Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey alle

Jeg søger en skærm til mit arbejde på universitet, som fortrinsvist vil blive programmering, latex skrivning og en smule billedbehandling.
Jeg har set flere indlæg hvor Dell's U2311 anbefales og derhjemme er jeg stadig super glad for min Samsung 193p+, som Rasmus for nogle år siden anbefalede mig. Jeg er dog en smule nervøs for den store snak omkring tinting problemer med skærmen og er derfor lidt usikker på at købe den.
Men er det noget jeg reelt skal være nervøs for og findes der evt. nogle gode alternativer i samme prisklasse?

Hilsen

Sebastian Aslund
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok nærmere den anderledes coating du vil opleve som markant anderledes. Ift. 193P+ så vil du have en lettere grumset overflade, som vil være synligt anderledes.

Du kan evt. se på skærme med PVA-baserede paneler, som er identiske med din nuværende skærm.
Af Aslund
Så U2311 vil virke mere grumset end 193P+?

Jeg har kikket lidt på PVA paneler, men ser ikke ud til at der er mange tilbage og eneste reelle mulighed er Samsung's F2380M, men synes ikke anmeldelserne er særlig overbevisende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du vil kunne se en forskel på overfladen på de to skærme.

Du kan prøve at bruge vores panelsøgningsværktøj her:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

og søge på PVA. Her bør du nok begrænse dig til 22-24" modellerne.
Af Aslund
Har søgt efter PVA på edbpriser og her er Samsung den eneste der ligger omkring 2000kr ligesom U2311H, så umiddelbart ligger mit valg mellem U2311H vs F2380M, men kan ikke rigtig beslutte mig, dog lyder det umiddelbart som om du hælder mod PVA istedetfor IPS.
Det undre mig dog at anbefalingerne mht. kontor skærme alligevel er så fokuseret på IPS?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er meget individuelt om man ser coatingen som et problem. Vi kan ikke udelukke en teknologi, der altid har haft denne coating, fra vores liste fordi nogen ikke bryder sig om den. Jeg siger blot, at du vil kunne se forskel på din nuværende skærm og U2311. Om det er et problem er jo din egen sag.

Hvis du søger på paneltype på EDBpriser skyder du i blinde. Deres database kan du ikke stole på mht. panelopgivelser.
Af Aslund
Hey yakken

Tak for opklaringen, var bare lidt nysgerrig.
Kender ikke rigtig nogle IPS paneler, så svært for mig at vurdere forskellen, men hvis PVA umiddelbart giver mere klarhed/skarphed, så holder jeg mig til dette.
Foruden F2380M så har jeg via databasen fundet denne skærm:
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11 ... V2333WT-BK
Virker umiddelbart meget lovende og interessant, kan også se at I skriver rosende om den.