Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrunoMG
Hej alle
Jeg skal købe et nyt tv, som primært skal være godt til sport. Selv lidt slør i billedet føler jeg er irriterende, så det er nok det mest vigtige i mit køb, at billedslør er minimalt (især under en fodboldkamp :))

For det første er jeg lidt i tvivl om plasma eller LCD. Jeg hælder dog mest til plasma (correct me if I'm wrong O-O) og har lidt kig på Panasonic GT20 og G20. Er der nogle der har erfaringer med de to tv og udsendelser med hurtige bevægelser?

Der er ca. 3.000 kr. i forskel, så mit andet spørgsmål er om det i mit tilfælde vil være de sidste 3.000 værd at købe GT20 i stedet for G20. Alternativt skal jeg så kigge i en helt anden retning.

På forhånd mange tak for hjælpen :)

Mange hilsner
Bruno
Af THM
har selv G20, den er god til hurtige bevægelser, jeg har ik selv bemærket plasmaslør, men der er lidt ifølge anmeldelsen. så hvis du ser sløret og er generet af det er GT20 nok det bedste for dig da det har mindre plasmaslør.
både G og GT20 er dog bedre til bevægelse end nok alle lcd tv, så vidt jeg ved
Af BrunoMG
Hej THM
Tak for svar - beroligende at lige meget hvilken af de to jeg vælger så er plasmasløret lille ::l

Tak for svar
Mvh Bruno
Brugeravatar
Af hans123
Bare sørg for at købe et sted hvor du har retur ret.

Syntes mit VT20 havde for meget slør.
Men måske er jeg sart
Af BrunoMG
Er der andre muligheder under 10.000, hvis sløret skal være minimalt?

Det behøver ikke være plasma...
Af EE
Jeg har et 42" G20. Jeg synes at dets evne til at håndtere bevægelser afhænger meget af kildematerialet. Ved fodbold, etc., som er optaget i 50i synes jeg det er ganske glimrende. Jeg oplever ikke umiddelbart slør (i hvert fald ikke generende), i hvert fald ikke når det er i HD (på 3+ HD og TV2sport HD), mens der er lidt når det ikke er i HD (eksempelvis 3puls). Dog ikke et problem synes jeg.

Tilgengæld synes jeg (desværre) at det er elendigt til at håndtere bevægelse på alt optaget i 24p eller 25p (uanset om det er Blu-Ray, HD, SD osv.). Her hakker det rigtig meget, eller måske rettere; hakken ved bevægelse samt panoreringer er noget værre end på andre TV jeg har set (motion enhancements OFF!). Heldigvis er det meste sport (endnu i hvert fald) optaget i 50i (og har altså 50 billeder pr. sekund), men jeg har dog på et tidspunkt set en tenniskamp som var optaget ved 25p og det var meget generende at se på. Det fik TV'et til at ligne et 10 gammelt billigt LCD tv hvor det hakkede meget når bolden fløj igennem luften :-s.
Jeg vil faktisk sige at fodbold (samt generelt programmer optaget i 50i) er det som TV'et klarer bedst og hvor jeg er glimrende tilfreds med det. Er for at være ærlig knap så tilfreds med resten, desværre... Det er min erfaring, muligvis andre har en anden erfaring.
Af BrunoMG
Hej EE
Tak for tippet, det lyder dog ikke super med det dårlige billede når der panoreres ved udsendelser optaget med 25p - har du nogen ide om det også ser skidt ud på GT20'eren?

Alternativt har jeg også haft kig på LG42SL800, men kan ikke finde nogen der sælger modellen mere. Er der nogen der har erfaringer med denne model.

Mvh
Bruno
Af THM
jeg ved ik så meget om hvad de forskellige tv programmer er optaget i, men har kun oplevet ganske få programmer hvor billedet hakker, og bruger ikke IFC, og det eneste der var slemt var "den hemmelige millionær" den danske udgave...
24p syntes jeg kører fint og som jeg har forstået det skal...
Af EE
Jeg kender ikke noget til GT20'eren, desværre...

Mange programmer på tv3 (inkl. hospitalet, til middag hos, osv.), Liebhaverne på tv2, Talent på DR1, Borgen på DR 1 eller DR HD osv., er bare nogle af de programmer hvor det er generende, samt generelt ved film på TV (og DVD). Blu-Ray er ikke så slemt som disse, men i hvert fald ikke hak-fri (synes det er lidt tydeligere på G20 end mange andre TV).

Måske jeg er sensitiv, men i hvert fald noget jeg godt gad have været opmærksom på inden jeg købte. Hak ved bevægelser har aldrig har generet mig før, men jeg lagde mærke til det med det samme på mit G20. De er der naturligvis på alle TV (der er jo ikke flere eller færre billeder), men er bare tydeligere på G20. Jeg mener at jeg læste et sted på AVForums at panasonic har kortet tiden for hver frame lidt for at undgå slør. For mig giver det egentlig god mening hvis det er det som er årsagen, dog uden overhovedet at være ekspert!
Af THM
det er G20 jeg har også. jeg har selv følt mig generet af hak på fladskærme, hvilket er en af grundene til jeg først har skiftet CRT'en ud i år :D
men syntes netop bevægelse er en af G20's styrker. har lige set en nyhedsreportage hvor panoreringer kører helt glidende, og sidder lige og tester "T2" og "the italien job" på dvd nu, og syntes heller ik de hakker mærkbart...
Af maskus
Enig, jeg ser også meget lidt 'hakkeri'på min g20, kun det som "naturligt" findes i 24p.

Dog er spørgsmålet også om det er de sidste ca. 4000 kr. værd at tage 3d med? Jeg er selv usikker her. Her er det dog ikke et design-spørgsmål på nær farvemæssigt, så det kan man ikke bruge her... imo. Dog er der selvfølgelig et bedre panel på gt20.

Står selv med opgradering til g20 i 50"

men er så kommet i tvivl om, jeg skal springe på ps50c7705 fra samsung kun for 3d-featuren, så kender til spørgsmålet.

Jeg er utrolig glad for billedet på g20, især THX om aftenen. Og syntes også at designet på g20'eren i vores stue med tilhørende soundbar er flot.

Der er en ca. forskel på ca. 2000-2500 kr, hvor man får andet design/3d, men mister styringen af min pana-soundbar. Det er mine problemstillinger.

Så om du skal tage 3d med er jeg også i tvivl om, og andre må komme med bud der. Personligt ville jeg syntes at 42" er lidt for lille på 3d; men man kan selvfølgelig rykke tættere på. Man kunne også gemme pengene og oplevelsen i 3d til biografen i nogle år sammen med kæresten, og så springe på 3d-vognen om et par år.

mvh. martin
Af EE
THM skrev:det er G20 jeg har også. jeg har selv følt mig generet af hak på fladskærme, hvilket er en af grundene til jeg først har skiftet CRT'en ud i år :D
men syntes netop bevægelse er en af G20's styrker. har lige set en nyhedsreportage hvor panoreringer kører helt glidende, og sidder lige og tester "T2" og "the italien job" på dvd nu, og syntes heller ik de hakker mærkbart...
Nyhedsudsendelser er der intet hak på. De er optaget i 50i (50 billeder pr sekund), og der er derfor ingen hak. Jeg er selv rigtig fint tilfreds med håndteringen af nyhedsudsendelser, fodboldkampe, etc. Jeg har lige set Borgen på DR HD, og der var både hak og posterization (på hudtoner) slemt. Det synes jeg er lidt trist. Jeg er klar over at posterization formentlig skyldes komprimering, men er stadigvæk en svaghed ved TV'et, som andre TV ikke har problemer med.
Af THM
sjovt man kan se tingene så forskelligt, syntes hak er meget tydeligere på de fleste lcd tv jeg har set. så også det sidste af borgen på samme kanal, bemærkede nogen hak og ser nu blue velvet(også drHD) og syntes heller ikke den hakker.
banding ser jeg indimellem og er den eneste svaghed jeg syntes er nem at se.
G20 er da ikke perfekt, men er noget af det jeg har set der kommer tættest på :)
men hver sin mening det skal der jo være plads til 8)
Af maskus
ja, banding ser jeg også; men kan sagtens leve med det, og det afhænger jo også af kilden. Dog, har mine øjne en svaghed for plasma-støjen. Igen, vi er forskellige... :)