Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Godaften..

Er der nogen der kan forklare mig lidt om hvilken betydning det har for en højtaler der fx har 4ohm eller 8 ohm?
Og hvad med frekvens områderne?

Og hvis jeg nu kigger på en Subwoofer, en 10" og en 12", hvordan ved jeg så hvilken der giver mest bas, er det ved at kigge på ohmene eller hvordan hænger det sammen?

Mvh Nicklas
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis en forstærker er beregnet til 8 ohm's belastning, vil den så at sige, komme på overarbejde. Ved normalt lydniveau, vil forstærkeren ikke tage skade. Du kan skade forstærkeren og højttalere ( afbrænding af udgange ), hvis der spilles meget højt over længere tid. Grunden til dette er, at 4 ohm "trækker" mere strøm end de 8 ohm.
En 12" bas flytter mere luft end 10" bas, og kan derfor teoretisk afgive et højere lydtryk. Det kræves dog, at der ofres en del flere penge på en 12", da den grundet sin membranstørrelse er svær at styre. Komponenterne skal være i top, og det skal forstærkeren også være ( være " strømstærk" ).
En 12" bas kan grundet større spole/magnet, i de fleste tilfælde gengive dybere frekvenser end 10".
En 10" bas, spiller i langt de fleste tilfælde bedre, den er mere stram i lyden ( tør ren baslyd ).
Alternativet er sub med indbygget forstærker, her vil din forstærker være ubelastet. Skal lyd og kvalitet være i orden ( 12" ), begynder det først efter 7k., og en seriøs producent.
I valg af sub, skal man også være opmærksom på lytterummets størrelse.
Et lille rum, vil ikke være egnet til en stor sub.
Af Nicklas A
Ja okay, så blev jeg så meget kloger. :)
Men i hensyn til en subwoofer, så har jeg kigget lidt på dem fra JBL og har fundet en 10"..
http://www.danstv.dk/shop/jbl-es-series-3484p.html

Er den meget ringer end 12" sub på 250W rms?
Brugeravatar
Af MigSelv
Det kan ikke gøres op på denne måde. Dit valg af 10" sub, kan sagtens være bedre end mange 12".
Hvis dit lytterum er under 25-30 m2, vil det måske lyde ad h.... til med en 12" sub. Den kan afgive et større lydtryk, der måske ikke er hensigtsmæssigt i dit lytterum.
Som tidligere nævnt, vil en lille membran spille "renere", især hvis der købes en forholdsvis billig 12".
JBL har igennem tiderne høstet mange roser, for deres ht. produkter.
Hvis du vil ofre flere penge, kan du lytte til denne i HIFI Klubben.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... n-sort.htm