Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kap2000
Hej til folket :)

Jeg befinder som så mange andre i et dilemma hvad angår køb af nyt tv. Som tråden antyder så står valget mellem Lg pk950n eller samsung c7705. Jeg har rettet fokus på dissse to skærme, da jeg skal op i mellem 47" og 50" grundet 4-5 meters afstand til sofaen. Jeg kan jo så flot læse mig til at Plasma ikke er et helt tosset valg i disse størrelser ;)

Selfølgelig har jeg også bemærket den positive omtale på Panasonic G20 & VT20, men henholdsvis design og pris tiltaler mig ikke.

3D er ikke et must, så det skal ikke være den del der trækker sejren hjem til samsung.

Min usikkerhed opstår i og med at jeg ikke kan finde en forhandler der kan demonstrere PK950 for mig.

Jeg vil være så taknemmelig hvis nogen derude skulle ligge inde med lidt erfaring på disse to skærme.

Håber nogen kan inspirere mig til det rette valg.

Venlige Hilsner
Af Gaco
Vil lige sige at du bør se på 60-63" på den afstand ;)

Jeg ville nok tage LG'en hvis den er en god del billigere, hvilket jeg ville tro at den er. Se også på PX950N hvis du alligevel vil have 3D.
Tests her http://www.avforums.com/review/LG-PX990 ... eview.html og her http://www.avguide.com/review/lg-infini ... dtv-tpv-96 ;)

PS: AV-forums har netop også lige anmeldt Samsung C7000 plasmaen: http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html.

Jeg ville snuppe LG PX950N 60" for det har jeg allerede gjort og jeg elsker den :D
Hvis prisen bliver et problem, så snup PK950N i stedet hvis du kan undvære 3D og en lille smule billedkvalitet.
Af Mysen
Det er begge gode skærme. De har dog begge en tendens til midlertidig fastbrænding af billedet. LG'en er mest lydsvag og har den dybeste sort. Samsung performer bedre i en lys stue, og har en bedre farvegengivelse og gråskala. Og så er de begge flotte. Lige på synes jeg LG'en vinder lidt med designet. Fra siden vinder Samsung pga. den lidt tyndere profil. Desuden vender stikkene bagud på LG, som betyder større afstand til væggen. Især hvis der er planer om Scart/ komponent tilslutninger. Samsungs har udover 3D også PVR, hvis det da har en betydning for dig.

Gaco valgte LG og jeg valgte Samsung.
Men begge bud er gode.
Af Kap2000
Tak for info.

Når jeg kigger nærmere på avforums, så ser det umiddelbart ud som at de læner sig til Samsung.

Gaco: 60" bliver lidt for voldsomt til mit hjem syntes jeg, men fedt at høre dine penge på LG har været godt givet ud. Har haft svært ved at finde nogen der taler for LG. Har du smidt den op på vægen? I så fald, hvor tæt på vægen har kunne lade sig gøre?

Mysen: Mht. "brummen" på samsung - Kan det virkelig høres? Er det en faktor du syntes man skal tage med i sin vurdering? Jeg er enig i LG vinder på design, men meningen er at den skal op på væggen, så det er lidt et paradox. Retention frygter jeg meget, da jeg har læst mig til at folk oplever dette efter 2-5 minutter. Hvad er din oplevelse?

Sidespørgsmål:
Jeg har lige været ude på fisketorvet. Der talte jeg med en sælger der påstod at de havde haft PS50C7705 siden juni, og fordi den var på vej ud af markedet havde de ikke kunne få flere hjem. Årsagen skulle være at der kommer nyt alternativ fra februar. Kan det passe? eller er han bare fuld af (snak)?

Med Venlig Hilsen
Af lennon
Kap2000 skrev:Tak for info.

Når jeg kigger nærmere på avforums, så ser det umiddelbart ud som at de læner sig til Samsung.

Gaco: 60" bliver lidt for voldsomt til mit hjem syntes jeg, men fedt at høre dine penge på LG har været godt givet ud. Har haft svært ved at finde nogen der taler for LG. Har du smidt den op på vægen? I så fald, hvor tæt på vægen har kunne lade sig gøre?

Mysen: Mht. "brummen" på samsung - Kan det virkelig høres? Er det en faktor du syntes man skal tage med i sin vurdering? Jeg er enig i LG vinder på design, men meningen er at den skal op på væggen, så det er lidt et paradox. Retention frygter jeg meget, da jeg har læst mig til at folk oplever dette efter 2-5 minutter. Hvad er din oplevelse?

Sidespørgsmål:
Jeg har lige været ude på fisketorvet. Der talte jeg med en sælger der påstod at de havde haft PS50C7705 siden juni, og fordi den var på vej ud af markedet havde de ikke kunne få flere hjem. Årsagen skulle være at der kommer nyt alternativ fra februar. Kan det passe? eller er han bare fuld af (snak)?

Med Venlig Hilsen
De nye modeller præsenteres i Las Vegas i januar . Og så er det lidt spredt fægtning hvornår de kan leveres . Men Samsung kunne først levere 50C7705 i større antal meget sent i 2010 (juni-juli ). Hvorimod ders LCD topmodel var noget tidligere ude .
Af Mysen
Det bedste tidspunkt at købe på er lige nu, dvs inden de nye modeller kommer. Den er allerede faldet meget siden den kom, men den prisstigning, der kommer på de nye modeller kræver en ret stor forskel i kvalitet.

Jeg hører ikke buzz, når der er lyd på. Faktisk larmer den mindre end den harddisk, der hænger bag tvet. Retention ser jeg især, når jeg har set film med undertekster. Det er dog hurtigt væk igen, og det generer mig egentlig ikke. Jeg ser aldrig retention fra logoer, men jeg skal ikke pause alt for længe på min PS3, inden det ses.
Af metalgear

hej
lg px950 kan også fåes i en 50" model fra ca 13000kr der er bare ikke så mange forhandler endnu desværre.
Af Gaco
Mysen skrev:Det er begge gode skærme. De har dog begge en tendens til midlertidig fastbrænding af billedet. LG'en er mest lydsvag og har den dybeste sort. Samsung performer bedre i en lys stue, og har en bedre farvegengivelse og gråskala. Og så er de begge flotte. Lige på synes jeg LG'en vinder lidt med designet. Fra siden vinder Samsung pga. den lidt tyndere profil. Desuden vender stikkene bagud på LG, som betyder større afstand til væggen. Især hvis der er planer om Scart/ komponent tilslutninger. Samsungs har udover 3D også PVR, hvis det da har en betydning for dig.

Men begge bud er gode.
Så sandt. Vil dog lige rette dig i to ting: C7000 har lidt mere rentention end PX950 (men ca. samme som PK950). Og så er farve- og gråtone gengivelse helt i top og i identisk grad, både på C7000 og PX950N (og en lille smule bedre end PK950) ifølge AV-forums, tjek selv links fra mit forrige indlæg ;)

Kap2000 skrev:Tak for info.

Sidespørgsmål:

Med Venlig Hilsen
Altså flatpanels har talt meget varmt både for LG's plasma og LCD - faktisk har begge PK950 og LE850N fået topanbefalings awards. Dertil skulle PX950 være endnu bedre end PK, læs selv de tests jeg linker til de første indlæg.

Jeg forstår ikke selv "forskrækketheden" over 60" størrelsen.. så stor synes jeg faktisk heller ikke den er. Lyder det bare voldsomt? Er det tabu at have så stor en skærm stående? Jeg ser fx. mange mennesker med malerier eller plakater med mål 140x85 cm - det er jo slet ikke unormalt. For en fladskærm gælder det bare at større = bedre. 1920x1080 (1080P) er simpelthen så høj en opløsning at du først rent faktisk vil kunne se den med øjet fra 2,4 meters afstand. Alle afstande tættere på vil øge størrelsen, men ikke den synlige detaljegrad. Men fra 4 meters afstand vil du fx ligeså vel kunne se på en 1280*720 (720P) skærm/signal og du ville ikke kunne se forskel - øjet kan simpelthen ikke skelne detaljerne. Læs evt. mere på http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Jeg er overbevist om at 50" vil være normen om 2-3 år, og om 20 år, who knows, måske 72" "klister fast eller mal på væg"-OLED? :)

Anyway udover det med som nævnt at udnytte HD opløsningen, så er det der tæller, hvor meget skærmen fylder i dit synsfelt fra din siddeafstand (tænk over det - overraskende mange glemmer det og tænker kun på hvor stort diagonaltallet lyder!). Selv ved 60" fra 4m afstand vil den mht. udfyldning af synsfelt end ikke kunne hamle op med din PC skærm eller biografen for den sags skyld!

Nå men jeg har vidst fået sagt min mening. Du skal selvfølgelig selv om det, men jeg kan næsten garantere at du aldrig ville fortryde en god skærm i 60" ;)

Mht. brummen på Samsung så tag i en Hifiklubben og lyt til en. Det var det jeg gjorte før jeg besluttede mig for at den summede for meget til min smag.
Af Mysen
Gaco skrev:
Mysen skrev:Det er begge gode skærme. De har dog begge en tendens til midlertidig fastbrænding af billedet. LG'en er mest lydsvag og har den dybeste sort. Samsung performer bedre i en lys stue, og har en bedre farvegengivelse og gråskala. Og så er de begge flotte. Lige på synes jeg LG'en vinder lidt med designet. Fra siden vinder Samsung pga. den lidt tyndere profil. Desuden vender stikkene bagud på LG, som betyder større afstand til væggen. Især hvis der er planer om Scart/ komponent tilslutninger. Samsungs har udover 3D også PVR, hvis det da har en betydning for dig.

Men begge bud er gode.
Så sandt. Vil dog lige rette dig i to ting: C7000 har lidt mere rentention end PX950 (men ca. samme som PK950). Og så er farve- og gråtone gengivelse helt i top og i identisk grad, både på C7000 og PX950N (og en lille smule bedre end PK950) ifølge AV-forums, tjek selv links fra mit forrige indlæg ;)
Jeg sammenlignede slet ikke med PX950. Jeg er godt klar over, at det er den du har valgt, men den var ikke lige aktuel for ham, da han jo allerede havde afskrevet VT20 og PX950 jo koster det samme i 50". Sammenligningen var udelukkende på PK950 ;)

Derudover vil jeg støtte dig i at de 60" sagtens kan være en god idé. Han gør dog ikke noget forkert i at vælge en 50" skærm. 60" vil blive grynet ved SD kanaler ved 4meters afstand, men man vil næsten ikke kunne se forskel på 720p og 1080p. Så det vil være en slags kompromis. Federe film, men ringere vejrudsigt. ;)
Af metalgear
vejrudsigt den er sku da altid dårlig :D :D :D
Af Gaco
Mysen skrev:
Gaco skrev:

Men begge bud er gode.
Jeg sammenlignede slet ikke med PX950. Jeg er godt klar over, at det er den du har valgt, men den var ikke lige aktuel for ham, da han jo allerede havde afskrevet VT20 og PX950 jo koster det samme i 50". Sammenligningen var udelukkende på PK950 ;)

Derudover vil jeg støtte dig i at de 60" sagtens kan være en god idé. Han gør dog ikke noget forkert i at vælge en 50" skærm. 60" vil blive grynet ved SD kanaler ved 4meters afstand, men man vil næsten ikke kunne se forskel på 720p og 1080p. Så det vil være en slags kompromis. Federe film, men ringere vejrudsigt. ;)
Fair nok ;)

Rettelse: Man vil SLET ikke kunne se forskel på 720p og 1080p!

Og jeg er ikke helt enig mht. vejrudsigten. Det en vigtig pointe at vejrudsigten kun bliver forstørret men ikke gjort mere eller mindre detaljeret, alt imens 1080p materiale bliver gjort (eller rettere opfattet) decideret skarpere, mere detaljeret. Altså med 60" mister du ingen detaljer, du enten kun forstørrer eller forstørrer OG vinder skarphed/detaljer.

Måske kan man opfatte det ssamme signal i støre format som et dårligere billede, men det ændrer ikke på at det ikke er det. Jeg synes man snyder sig selv hvis man bevidst vælger en mindre skærm specifikt pga. det, for det er jo for pokker det samme signal og samtidig snyder man virkelig sig selv for HD oplevelsen. Men lad os lige minde os om, at fra 4 meters afstand er relativ langt væk, og her er SD altså ikke grimt på 60", og slet ikke noget kompromis IMO :)

Men det er heller ikke min hensigt at få 50" til at lyde som et decideret dårligt valg heller (60" er bare bedre, specielt på den afstand) :D

Kap2000: Jeg har forresten TV'et stående på et TV bord, som også huser min center højtaler, receiver, X360, PS3 og eksterne DAC. Hvis jeg en dag ville hænge det op, ville de bagudvendte indgange slet ikke være noget problem, da jeg kun har brug for én HDMI indgang fra min AV-receiver, der selv er udstyret med 7 HDMI indgange.
Mht. nye modeller til februar så tvivler jeg ærlig talt på det. Alle årets nye modeller præsenteres i starten af januar på CES og plejer at komme tidligst fra slutningen af marts/april og de fleste i maj/juni/juli.