Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har en Asus VW222U lcd-monitor og jeg oplever at billedet er markant lysere på min skærm end på mange andre skærme. Har blandt andet sammenlignet med en lidt ældre Dell Ultrasharp 2001fp (tror jeg nok den hedder) samt min bærbare (Macbook Pro). Et billede som ser ganske fint ud på min skærm er på det nærmeste kulsort på de andre skærme.

Jeg har prøvet at justere brightness/contrast, men selv når brightness går fra 0 til 100 er kun en ret begrænset forskel i billedet.

Det irriterer mig meget når jeg laver 3D grafik. Jeg føler ikke jeg kan regne med hvordan det ser ud på fleste andre skærme udfra hvordan det ser ud på min egen skærm.

Er det simpelthen min skærm der er for dårlig eller har jeg indstillet den forkert?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilke håndtag har du at hive i i skærmens menu?
Af Shadow
yakken skrev:Hvilke håndtag har du at hive i i skærmens menu?
Jeg kan ændre på brightness og contrast. Der er også noget der hedder ASCR samt sharpness og saturation, men disse 3 kan jeg ikke indstille af en eller anden grund.

Dernæst er der Color temp. og skin tone men sidstnævnte er heller ikke mulig at ændre på.
Af Shadow
Har du, eller andre, et bud på hvad problemet er? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var ikke meget - er der slet ingen håndtag til justering af farver? De håndtag du ikke kan hive i skyldes sandsynligvis at du benytter en digital forbindelse. De bruges kun til forbedring af et dårligt analogt signal.
Af bantam
Prøv lige at se, om du computerens skærm-driver kan vælge mellem RGB og YCbCr (eller noget tilsvarende) - og om du kan vælge mellem PC-levels og video-levels.

Det kunne lyde lidt som om, der (korrekt) anvendes RGB-forbindelse - men der køres måske med video-levels.
Af Shadow
Der er slet ikke nogle indstillinger til farverne, desværre. Så reelt set har jeg kun brightness og contrast at indstille..

bantam: hvor nøjagtigt skal jeg kigge for at se de indstillinger du nævner?
Har været inde i kontrolpanel > color management.. men der kan jeg ikke finde dem - er muligvis på vildspor :)
Af bantam
Selvom jeg gerne vil hjælpe, er det næsten umuligt at blive mere konkret, da indstillingsmulighederne afhænger af hardwaren (grafikkortet), operativsystemet og version af skærmdriveren.

Du bliver nok desværre nødt til at rode rundt i skærmdriveren og se, hvilke muligheder der er. Nogle gange findes de korrekt indstillingsmuligheder desværre ikke. Prøv evt. at opgradere skærmdriveren - måske kommer der nye features til.
Af Shadow
Jeg vender lige tilbage snart. Har, af andre årsager, formateret min comp og fået smækket Windows 7 på.

Mht drivere, så har jeg altid bare brugt alm. standard driver. Er det en fejl? Altså ikke installeret noget specifikt selv.

Jeg vil prøve at lede igen når min comp er klar igen, og muligvis ser tingene lidt anderledes ud i Win 7, brugte vista før.

Men jeg husker bare ikke at der overhovedet var noget jeg kunne ændre på i skærmindstillinger..
Af Shadow
Hej igen-
Jeg har prøvet at lede så godt jeg kan efter de omtalte indstillinger men uden held.. :(

Der er ikke andet jeg kan gøre ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart må svaret være nej. Efter en frisk installation skulle der ikke være nogen mulighed for at din PC kører med Video-levels i stedet for RGB-levels, så dén fejlkilde tror jeg godt vi kan udelukke. Problemet med den type skærm du har er at de flydende krystaller ikke er ret gode til at lukke af for lyset, så du vil aldrig få en særlig god gengivelse af sort på den.
Af Shadow
Okay.. det lugter lidt af at jeg må kigge efter en ny skærm - så kan jeg jo evt. bruge den gamle som sekundær monitor, hvilket kunne være en fin bonus ved at købe en ny.

Tak for hjælpen :)