykker/hiver skruerne ud fra væggen tyder på at noget ikke er som det skal være. Skruerne bør til enhver tid være fast forankret i muren.

Hvor stort er dit TV og hvad er vægten?
Af Mcman
Den er størrelse 46 , 3 cm tynd, og vejer 23 kg.

Beslaget ligner seriøst noget der kun kan bære 5 kg i mine øjne, og ikke er afprøvet af producenten:S
Af Mcman
@ Hat

Hov , så ikke lige at du også svarede:P

Har købt 10 mm black & decker piratfisk plugs og skruer som ser ret voldsomme ud... Håber dog at der er plads til 10 mm, og ikke kun 8 i beslaget...

Hvad mener du med slag?
Af Lars K
Grænsen for det beslag ligger på 25 kg, så du ligger da på grænsen omend vægbeslag sikkert er testet til mere end det der er angivet.

Men som der også bliver skrevet så ville jeg prøve med nogle andre plugs.
Af Mcman
@ Hat

Må man kun bruge alm. borre funktion til røde mursten?
Af miko
Røde mursten er et vidt begreb: De ka være hårde som sten, de kan være porøse, de kan være opbygget som cellesten, det vil sige at stenen er delvis hul. Du kan også have ramt en syg sten eller mørtel-fugen. Svært at sige. Men umiddelbart lyder det som om du godt kunne bruge en der har forstand på at hænge ting op på din væg. Der findes et utal af rawlplugs til div. vægge. Der findes også limtyper til div. bolte og skruer. Umiddelbart lyder det ikke som en forkert Vogel løsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Blot fordi du borer i mursten er der ikke garant for holdbarhed. Jeg har en kollega, som måtte se sit X20 TV falde ned fra væggen fordi hans mursten ikke kunne holde til belastningen. Det er ikke vægbeslagets skyld.
Af Mcman
hmm, sony 46 nx 710 er vel ikke det fjernsyn som vejer allermest?

Ellers hvor kan man finde en med en professional vægophænger eller lign man kan betale for at hænge den op?

Vil rigtig gerne have den op og hænge!