Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal ud og købe nyt tv og kravene er følgende:

minimum 46"
pris maks 10k
god billedkvalitet

jeg har ingen krav om hverken LED eller 3d teknologi. jeg leder efter et fjernsyn til min forholdsvis lyse stue, billedoplevelsen er det vigtigste for mig. fjernsynet vil blive brugt både i dags og aftentimer, primært til tv og film.

jeg har kigget lidt på LG 47" SL8500, da den får meget ros herinde, men omvendt har jeg dog ikke set den i praksis. (jeg tænkte også at der må være kommet noget bedre, den er jo ved at være en gammel svend efterhånden)

nogen der har forslag til tv der lever op til mine krav.
Af Mysen
Eller topmodellen indenfor samme serie pk950.
Der er mange gode fjernsyn til 10.000, og generelt kommer du længst med et Plasma tv. Især når du ikke skal spille væsentligt.

Tjek anbefalingssiden. der er mange muligheder.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af THM
eller et panasonic G20. indstillede et pk950 efter anmeldelsen for et stykke tid siden, og blev overrasket over at sort var meget grålig. det skal dog siges jeg ik ku få adgang til at stille på "sortniveau" som sku sættes til lav, men stod på "automatisk". om det ville have fjernet den grå hinde ved jeg ikke, men håber det. hvis nogen kan bekræfte det, vil jeg også sige go til pk-serien.
Af PeterD
Personligt ville jeg også vælge G20. Især hvis billedkvaliteten er vigtigt for dig ved bluray og til ca. 6000kr som det koster er det svært at finde andre skærme som leverer et bedre billede til prisen..

Du skal ihvertfald vælge plasma, da billedet/farverne her er bedre til film/sport end ved et LCD skærm.

Hvis du også har tænkt på at investere i de tynde LED skærme, så husk at der "groft sagt" kun er tale om en LCD skærm. Derfor vil jeg mene plasma vil passe dig godt, da billedoplevelsen er det vigtigste for dig.
Af THM
det skal lige indskydes at det er 42" modellen der koster ca. 6000. man kan få 50" til ca 9000 og 46" til 7700 i elgigantens webshop...
der er dog også gode LCD tv eks. LG ld750n. philips 5605h, sony EX500 og naturligvis den designflotte LG sl8500 du selv nævner...
Af Omfufu
Jeg har netop købt et samsung 46"6715 og det står i hifiklubben til 9959. er man medlem på ders hjemme side er dette prisen (oprettelse gratis) derudover giver hifiklubben 2,5 års garanti mod de alm 2 år.
Tvet koster 14999 i fona så der er noget at spare :)

TVet er hvidt i kanten, dog har jeg opdaget at under afspilning, f.eks en film, vil man opdage, at farven i billedet, lyser den hvide kant rundt billedet i samme farve, og i mørkerum virker skærmen lige lidt større :D

dog syns jeg skærmen jeg har modtaget har formeget af det hvide lys, som kommer fra kanten og især de nederste hjørner når billedet på skærmen er helt sort, f.eks under kanal søgning mv

Har indstillet det efter Rasmus´s test af c6005 og det har virkelig givet et godt billed med de anvendte indstillinger, og er meget imponeret af billedet.
Men jeg kommer også fra en gammel 28" mx6000 O_O

kan lige indskyde remoten også er hvid, og der er lys i knapperne (hvidt/gult)
Af Vinden5000
Jeg var inde i Fona igår og se på hhv panasonics V20 og G20 og synes begge de flimrede lidt i forhold til andre skærme. Jeg har hørt om andre der har bemærket det samme.
Af Newmain
Hej du, Du kan slet ikke regne med kvaliteten når du går ud i en butik som FONA eller nogle af de andre da der er sat rigtig mange skærme på samme signal, og det kan godt være skyld i at der er lidt flimren og forskellig billede på skærmene.
Af Supergris
Det kan ikke siges ofte nok: Det at se et tv i butikkerne, kan kun bruges til at se designet. Billedet vil aldrig se ordentligt ud i en butik, hvor lys- og signalforhold er helt andre end hjemme i stuen. Også derfor THM har en dårlig opfattelse af sortniveauet på LG.
Nogle gange må man stole på, hvad et forum fortæller én.
Jeg kan garantere for det spiller, når det står hjemme i stuen.
I øvrigt spild af penge at ofre mere på PK950, da det mig bekendt, kun er et filter, som slås fra alligevel, der er til forskel...
At der ikke er flere, der vælger LG PK760N er mig i øvrigt en gåde, da billedet er ligeså godt som Panasonic G20, designet synes jeg er klasser bedre, og så koster det kun 7.500 kr. i 50 "...
Alt det fis med at man ikke kan spille i længere tid på plasma, og at det ikke duer i en lys stue, kan jeg heller ikke nikke genkendende til, så for mig er valget meget let...
Af THM
det er nu godt nok i min kammerats stue jeg hat siddet og leget med indstillingerne på pk950, den grå hinde forsvandt når man slog den over i standard profilen, til gengæld ser sort kunstig ud i standard, så foretrækker stadig expert indstillingen... men det glæder mig da hvis man kan rette op på det med indstilling :)
er enig i man sagtens kan spille på et plasma og jeg har en lys stue og ikke de store problemer med det ;)
Af Klopf
Supergris skrev:Det kan ikke siges ofte nok: Det at se et tv i butikkerne, kan kun bruges til at se designet. Billedet vil aldrig se ordentligt ud i en butik, hvor lys- og signalforhold er helt andre end hjemme i stuen. Også derfor THM har en dårlig opfattelse af sortniveauet på LG.
Nogle gange må man stole på, hvad et forum fortæller én.
Jeg kan garantere for det spiller, når det står hjemme i stuen.
I øvrigt spild af penge at ofre mere på PK950, da det mig bekendt, kun er et filter, som slås fra alligevel, der er til forskel...
At der ikke er flere, der vælger LG PK760N er mig i øvrigt en gåde, da billedet er ligeså godt som Panasonic G20, designet synes jeg er klasser bedre, og så koster det kun 7.500 kr. i 50 "...
Alt det fis med at man ikke kan spille i længere tid på plasma, og at det ikke duer i en lys stue, kan jeg heller ikke nikke genkendende til, så for mig er valget meget let...
Men det gør det jo i bund og grund umuligt at finde ud af hvilket TV man gerne vil have. Det bliver en skrivebordsafgørelse ved at læse specs. og anmeldelser. Hmm - not nice.
Af Thor-thor
Klopf skrev:
Supergris skrev:Det kan ikke siges ofte nok: Det at se et tv i butikkerne, kan kun bruges til at se designet. Billedet vil aldrig se ordentligt ud i en butik, hvor lys- og signalforhold er helt andre end hjemme i stuen.
Men det gør det jo i bund og grund umuligt at finde ud af hvilket TV man gerne vil have. Det bliver en skrivebordsafgørelse ved at læse specs. og anmeldelser. Hmm - not nice.
Specs kan du ikke bruge til noget.
Men læs anmeldelser fra sider du har tiltro til, flatpanels eksempelvis og tag beslutningen ud fra dette.

Kommentarer i forum har efter min mening også begrænset værdi, da stort set alle meninger som regel er repræsenteret (og ofte er det især de personer der enten er meget positive eller negative, der er meget aktive med at fremme deres mening).

Personligt ville jeg overveje Pana G20/GT20 eller evt. LG
Af Klopf
Selvfølgelig kan man bruge specs til noget. Det er jo i specs der står hvad der er proppet ind i TV'et. Hvis man gerne vil have at der er 4 HDMI-indgange, slår man op i specs og ser om det er der. Jeg vil mene at man kan bruge specs til at se om de grundlæggende forhold er til stede. Men om TV'et performer godt - det vil jeg give dig ret i man ikke kan se i specs.