Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg vil ud og købe mig en fladskærm, og Samsungs 225BW (22"), som har fået rigtig gode anmeldelser - og den kan købes til kun 3000. Jeg vil primært bruge den til spil. Mine spørgsmål:

Bliver 22" for stort, når man gamer? Skal man ikke sidde og dreje hovedet?

Hvordan virker widescreen på spil? Bliver det en grim løsning?

På forhånd TAK
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor tæt sidder du på din skærm? 22" burde ikke være for stort ved almindelig kiggeafstand på 40-50 cm.

Spil bør spilles i den opløsning skærmen har - dvs. 1680x1050 - og ikke andre. Hvis du oftest spiller spil i opløsninger som 1280x1024 eller 1024x768 og ikke ønsker at gå højere op, så lad være med at købe en widescreen. Spillene skal desuden understøtte formatet før de kan vises korrekt.
Af kungfuis78
yakken skrev:Hvor tæt sidder du på din skærm? 22" burde ikke være for stort ved almindelig kiggeafstand på 40-50 cm.

Spil bør spilles i den opløsning skærmen har - dvs. 1680x1050 - og ikke andre. Hvis du oftest spiller spil i opløsninger som 1280x1024 eller 1024x768 og ikke ønsker at gå højere op, så lad være med at købe en widescreen. Spillene skal desuden understøtte formatet før de kan vises korrekt.
Tak for hurtigt svar. Hmm, bliver grafikken ikke pænere af det?

Har et X1950 PRO kort samt et C2D sys (2gb ram) - tror du, at det kan trække det fint nok?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer helt an på hvad du spiller. Mit GF 7900 GTO kan ikke trække CS: S på min 20" skærm med en framerate jeg vil acceptere (dvs. mindre end 60 fps) og et X1950 er ikke kraftigere end dette kort.

På en fladskærm skal du ALTID benytte den opløsning som skærmen rent fysisk har, så ikke noget med at køre andet end 1680x1050 på en 22" - med mindre du kan få skærmen til at lave sorte bjælker i siden, men hvorfor så købe en widescreen overhovedet? Det kan selvsagt ikke blive kønt hvis du strækker et næsten kvadratisk billede ud over en rektangulær flade, ligeså lidt som alm. TV ser godt ud når det strækkes på et widescreen TV.
Af kungfuis78
Så du vil ikke foreslå at købe en widescreen?

- Kan godt se der er nogle problemer i det, men på den anden side, er der rigtig mange, der har forslået mig det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du svarer jo ikke på det jeg spørger om, så det er lidt svært at rådgive dig. Hvilken opløsning har du tænkt dig at køre spillene i?

Jeg konstaterer blot at hvis du ikke vil spille spil i widescreen så er det ret dumt at købe en sådan skærm.