Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har haft et "50" VT20 i en lille uge nu, og jeg må efterhånden erklære mig en smule skuffet.

På stortset alle mine kilder fra Xbox til HD DVD, alm. DVD og Kanal 5 HD er der enorm meget colour banding, og der virker til at være et grønt "skær" over billedet.
Jeg bruger THX indstillingen, men jeg har prøvet at tweake mig udenom det og brugt forskellige HDMI kabler, men jeg kan ikke rigtig slippe for banding.

Jeg har læst lidt i AVForums' tråd vedr. tvets dårlige evne til at vise billeder i 25 og 50 hertz, jvf. http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... -a-26.html, og det er superirriterende specielt i fodboldkampe, hvor man bliver nød til at slå IFC til med de billedmæssige konsekvenser det nu engang har.
(Btw. er der andre der slår IFC til, til fodbold som så oplever at dele af banen ligesom er ude af "sync" med resten af banen?)

Men jeg synes ikke rigtig at bandingen kan skyldes tvets dårlige evne til at vise 50 hertz materiale, da HD DVD, Xbox og Blu ray, jo ikke bruger 50 hertz materiale.
Så jeg er lidt på herrens mark over hvad det skyldes.
Det skal også lige siges at jeg inden jeg fik VT20eren havde jeg i et måneds tid et Samsung PSC7705, og der oplevede jeg overhovedet intet banding på nogen som helst kilder.
Af bantam
Her er min opfattelse af fænomenet:

Tilsyneladende har panelet for kort tid til at rendere korrekte farver ved refresh-rates over 60[Hz]. Bedste gæt er, at dette betyder, at der "rundes af", og derfor opstår der banding. Ved 24p-materiale afspilles ved 96[Hz], mens DVD afspilles ved 100[Hz]. Det betyder, at der skal vises flere frames pr. sekund end ved 60[Hz], og at der derfor er mindre tid til at rendere farverne.

Når man slår IFC til, nedsættes refresh-raten til 60[Hz] -> mere tid til rendering af farverne -> mindre banding.
Af trykkertor
Kan der være en fejl på dit tv?
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg for en måned siden var inde ved Elgiganten.
På hele tv-væggen var der et Panasonic plasma der var meget grønt i farven.
Jeg blev nok så overrasket i og med at det var testvinderen der havde sådan et "ringe" billedet.
Jeg gik over til tv-væggen og sammenlignet. Og Panasonic-en var så grøn at jeg ikke ville taget den imod om jeg fik den gratis.
Jeg nulstillede alle indstillinger på den, prøvde standrad, dynamisk og THX-profil. Men stadig var der som om en tynd grøn film var trukket over skærmen.
Den kunne ikke vise ren hvid. Der hvor de andre skærmene stod med ren hvid sne stod panasonic med et grønt skær, og jeg kunne ikke justere det væk.
Derfor konkluderede jeg med at det nok var en fejl på skærmen, og undrer mig nu over måske du også har en tv med fejl på.....
Af Jeden
Jeg kan ikke alle de tekniske betegnelser og er ikke ekspert indenfor de forskellige indstillinger, men jeg har også VT20 og jeg kan ikke genkende det du siger overhovedet. Det står super for at sige det mildt.
Af Saltefanden
Bantam:

Det lyder jo ikke just lovende hvis din teori holder. Men isåfald burde det vel være noget alle VT20 ejere sandsynligvis ville lægge mærke til?

*Jeg har lige testet med IFC on - uden at det tilsyneladende hjælper. *

Jeden:

Hvordan opfører din skærm hvis du ser en fodboldkamp? Jeg tænker på om den håndterer udsendelser i 50 hertz ligeså ringe, som mange andre har problemer med? Men ellers så er det ihvertfald godt hvis det ikke er et generelt problem på VT20eren, for ellers så har jeg da godt nok købt katten i sækken :(

Måske jeg skulle tage fat i Panasonic Support imorgen?
Af Jackinvestor
Jeg har heller ikke nogen af de problemer i nævner og er meget tilfreds med mit vt20 50".

Jeg har et Philips LCD stående ved siden af vt20 og billedet på philipsen står mere hvidt, men kontrasten er også skruet helt op. Dette billede på philipsen har jeg vænnet mig til over 5 år.

Stiller jeg vt20 på dynamic og cool får jeg et billede der ligner.

Jeg må sige jeg foretrækker det realistiske og rolige billede på vt20 som thx profilen giver.

Mvh en glad vt20 ejer.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Prøv at slå ISFccc til, og brug indstillingerne her fra siden i billedprofil professional1. Dette giver en meget mere hvid farve, uden blåligt og grønligt skær.
Af Saltefanden
MigSelv skrev:Hej
Prøv at slå ISFccc til, og brug indstillingerne her fra siden i billedprofil professional1. Dette giver en meget mere hvid farve, uden blåligt og grønligt skær.
Hej

Det er skam også de indstillinger jeg hele tiden har kørt med. Så det lader ikke til at være mine billedindstillinger, den er gal med.
Brugeravatar
Af MigSelv
Everything at defaults except:
Colour -2 clicks from default
Sharpness at minimum

2D White Balance:
Gain (R,G,B): 0, +1, -1
Cut (R,G,B): 0, 0, -1

2D CMS:
Hue (R,G,B): -1, 0, -2
Sat (R,G,B): +2, -7, +5

Gamma: 2.4

Dette er også en kalibrering af VT20, fra det engelske site HDTV.
Af bantam
Alt andet lige vil det forværre problemet med det grønne stik at skrue op for G-Gain og ned for de andre gain- og cut-indstillinger.

Man kunne i stedet forsøge at skrue lidt ned for G-cut og evt. for G-drv. Det kræver dog et måleinstrument at få hvidbalancen korrekt indstillet.
Af Saltefanden
Tak for indstillingerne MigSelv, men de hjælper ikke rigtig til at hverken fjerne det grønne skær eller bandingen :)
bantam skrev:Alt andet lige vil det forværre problemet med det grønne stik at skrue op for G-Gain og ned for de andre gain- og cut-indstillinger.

Man kunne i stedet forsøge at skrue lidt ned for G-cut og evt. for G-drv. Det kræver dog et måleinstrument at få hvidbalancen korrekt indstillet.
Kunne problemet skyldes en fejl i tvets color decoder (eller hvad det hedder)?

Når jeg tester tvet med farveskemaet fra HD DVD udgaven af DVE, er de blå områder i nøjagtigt samme intensitet, men de grønne og de gule matcher overhovedet ikke selv om de vel burde, når nu de blå områder er matchende? (og jeg kan heller ikke få hverken de grønne eller gule til at få den samme farveintensitet)

Det er dette testskema fra DVE jeg taler om: Billede

Jeg ved ikke om man overhovedet kan konkludere noget udfra det test skema der, men jeg synes bare at det var lidt mærkværdigt så afvigende de gule og grønne områder var.
Af bantam
Jeg kan ikke helt huske det - men illustrerer det billede ikke forskellen mellem BT.709- og NTSC-farverummene, hvor der netop er forskel farverne (blå er tættere på at være ens)? Det er ganske muligt, at jeg husker forkert, må jeg lige sige.

Hvordan måler du forskellene? (farvefiltre kan ikke bruges)
Af THM
synes det er lidt underligt at VT20 hakker i fodbold, når G20 klarer det fint. da panelet er hurtigere er det jo ikke det der er en hæmsko, men derimod softwaren i tv'et. men det er da skuffende på en topmodel. og det er da ret ærgeligt at skulle benytte IFC, som giver ret kunstige bevægelser ::l
Af Saltefanden
bantam skrev:Jeg kan ikke helt huske det - men illustrerer det billede ikke forskellen mellem BT.709- og NTSC-farverummene, hvor der netop er forskel farverne (blå er tættere på at være ens)? Det er ganske muligt, at jeg husker forkert, må jeg lige sige.

Hvordan måler du forskellene? (farvefiltre kan ikke bruges)
Du har garanteret ret. Men det var bare at under beskrivelsen til skemaet stod der at der sandsynligvis var et problem med farve dekoderen hvis den blå farve var den samme, og gul og rød var ved siden af. Men på den anden side så var det et medfølgende farvefilter jeg brugte til at skelne forskellen, så det er nok fuldstændig irrelevant :)

Det er faktisk lykkedes at få det grøn-gule skær væk (for det meste) men under Hvidbalancen har jeg godt nok skulle skrue langt ned for G og R Gain og G og R Cutoff, for at få et naturligt billede. Jeg troede ellers ikke at en så kraftig justering var nødvendig eftersom den kom med en THX profil, men er hvert individuelt panel virkelig så forskellig?
Derudover plager den enorme banding stadig på alle kilder. Er jeg virkelig den eneste der lægger mærke til det?