Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TTang
Hej, jeg overvejer at anskaffe en iMac 27'' og er i den forbindelse interesseret i at høre hvad I mener om skærmens kvalitet? Den vil primært blive brugt til film, tv, internet, word/excel og lidt amatør billeder.

Har ledt lidt her på sitet men kunne ikke finde noget om iMac, kun om Apples skærme men billedet er vel identisk?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Apples 27-tommer iMac benytter et H-IPS panel, som er ret tæt på det der sidder i Dell U2711. Forskellen ligger primært i, at Apple også anvender LED, hvilket sænker strømforbruget en del.

Det er dog et ganske potent panel, som er garanti for god billedkvalitet. Jeg ved ikke præcist hvor godt Apple har formået at udnytte panelet, da jeg ikke har så meget erfaring med at arbejde foran deres 27-tommer skærm. Men min umiddelbare oplevelse baseret på de få gange jeg har set iMac 27", er, at den gør det rigtig fint. Den høje opløsning bidrager bestemt også til en dejlig skærm, hvor der er masser af skrivebordsplads.
Af Sylvest
Jeg har selv en 27" iMac samt en 24" Cinema Display skærm og bortset fra at jeg var nødt til at købe et større skrivebord så har jeg ikke fortrudt :-)

Jeg synes det er en super god kvalitet både ved almindeligt desktop arbejde, billedbehandling osv, men også ved afspilning af fx 1080P MKV filer. Jeg har også installeret en Elgato Hybrid tuner og tv kvaliteten (Stofa) er næsten lige så god som på mit LG LE850N, men også kun næsten. Man kan heller ikke sammenligne direkte da jeg dels sidder tættere på skærmen ved skrivebordet end tv'et i stuen og dels er størrelserne anderledes.
Af TTang
Tak for svarene. Lyder til at jeg ikke går helt forkert i byen med en iMac 27" hvad angår billedkvalitet. Det er også mit egent indtryk fra Eplehuset. Heldigvis er mit skrivebord ret stort, så tror det passer rigtig godt sammen med iMac'en.
Af donoester
Lige på falderebet -
Nederste højre hjørne er bleeding mens de tre andre hjørner angiveligt "bare" er IPS skær.

Nu er det jo kun et billede, men hvis det er bare en smule retvisende ville jeg returnere den. Men du bestemmer jo om det er noget der er til at leve med eller ej :)

Det er sådan lidt pest eller kolera det hele. Enten skal man acceptere det hvide skær med S-IPS/H-IPS/e-IPS eller "black crush" og gammaskift med S-PVA/A-MVA.

Den eneste nuværende løsning på det hvide skær, er en skærm med et A-TW polariseringsfilter. Det er vist nok NECs opfindelse, som LG implementerede (efter ønske) - men det virker meget til, at LG ikke længere vil levere filtret til andre paneler end der sidder i HP 2480ZX og LG W2420R.

Ellers kan man, hvis man er meget heldig, finde NEC LCD2490WUXi eller LCD2690WUXi brugt. LCD2090UXi er også en mulighed, men de senere produktioner af den har ikke det omtalte filter.

Men uanset hvad slipper der lys ud i højre nederste hjørne - så jeg synes du skulle prøve og se om den kan byttes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville også mene det var en bytter. Desværre så har Apple en ret skidt historik når det kommer til produktklager i den forstand, at de er meget uvillige til at acceptere fejl påpeget af brugere. Du vil derfor sandsynligvis ikke få noget ud af at klage over backlight bleeding, så dit bedste bud er nok at returnere uden at nævne "reklamation" med et ord - forudsat at du altså KAN returnere den. Returret er kun en ret ved netkøb.
Af TTang
Det er købt fysisk i Humac. Den havde også en lille bitte skade i nederste venstre hjørne af skærmen
http://www.mypicx.com/11222010/minor_damage/
Hvilket vel givet ret til returret?

Evt. vil jeg være villig til at opgraderer til i5 modellen istedet for i3 hvis jeg kan få en 'fejlfri' model. Hvad tror I vil være den bedste fremgangsmåde?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke du skal regne med at få en model helt uden backlight bleed uanset hvilken version du tager når dit eksemplar ser så grelt ud som det gør. Mht. skaden, så kan du også risikere at de blot tager den ind og reparerer den.

Hvis jeg Googler "iMac 27 backlight bleed" så får jeg desværre en del trist læsning frem...
Af TTang
Jeg håber virkeligt ikke at de vil starte med at reparerer en iMac købt dagen før..

Men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har ikke krav på at få en ny hvis de kan reparere den. Der er jo ikke meget andet at gøre end at kontakte dem og høre hvordan du står.
Af noxity
Som regl når fysiske butikker giver et nyt produkt de første 14 dage, eller nogle gange 30 dage. Så er det fordi de har en aftale med deres leverandør om at de kan sende produkter retur i denne periode. Det er altså uden videre omkostninger for butikken.
Hvis leverandøren siger at produkter med fejl skal ind til reparation, så ryger de ind til reparation. Butikken kan selvfølge udlevere et nyt produkt, og selv få den gamle repareret. Men herefter skal de sælge den som et demo-produkt med det tab i fortjeneste som det nu giver. Dette er ofte så stort at den klart billigste løsning er at sende det ind til reparation, i stedet for at ombytte. Netop fordi det er så meget billigere, er det lovligt for butikken.

Det er altså leverandør-aftalerne der styrer forløbet. At nogle leverandører så har en mindre DOA periode, og butikken alligevel vælger at ombytte, så er det for at skabe noget enshed for forbrugeren.

I dette tilfælde er leverandøren Apple, og de har generelt det værste ry, hvad returnering og garanti-periode angår.

F.eks. giver Apple kun 6 måneders garanti til butikker, herefter hænger butikkerne selv på de resterende 18 måneder af reklamationsretten. Oven i det, har Apple nogle meget høje engros priser. Dvs. at fortjenesten på Apple-produkter (For ikke Apple-butikker) er meget lille. Hvis du kobler det sammen med en dårlig leverandør garanti, så har du svaret på hvorfor langt fra alle butikker sælger Apple produkter. (En fortjeneste på en Mac til 7.000kr kunne f.eks være 600kr, en reparation vil som minimum koste 1.500kr. For at det skal løbe rundt, må der altså kun ske én fejl efter de 6 måneder per 4 solgte enheder).

Jeg er IKKE klar over hvordan det forholder sig med Eplehuset og Humac, da de er premium resellers. Går udfra at de har nogle bedre betingelser, men de er stadig meget stramme i forhold til andre producenter.
Men det er altså forklaringen på hvorfor der godt kan være lidt svært med Apple produkter.