Log ind med sociale netværk
14 nov 2010, 18:20
Håber det er uddybning nok for jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det
bantam skrev:Det tror jeg ikke, er det samme. Det lyder mere som noget "floating-blacks"... Kan du uddybe?Det er når jeg f.eks ser bluray film og især ved mørke scener. Der virker det som om, at signalet / billedet "blinker" fra sort og til lysere sort. Det er lidt svært at forklare. Som om at billedet/signalet har "svært" ved at finde ud af hvor mørkt billedet skal være. Jeg mener ikke at ha set det ved hverken TV kigning eller når der games.
Håber det er uddybning nok for jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det
14 nov 2010, 18:49
bantam skrev:Ok - det lyder som "floating blacks" - altså at sortniveauet ændrer sig som følge af indholdet på billedet ("dynamisk lys"). Er det for en bestemt film - eller er det generelt?Jeg synes egentlig det er generelt. Det er ikke katastrofalt at se på og billedet er i top. Men jeg lægger mærke til det. Så jeg undrede mig om der er nogle indstillinger på enten tv, 3D reciever eller bluray afspiller jeg ikke har helt styr på. Men det kunne godt lyde som om der ikke er noget at gøre.
14 nov 2010, 19:48
Men en ting undrer mig stadig. Nemlig at i Xbox360'erens menu kan jeg se to ting: blinken (især hvis jeg kigger til siden) og hvis jeg hurtigt flakker blikket rundt på skærmen, zoneopdeling af farvenuancer eller banding. Dette skyldes utvivlsomt plasmaskærmens måde at skabe farvenuancer på, men jeg ser igen ikke dette under kørsel af spil eller film.
MEN hvis det er sammenhængen mellem subfield drive og udgangs FPS, så er farvedybden og opdateringsfrekvensen på skærmen omvendt proportionale (da produktet skal give 600hz altid).
Derfor undrer jeg mig over følgende: En Blu-ray film afspilles ved 96hz afspilning, og giver en pixel-opdateringsfrekvens på 6,25 hz pr. frame. Men et signal på 60hz, mens den blinker mere pga. billedet opdateres færre gange pr. sekund, må have større farvedybde, da hvert billede består af pixelblink 10 gange pr. frame. Dermed burde farvedybden værre større i det blinkende Xbox360 menu billede. MEN det er den ikke, tværtimod! Som beskrevet kan jeg også se "color banding" på X360'erens menu ved hurtigt at flakke øjnene rundt, men ikke i BD film og spil uanset hvor meget jeg prøver!
Så der er stadig noget der ikke giver helt mening for mig.
bantam skrev:Simpelthen fordi indgangssignalerne ikke behandles ens: 60[Hz] giver en tydelig blinken - de fleste kan se det - og 60[Hz] ind -> 60[Hz] ud.Så subfield drive siger kun noget om hvor mange gange skærmen "blinker pixels" pr. frame, og ikke hvor mange gange den i alt "blinker pixels" pr. sekund? Med andre ord, udgangs framerate = opdateringsfrekvens af skærmen - altid. I så fald kan jeg godt forstå sammenhængen.
Man kunne forvente at 24p ville blinke mere fordi det burde vises ved 24[Hz], men 24[Hz] ind -> 96[Hz] ud (afh. af hvilken skærm og indstillinger vi snakker om), ligesom 50[Hz] ind -> 100[Hz] ud.
Der er ingen direkte sammenhæng mellem sub-field-drive og framerate og dermed det blinkeri, som vi ser (som handler om blanking mellem frames eller fields). Sub-field-drive fortæller om farvedybden, når vi vel og mærke tager frameraten med i betragtningen.
Der er afstanden (tidsmæssigt) mellem frames, der giver blinken - ikke selve det, at hver sub-pixel blinker for at skabe farven.
Men en ting undrer mig stadig. Nemlig at i Xbox360'erens menu kan jeg se to ting: blinken (især hvis jeg kigger til siden) og hvis jeg hurtigt flakker blikket rundt på skærmen, zoneopdeling af farvenuancer eller banding. Dette skyldes utvivlsomt plasmaskærmens måde at skabe farvenuancer på, men jeg ser igen ikke dette under kørsel af spil eller film.
MEN hvis det er sammenhængen mellem subfield drive og udgangs FPS, så er farvedybden og opdateringsfrekvensen på skærmen omvendt proportionale (da produktet skal give 600hz altid).
Derfor undrer jeg mig over følgende: En Blu-ray film afspilles ved 96hz afspilning, og giver en pixel-opdateringsfrekvens på 6,25 hz pr. frame. Men et signal på 60hz, mens den blinker mere pga. billedet opdateres færre gange pr. sekund, må have større farvedybde, da hvert billede består af pixelblink 10 gange pr. frame. Dermed burde farvedybden værre større i det blinkende Xbox360 menu billede. MEN det er den ikke, tværtimod! Som beskrevet kan jeg også se "color banding" på X360'erens menu ved hurtigt at flakke øjnene rundt, men ikke i BD film og spil uanset hvor meget jeg prøver!
Så der er stadig noget der ikke giver helt mening for mig.
15 nov 2010, 23:26
Som som sagt kun når jeg flakker øjnene rundt på skærmen som en gal
Farver er helt smooth når man bare kigger almindeligt på skærmen - men som sagt kommer det ikke under film eller spil.
bantam skrev:Når du bevæger øjnene rundt - hvordan kommer det så til udtryk? Måske primært som gule eller grønlige striber/plamager (evt. andre "faste" farver?Nej overhovedet ikke, og jeg har i øvrigt ikke set skyggen af fosforslør overhovedet. Det ligner dette: www.kortlink.dk/8cap (en mellemting mellem det venstre og midterste)
Som som sagt kun når jeg flakker øjnene rundt på skærmen som en gal
Farver er helt smooth når man bare kigger almindeligt på skærmen - men som sagt kommer det ikke under film eller spil.
19 nov 2010, 11:40
arsukfjorden skrev:Sikken en masse teknisk snak. Nu ved man da i det mindste hvorfor man ser denne blinken. Så bottom line er at sålænge producenterne af plasmaTV ikke finder en løsning, så er Plasma altså bedst egnet til Blu-ray film og andet 24[hz] materiale eller PAL materiale?Vi køre med Pal
Så husker jeg selvfølgelig bare heller ikke om det er PAL eller NTSC vi kører med i Danmark?
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto