Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cleethorpes
I just got this tv, and cannot tune in most of the digital channels. I have yousee cable.

Has anyone else had this issue?

thanks
Af Weygan
barney skrev:Da jeg selv overvejer at købe et af de to tv, som du her nævner, så vil lige høre om du endte med at købe et af dem? hvilket? anbefaling?
Hej Barney. Jeg endte med at købe Samsung LE40C535, idet jeg skulle bruge fjernsynet til almindeligt SD-TV (har ikke HD-kanaler), almindelige dvd film såvel som Blue-ray, samt en god del konsol gaming.

i følge anmeldelser fundet på www.hdtv.co.uk, hvor Samsung tv'et havde fået alverdens ros, og til trods for at være billig fremstillede kvalitet til sammenligning med de større og dyrre sæt fra Samsung selv.

Ud over det så blev det nævnt at Sony tv'et gjorde et rigtig godt arbejde hvad angår 100hz, men at SD-kvalitet ikke var retfærdiggjort, det var ikke godt nok til hvad standard TV af samme prisklasse kan klare.
- desuden så har Sony tv'et et højere input lag på hele 60ms (i game mode), på grund af 100hz teknologien.. Sådan er det generelt med alle Tv, hvor de varrierer fra alt mellem 45 til 80ms, så vidt jeg har læst, på de fleste fjernsyn med 100hz integreret. Det er ikke en dræber for den gennemsnitlige bruger, men jeg turde ikke tage chancen.

Jeg valgte som sagt Samsung LE40C535, der har en ms på små 14ms! og det opsklarer almindeligt SD-kvalitet fantastisk (efter min vurdering).
HD-kvalitet er knivskarpt, og har allerede set både kvalitet i både 720 og 1080, og det er en fryd for øjet. Lyden er også udemærket, selvom jeg har tilsluttet et par seperate højtalere via "hovedtelefon-plugget" bagpå. Ved godt det ikke er den optimale løsning, men var hvad jeg lige stod med her og nu, og det fungerer udemærket.

TV'et har ligeledes været sat til min computer og har spillet lidt FPS spil på det, uden nogen som helst in-put lag overhovedet - dette med diverse billedfunktioner TÆNDT. Det er dejligt at se på, og dejligt at føle.

Jeg kan ligesom hdtvtest.co.uk STÆRKT ANBEFALE Samsung LE40C535.

En del af mig kunne godt tænke mig at have prøvet kræfter med 100hz systemet fra Sony, men det er ikke en altafgørende faktor fra mit vedkommende, idet jeg ikke er følsom overfor flicker. Sport i HD-kvalitet fundet på nettet - fx. Superbowl. som jeg spiller på mit TV gennem Playstation 3 medieserver står knivskarpt og flydende, og jeg har ikke brug for 100hz for at følge med i det høje tempo!

Så, er virkelig glad for mit fjernsyn, og kan varmt anbefale det. Det fungerer godt all-around.
Af cleethorpes
could you tune all the digital channels?

I had the same issue with my Sony using quicktune, it only found a few channels, when I sed full tune it found them all.

The samsung only has a quicktune function, and manual tune doesn't find the missing channels, ie Canal 9
Af Steen Bay
Weygan skrev: Så, er virkelig glad for mit fjernsyn, og kan varmt anbefale det. Det fungerer godt all-around.
Det var jo en ganske flot anmeldelse. Hvad med at kopiere den til en ny tråd i kategorien 'brugeranmeldelser'?
Af barney
Tak for svaret Weygan.

Det lyder til at have været det rette valg for dig.

Jeg skal primært bruge skærmen til xbox og film, da jeg ikke har kabeltv, men kun de "gratis" kanaler via dvb-t (luft). derfor trækker det lave input lag og den lavere pris op, men vil jeg komme til at savne de 100Hz... det svære valg ;-)
Af Weygan
barney skrev:Tak for svaret Weygan.

Det lyder til at have været det rette valg for dig.

Jeg skal primært bruge skærmen til xbox og film, da jeg ikke har kabeltv, men kun de "gratis" kanaler via dvb-t (luft). derfor trækker det lave input lag og den lavere pris op, men vil jeg komme til at savne de 100Hz... det svære valg ;-)
Nu er jeg så "heldig" at jeg aldrig har ejet et 100hz tv, så mine øjne har aldrig kunnet få tiden til at vænne sig til teknologien.. Så derfor ved jeg ikke helt nøjagtigt hvad jeg går glip af.. Jeg har dog set teknologien hos min forhandler, side om side.. og det giver da et mere flydende billede, og det er meget flot.. Men, jeg tror at jeg venter med teknologien til de digitale kanaler (når jeg engang får det - kører stadig på analog) kan blive sendt fra udbyder med 100hz, så det ikke er et "snyde billede" man får. Sådan fungerer det jo på nuværende.. I stedet for at få billederne som 1-2-3-4 så bliver de fordobblet, så du ser det samme billedet to gange, altså: "1-1-2-2-3-3-4-4".. Det kan give nogle fejl i visse situationer, i form af unaturlige bevægelser eller artifacts rundt om objekter i bevægelse.. Har jeg i hvert fald læst mig til i diverse anmeldelser!

Men ja, prøv at lav en prioritets-liste hvor du skriver op hvad du primært bruger mest tid på sammen med fjernsynet, og så vurder efter det hvilken er vigtigst for dig - og tag den derfra før du tager din endelige beslutning. Jeg har ventet i hele 2 år på mit første HD-TV, som blev mit dejlige Samsung TV som er beskrevet her :) jeg ville gerne have haft 3D, men teknologien udvikler sig så hurtigt, at de første 3D-tv uden briller har været vist frem, og kommer på salg om nok ikke alt for længe. Så jeg venter med 3D til teknologien uden briller er god nok ;)
Steen Bay skrev: Det var jo en ganske flot anmeldelse. Hvad med at kopiere den til en ny tråd i kategorien 'brugeranmeldelser'?
Mange tak Steen, nu er min "anmeldelse" ikke så detaljeret, eller særlig teknisk.. og så er den skrevet hurtigt, så der er vel en masse fejl undervejs :) Men kunne være jeg satte mig og lavede en mere detaljeret anmeldelse af Tv'et, på et tidspunkt og lagde derind :)

Skal lige have tiden og lysten til det :) da det skal gøres ordentligt ;)
men glad for du kunne lide den korte og uopfordret anmeldelse :D
Af JSwartz
Weygan, det er godt du er så tilfreds med dit nye c535. Jeg købte det i går i Føtex, primært pga anbefalingerne herinde, og på den engelske side.

Desværre er jeg blevet dybt skuffet. Billedet flimrer i kanterne og er hakker en smule på DVDer (afspillet via playstation). Det giver en urealistisk filmoplevelse, hvor især baggrundene kommer til at se pixelerede ud. -som om det er et computerspil. Måske er det 100hz teknologien der mangler?

Hvilke indstillinger bruger du? Det kan være, der er noget jeg har overset, som vil give mig en bedre oplevelse i indstillingerne, men lige ud af kassen er filmoplevelsen desværre en skuffelse.
Af Weygan
Hej JSwartz

Det forstår jeg ikke. Min model flimrer ikke i kanten, og jeg har set både SD kvalitet, og HD kvalitet via. min Playstation, og der er intet hakkeri overhovedet. Bruger du et HDMI kabel?

da der blev skrevet i anmeldelsen på hdtv.test.co.uk at tv'et var klart allerede fra man satte det til, så har jeg ikke calibreret det efter nogen internet form.. Har kun ændret en lille smule så billedet passede til mine øjne. Jeg har alt sat til som kan sættes til. og den er sat på "Standard" under [P.Mode] som det hedder på fjernbetjeningen.

Har du haft 100hz før? Så kunne det godt være derfor du syntes det ser mærkeligt ud. Jeg har aldrig haft et 100hz TV og har kun set dem i diverse forretninger som demo modeller. Så mine øjne har aldrig kunnet vænne sig til at have 100hz som standard.

Flimrer dit tv i kanterne heletiden, eller er det ved bestemte ting du laver? fx. når du ser almindeligt fjernsyn, kun når du ser dvd eller blueray, ved spil? Fordi mit har intet flimmer overhovedet (I hvert fald ikke hvad hverken jeg eller nogle af mine venner har kunnet se).

Har for nyligt sat den nye episode af Smallville på, som bliver fremvist i 720p, og den stod krystal klart, og med meget naturlige bevægelser.. Det samme gælder de andre film jeg har set..

Prøv at kigge på google, andre posts og andre foras, for at se om du muligvis kan finde andre med disse problemer. For hverken jeg har haft disse problemer, eller været nævnt i nogle af de anmeldelser jeg har læst. Så kan du ikke rode bod på det, og er der ingen andre herinde som har et svar, så ville jeg anbefale at få det byttet til en ny, og er det fortsat sådan se om du kunne få pengene tilbage.

men det er virkelig mærkeligt du har disse problemer :/
Af barney
Hej

Jeg har lige modtaget et 32" modellen af C535 og har rodet lidt med det. Jeg har ikke rigtigt fået justeret det endnu, men skifter mellem en lettere justeret "standard" og "film" mode.

Jeg ser normalt film gennem mediacenter på x-box'en, men prøvede så lige for sjovt at sætte en dvd på og her hakker den faktisk lidt mere. Jeg ved ikke om det er det samme der sker for dig. Du kan evt. lige prøve at afspille en film fra et usb drev på din PS3 og se om det kører anderledes.

Jeg har også prøvet anvende usb indgangen på tv'et til at se en divx i dvd kvalitet. Her er der dog kæmpe forskel på kvaliteten i forhold til at streame fra xbox'en.

Min xbox står til 1080p ved 60Hz og sidder i HDMI 2. Du kan evt. prøve at rode lidt med indstillingerne på tv'et og PS3'en. f.eks. sætte ps3 til 720p og lign., 50/60hz... ved ikke om det kan ændre noget.

Det kommer dog aldrig til at køre lige så flydende som på et 100Hz tv.
Af FRUGiHOYi
Det lyder som om det eneste der gør Sony bedre er, at det har 100hz. Jeg har hørt, at det er vigtig at få en tv med høj refresh hvis man bruger den som computer skærm. Er det rigtigt? Fordi den Samsun lyder rigtig godt, men jeg skal bruge den mest med min computer.

cleethorpes did you ever find out about your tuning problem? I wont consider this tv if I can´t tune into all the channels...
Af nic92
DU kan godt tune ALLE kaneler ind du skal bare søger for at du bruger det rigtige netværks ID til der hvor du bor hvis du har yousee
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
FRUGiHOYi skrev:Det lyder som om det eneste der gør Sony bedre er, at det har 100hz. Jeg har hørt, at det er vigtig at få en tv med høj refresh hvis man bruger den som computer skærm. Er det rigtigt? Fordi den Samsun lyder rigtig godt, men jeg skal bruge den mest med min computer.
Du er vist også blevet lidt forvirret mht. 100 Hz. Du kan læse lidt om hvad betegnelsen reelt dækker over her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

I det aller sidste afsnit nævnes det, at man ikke kan sende et 100 Hz signal fra eks. en PC til et 100 Hz TV, da frekvensen udelukkende omhandler den interne databehandling. Hvis du sætter din PC til, så vil skærmen derudover køre ved 60 Hz og du kan slet ikke aktivere 100 Hz funktionen (som alligevel ikke ville have nogen som helst positiv effekt).

Med andre ord, så skal du på ingen måde bekymre dig om hvorvidt et TV har 100 Hz eller ej hvis du skal tilslutte din PC.