Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bolle006
Hej alle

Jeg håber der nogle kloge folk der kan hjælpe mig her, for jeg er ret lost :)

Jeg har købt et UE46C8705, og det er sgu et ret fedt tv. Umiddelbart syntes jeg at standart instillingerne ser ok ud, men jeg har hørt at det er noget crap. Det er nok min begrænsede viden der gør at det fastisk ser ok ud. Men jeg vil jo gerne have så meget som muligt ud af mit tv, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med lidt kalibrering.

Jeg har læst guiden i anmeldelsen, men jeg syntes den instiliing der er der, ser meget mørk ud? Det kan også være at det er fordi jeg gør noget forkert.

Det jeg søger er en instilling til alm tv, og en til film (hvis man da gør forskel?). Der er jo 1000 indstillinger i sådan et tv, så en helt noob guide, ville være verdensklasse! J

eg er ret skarp på teknik, men det er netværks teknik, og tv/audio er jeg næsten så noobed som man kan være :D Så derfor ville en guide med danske betegnelser af de forskellige ting være super, og også med den rækkefølge tingene kommer i, så jeg er sikker på at jeg får tunet de rigtige ting. Et alternativ er selvfølgelig at slå tv'et over på engelsk, og så tilbage bagefter, det ændre vel ikke i menu strukturen?

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, så kan jeg måske byde ind med lidt netværks hjælp :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har fulgt anvisningerne fra anmeldelsen, så vil skærmen "kun" lyse med 120 cd/m2 hvilket er forholdsvist svagt. Dette er dog meningen og resultatet er primært beregnet til brug i svagt oplyste omgivelser, hvilket vel også er dér man typisk ser film.

Du kan evt. skrue lidt op for backlight, men samtidigt, så vil farveægtheden gå fløjten. For at få justeret farverne ind på plads igen, så skal der endnu en kalibrering til ved den nye lysstyrke.
Af bolle006
Jep og det er så det jeg søger :-)
Af Mysen
Du får nok ikke nogen til at måle sig frem til et "forkert" billede bare fordi det passer bedre til din smag.

Det du kan gøre er at indstille efter testen. Herefter kan du øge lysstyrken til du synes den er behagelig i dagslys. Du kan så gå ind under "ekspertmønster 1" og se en masse hvide, grå firkanter blandet sammen. Prøv her at ændre på gamma og knntrast, så du får så mange firkanter som muligt synlige. Det vil ikke være lige så godt som Rasmus' indstillinger, men det kan være du bedre kan lide den.

Evt. gør det under "standard-indstillingen" og så kan du slå over på den noget bedre profil "film", når du skal se film i aftentimerne. Jeg tror dit behov for det lyse billede skyldes, at det er det du er vant til. Prøv at give filmindstillingen en chance, og du vil få meget mere ud af dit tv. Især i film.

(Jeg tror at indstillingerne på testen står i rækkefølge. Nogle af dem finder du bare under "avanceret", "billedindstilling" eller "hvidbalance")
Af Steen Bay
yakken skrev:Hvis du har fulgt anvisningerne fra anmeldelsen, så vil skærmen "kun" lyse med 120 cd/m2 hvilket er forholdsvist svagt. Dette er dog meningen og resultatet er primært beregnet til brug i svagt oplyste omgivelser, hvilket vel også er dér man typisk ser film.
Ja, det er også det der er mit indtryk, at 120 cd/m2 er en forholdsvis lav lysstyrke, beregnet til brug i svagt oplyste rum, og det er derfor jeg bliver ved med at 'køre' så meget i det med lysstyrken på plasma TV. Når 120 cd/m2 er forholdsvist svagt, så er den kalibrerede lysstyrke ca. 90 cd/m2 som f.eks. G20/VT20 kan levere ikke specielt imponerende.
Af Mr.Banana
Hej Mysen

Du kan prøve med mine indstillinger og se hvad du synes om dem.
Profil: Film
Bagrund: 7
Kontrast: 90
Lysstyrke: 40
Skarphed: 40
Farve: 45
Det øvrige har jeg sat ligesom Rasmus i testen
Dog har jeg kantforbedring slået til - sort tone sat på mørkere og brugt varm 1 i color tone.
Dette synes jeg giver et rigtig godt allround billed.
Af bolle006
Jeg takker for indlæggene, jeg vil prøve det I skriver.

Mysen, du har sikkert ret i at det er fordi jeg er "vant" til de noget lysere billede. Jeg er gået fra en ældre Phillips top model, som det har lykkede mig at tuner over 4 år nu, og den står sgu godt syntes jeg. Men den var bare "kun" 37" og jeg har fået en større stue. Men Jeg vil prøve det du skriver med at bruge Rasmus' indstillinger på Film, og tune den lidt anderledes til Standart. Jeg har Film via min medieafspiller, så den kan jeg sætte statisk på den, så jeg ikke skal skifte.

I øvrigt har jeg et spørgsmål til det med lydforsinkelse. Jeg har lige nu bare sat et alm. audio kabel fra tv til forstærker, og oplever lydforsinkelse som jeg har læst lidt om. Løser jeg det ved at sætte et optisk kabel i tv, eller vil I bare anbefale at jeg kører lyd fra min satalit boks, og medie afspiller direkte i forstærkeren, og billede i tv?

Det er sgu dejligt at der er nogle folk, der gider dele ud af deres viden :-) 1000 tak!
Af ttkthomsen
Hvad blev din endelige indstilling af tvet ??
Af bolle006
Jeg har desværre fået gjort så meget ved det. Jeg har forsøgt med de råd jeg har fået, og det ser ud til at hjælpe. Men jeg er ikke færdig med det endnu.

Men jeg har lige et spørgsmål til det jeg spurgte om med lyd. Jeg syntes der er forsinkelse på lyden, hvordan kan det være, og hvad kan jeg gøre?
Af Mr.Banana
Hej Boys
Har siddet og leget lidt med indstillingerne.
Profil - Film
Bagrundslys - 5
Kontrast - 82
Lys - 46
Skarphed - 0
Farve - 47
Farvetone (G/R) - G48 / R52
Gamma +1
Hvidbalance:
R-24
G-25
B-22
RG - 20
GG- 25
BG - 29
Farvtone - Varm1
Motion plus - Standard
kant - digital - mpeg - dynamisk kontrast er sat på - Fra

Hvad siger i til disse indstillinger?
Af mundt
Hejsa.
På hdtvtest.co.uk kan du finde en anmeldelse af modellen. Hvis du kører ned i artiklen kommer der et forum. Godt nede i forummet har man postet indstillingerne. Jeg bruger de indstillinger og er tilfreds med billedet.

Jacob
bolle006 skrev:Hej alle

Jeg har købt et UE46C8705, og det er sgu et ret fedt tv. Umiddelbart syntes jeg at standart instillingerne ser ok ud, men jeg har hørt at det er noget crap. Det er nok min begrænsede viden der gør at det fastisk ser ok ud. Men jeg vil jo gerne have så meget som muligt ud af mit tv, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med lidt kalibrering.

Jeg har læst guiden i anmeldelsen, men jeg syntes den instiliing der er der, ser meget mørk ud? Det kan også være at det er fordi jeg gør noget forkert.

Det jeg søger er en instilling til alm tv, og en til film (hvis man da gør forskel?). Der er jo 1000 indstillinger i sådan et tv, så en helt noob guide, ville være verdensklasse! J

eg er ret skarp på teknik, men det er netværks teknik, og tv/audio er jeg næsten så noobed som man kan være :D Så derfor ville en guide med danske betegnelser af de forskellige ting være super, og også med den rækkefølge tingene kommer i, så jeg er sikker på at jeg får tunet de rigtige ting. Et alternativ er selvfølgelig at slå tv'et over på engelsk, og så tilbage bagefter, det ændre vel ikke i menu strukturen?

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, så kan jeg måske byde ind med lidt netværks hjælp :-)
bolle006 skrev:Hej alle vil gerne vide hvordan man gemmer indstillingerne på samsung c8705