Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af viewfinder
Hej,
til min nyindkøbt U2711, har jeg fået en DTP-94 og med den, følger der iColor Display software.

Men da jeg har læst lidt omkring, at noget software er mere præcist end andre, derfor, har jeg også prøvede en der hedder Basic Color Display4 og fik lige held en enkelt gang med ColorEyes ( den har en bug der gør at den ikke virker med windows 7 og man skal skrive til support for at få en aktiverings kode, der virker kun 1 gang) ..

men fik nogle vidt forskelig resultater.. ColorEyes gav mig en mere gullig profil, imens iColorDisplay og Basic Color Display4 gav et mere blålig profil... lidt underlig.

Så mit spørgsmål er, om nogen kan anbefale et software frem for et andet, måske noget andet jeg ikke nævnte.. eller hvad er den bedste kalibrerings software?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke om din måleenhed er understøttet, men CHFR softwaren giver dig en hel del kurver du kan bruge til at rette skærmen ordenligt ind:
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Vi har også en gennemgang af softwaren i vores fokussektion, hvor vi kalibrerer et TV med den.
Af viewfinder
ok, kan godt se at DTP94 er understøttet. Prøver den senere når jeg kommer hjem.
Ser dog ret indviklet ud...

tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, brugervenligheden er ikke helt så god som man måske er vandt til fra de dedikerede programmer. Du får dog en hel del information fra graferne. Du burde kunne køre testfarverne direkte fra programmet frem for at bruge en testskive ligesom i vores artikel.
Af viewfinder
uff ..... Colorimetre HCFR var lige kompliceret nok for mig :s

Men jeg har testet med BasICColor Display4, som også er en vældig god software og ikke så kompliceret til at bruke, og denne er resultatet:

[img]http://ikaro.dk/kalibrering.jpg[/img]

Kan ikkehelt forstå hvad alle de tal betyder, men de er i den grønne område, så det burde være ok.
Af bantam
Er det med vilje, at du har valgt hvidpunktet til D50 frem for D65?
Af viewfinder
D50 er standard .. skulle man måske havde valgt D65 ?
Af trykkertor
yakken skrev:Jeg ved ikke om din måleenhed er understøttet, men CHFR softwaren giver dig en hel del kurver du kan bruge til at rette skærmen ordenligt ind:
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Vi har også en gennemgang af softwaren i vores fokussektion, hvor vi kalibrerer et TV med den.
Har du en link til den gennemgang Yakken?
Jeg finder hværken fokussektionen eller kalibreringsgennemgang med HFCR.
Af bantam
viewfinder skrev:D50 er standard .. skulle man måske havde valgt D65 ?
Måske - det afhænger af, hvad du skal bruge skærmen til. Normalt vælges D65, som er standarden for al (farve)video og er en del af både sRGB (grafik) og BT.709 (video).

Det software du har brugt ser ud til at kalibrere PC'ens grafikkort via ICC-profiler i stedet for skærmen - men det kan være OK, hvis du skal bruge den specifikke computer på skærmen, og hvis selve skærmen ellers er indstillet fornuftigt (kan ikke lige se, om det er en del af proceduren i softwaren - eller om man skel skal gøre det først - evt. vha. ColorHCFR eller lign.).
Af viewfinder
hm jeg mener den laver et profil icc men også gemmer kalibrering i LUT ( skærmens hukommelse?) de er i hvertfald et mulighed som jeg har valg i denne software og 2 andre jeg har testet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke selv hiver i nogen håndtag på skærmen, så risikerer du at RGB-farverummet er forkert. Det værste tilfælde er, at farverummet er for smalt afgrænset for det kan du ikke kompensere for ved at lave en ICC-profil.
Af viewfinder
det jeg gjort først var at sætte skærmens farve spektrum til adobeRGB, og så køre kalibrerings software, hvor man kan fin justere brightness, R, G; og B kanalerne.
Er det helt ved siden af?
Af bantam
Det lyder ikke helt tosset.

Hvordan justerede du hvidbalancen ("RGB")? På selve skærmen via dens menuer?