Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klopf
Jeg var en tur i Elgiganten i går for at se på nyt TV. De viste DR Update på alle skærme, da det ifølge ekspedienten er den dårligste kanal af alle, og at det derfor vil give køberen et sandfærdigt billede af hvordan det vil blive når TV kommer hjem. Nå, men ALLE skærme viste et elendigt billede, hvor dere var den der slags sitrende effekt rundt om alle objekter. Det gjaldt G20, LE850N, og you name it af roste fjernsyn. Spørgsmålet går sådan set på: Hvad hedder den effekt, eller form for støj? For det var præcis det der var galt på billedesiden med det LG 42LE8500 jeg lige har returneret.
Af tjens
Effekten du har set hedder jpeg-artifakter, og ses som en grynet aura/halo omkring skarpe kontraster.

Den opstår fordi der spares på båndbredden i signaltransmissionen, og billedet dermed skal komprimeres så hårdt at der opstår disse fejl.

Jeg er selv meget irriteret på dette, da vores fladskærme er så meget bedre end det signal der udbydes. Især mpeg4 på SD-signaler er slemt.

Jeg kigger selv på Samsung LCD nu, fordi deres SD-gengivelse er mere blød end andre, og dermed ses denne grynethed ikke så groft. Andre øjne vil så til gengæld mene at billedet er mindre skarpt.

Lad os dog snart få HD-signaler på alle kanaler!!
Af Klopf
OK, det var squ da interessant. For det er præcis den slags jeg betragter som dårlig billedkvalitet (ligesom sne på skærmen) og hvis det er signalet der skaber det, er det komplet ligegyldigt hvilket TV jeg køber.

PS: Det kunne være rigtig rigtig rart med en simpel liste, der opdeler denne slags fejl/uhensigtsmæssigheder/fænomener i SIGNALSKABT og SKÆRM-SKABT. Jeg har læst afsnittene omkring det dårlige billede samt diverse ordforklaringer. Men en sådan liste vil virkelig rykke mulighederne for at vurdere et TV - for mit i hvert fald, men sikkert også for andre der ikke kender alle fænomenerne.
Af tjens
It's a jungle out there!

Bitrate artikel, hvor du kan se at samme kanal kan være af svingende kvalitet efter udbyder:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1274258458

Mere om digitale signaler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1256820360

Og jeg vil give din elgigant-sælger ret i, at DR-Update viser, hvordan et ringe signal vises.
Samtidig har Update løbetekster i bunden, så man kan se, om 100/200hz systemer grundlæggende virker, ved at gøre tekst i bevægelse mindre hakkende.
Af Klopf
I linket vedr. digitalt tv og hdtv står følgende omkring DVB-C: "Hvis du har et Tv med en indbygget DVB-C tuner, skal du have et dekoder-kort fra din udbyder, som igen typisk er enten TDC (YouSee) eller Telia (Stofa)."

Øhhh - pas. Hvad er det for et kort? Og skal man have et kort for at kunne se digtitalt kabel-tv?
Jeg kunne da se digitalkanaler (eksempelvis DR HD) på mit LG42LE8500 med alm. yousee kabel-tv og uden et dekoder-kort.
Af noxity
Uden at have læst det, så er det nok bare noget gammelt information. Yousee i september(?) 2009, og senere Stofa, åbnede for det digitale spejl, så det ikke længere er nødvendigt at have et CA-modul og et program-kort for at se digitalt TV.

Yousee tager skridtet videre her i december(?), hvor de også fjerner det kodet signal fra deres HDTV-kanaler som du allerede har en SD-klon af. F.eks Kanal 5 HD, og 3+ HD. Altså de HD-kanaler som ikke tilbyder nyt indhold, men blot er en HD-udsendelse af det der bliver vidst på SD-udgaven af kanalen. At det så ikke altså er HD-materiale der bliver sendt på HD-kanalen er en anden snak.

Men det er stadig nødvendigt at have et CA-modulet til TVet + et programkort fra din udbyder, hvis du vil have nogle af alle de kanaler de tilbyder som ikke er en del af de normale pakker (lille, mellem og stor), eller hvis du vil have HD-kanaler som TV2 Sport HD og Discovery HD.
Af lennon
Netop derfor at bla Flatpanels test et meget bedre udgangspunkt end ens egen sammenligning i Giganten Fona osv . Reference TV´et Panasonic VT20 er PT det TV som gengiver kildematerialet mest korrekt . Kildematerialets beskaffenhed er så en helt anden sag . . .
Af Klopf
lennon skrev:Netop derfor at bla Flatpanels test et meget bedre udgangspunkt end ens egen sammenligning i Giganten Fona osv . Reference TV´et Panasonic VT20 er PT det TV som gengiver kildematerialet mest korrekt . Kildematerialets beskaffenhed er så en helt anden sag . . .
Ja, men hvis jeg køber et VT20 og kommer hjem og ser jpeg artifacts rundt om alle objekter, vil min reaktion være: Det er squ da et lorte TV, og straks begynde at ægre mig over at have givet over 10.000,- for noget der giver et dårligere resultat end mit 10 år gamle Prosonic 14 tommer fra Bilka på det analoge signal. Og i DEN situation er det uvurdelig viden at have, om det er signalskabt eller TV-skabt.
Af noxity
Prøv at smid et analog signal op på 50", så siger du ikke at det analog signal ser bedre ud. Ja det er fint på et CRT-TV op til 30" eller hvad de nu sluttede på, men så stopper det også der.
Af Klopf
Det er ikke et spørgsmål om analog eller digital. Det er et spørgsmål om at kunne vurdere om de fejl der er i billedet skyldes signalet eller skærmen.
Af lennon
Klopf skrev:
lennon skrev:Netop derfor at bla Flatpanels test et meget bedre udgangspunkt end ens egen sammenligning i Giganten Fona osv . Reference TV´et Panasonic VT20 er PT det TV som gengiver kildematerialet mest korrekt . Kildematerialets beskaffenhed er så en helt anden sag . . .
Ja, men hvis jeg køber et VT20 og kommer hjem og ser jpeg artifacts rundt om alle objekter, vil min reaktion være: Det er squ da et lorte TV, og straks begynde at ægre mig over at have givet over 10.000,- for noget der giver et dårligere resultat end mit 10 år gamle Prosonic 14 tommer fra Bilka på det analoge signal. Og i DEN situation er det uvurdelig viden at have, om det er signalskabt eller TV-skabt.
Enig . Men Flatpanels bekendtgør netop de forskellige signalkilder i deres test . Studieudendelserne fra TV2 og DR1 bør være på DVD niveau, hvis de ses digitalt fra SAT eller Yousee - og HD kanalerne i en helt anden liga. Omvendt er nogle af SD kanalerne så voldkomprimerede at intet TV i verden kan performe et anstændigt billede .
Af Klopf
På mit LG 42LE8500 havde jeg jpeg artifakter i stor stil på:
TV2
TV2 Zulu
TV2 News, her var det helt galt
DR Update , her var det helt galt

og en række andre.
SVT1 og SVT2 stod ret godt uden artifakter

DR HD, ingen støj overhovedet. Perfekt klinisk rent billede
Af lennon
Lyder umiddelbart som et signalproblem . Har du Yousee, Sat, Boxer eller ? ?