Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
viewfinder skrev:hm jeg mener den laver et profil icc men også gemmer kalibrering i LUT ( skærmens hukommelse?) de er i hvertfald et mulighed som jeg har valg i denne software og 2 andre jeg har testet.
LUT (Look Up Table) ligger normalt i grafikkortet og bruges til at justere gråtoneskalaen (og dermed både hvidbalance og gamma). Det er fint at fintune vha. LUT i kilden - men bedst når hvidbalancen for sleve skærmen er tæt på målet i forvejen (så der ikke introduceres nye problmer med afrundingsfejl og "udbrænding").
Af viewfinder
ja via skærmens menu'er

I går kalibrerede jeg skærmen igen, med D65 istedet for D50 og det blev bedre, med D50 var den lidt for gullig i farve.
Af bantam
Super - det lyder som om, der er styr på det hos dig.
Af viewfinder
bantam skrev:Super - det lyder som om, der er styr på det hos dig.
nææ, men det hjælper rigtig meget at i gider at hjælpe :)

Vil det software ColorEyes være bedre til at kalibrere med?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du allerede har justeret hvidpunktet ind vha. skærmens menu, sat farverummet til AdobeRGB og så derefter brugt softwaren til at finjustere LUT i grafikkortet, så vil jeg mene du er færdig. Det er samme metode vi bruger i vore tests af monitors.

Givet at din software måler korrekt, så er delteE værdier under 1 et rigtig godt resultat, som du ikke behøver jagte yderligere perfektion i.
Af viewfinder
Ok.

Mange tak for hjælpen.