Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rune3400
Hej, mit spørgsmål drejer sig ikke om pæren, men om selve projektoren.

En projektor der er blevet brugt ganske lidt, men som er 6år gammel. Er det værd at smide penge efter? Jeg spørger fordi jeg har muligheden for at købe en sådan projektor igennem en ven.

Måske er et bedre spørgsmål: hvor længe kan jeg forvente den har igen? (taget udgangspunkt i at den er brugt MEGET lidt og er blevet passet godt på)

Mvh Rune
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Jeg kan ikke fortælle om forventet levetid, men informere om, at en lcd projektor i længden/med tiden ikke kan vise farver korrekt. Dette sker i takt med "slitage" af lcd chip. Med andre ord, selv efter udskiftning af pære, vil dit billede aldrig blive som fra ny af.
Dette fænomen opstår ikke på en projektor af dlp typen. Her dannes farverne ved indfarvet glas og et roterende hjul.
Det næste du bør sikre dig, er en projektor af ældre dato udstyret med hdmi stik. Tilslutning af hdmi udstyr, hvor der skal bruges overgangsstik o.lign., kan være en kilde til kvalitetstab.
Af trykkertor
En DLP vil også miste farver.
Farvehjulet vil falme efterhånden som lyset strømmer igennem.

Ikke alle LCD-er forringes ens. Det kommer også an på om det er organiske eller uorganiske paneler den har.

Andre ting at tage hjøde for er slitage i leje for vifter, farvehjul etc.

Men en 6 år gammel projektor høres ikke godt ud med tanke på teknologi og opløsning.
Forestiller mig den ikke er full HD.
Af Rune3400
Den er hd-ready, har dvi(til hdmi) og er af lcd typen.

Men vil den ikke kun blive ældet, hvis den bliver brugt? Eller gælder det også standby? Har i nogle erfaringer med levetid for projektorer? Denne er kun blevet brugt i under 500timer.

Men tak for svarende indtil videre :)
Brugeravatar
Af MigSelv
trykkertor skrev:En DLP vil også miste farver.
Farvehjulet vil falme efterhånden som lyset strømmer igennem.

Ikke alle LCD-er forringes ens. Det kommer også an på om det er organiske eller uorganiske paneler den har.

Andre ting at tage hjøde for er slitage i leje for vifter, farvehjul etc.

Men en 6 år gammel projektor høres ikke godt ud med tanke på teknologi og opløsning.
Forestiller mig den ikke er full HD.
Andre end mig er ikke enig i din betragtning omkring levetid.
8. Technology doesn't degrade over time. With proper routine maintenance, DLP™ projectors consistently provide just-out-of-the-box performance. (DLP™ is the only technology that makes this claim).
Her er ulempen ved lcd projektor.
5. LCD panels are organic and lose image quality over time. The less the machine is used each day, the less of a problem this is. Projectors that are used for over eight hours a day can exhibit problems fairly quickly.
Hele teksten kan læses hos Boxlight.
http://www.boxlight.com/Boxlight-Projec ... DLP-Vs-LCD
Af Supergris
Mener ikke det er noget, man skal hæfte sig ved, da en 6 år gammel projektor repræsenterer én så ringe værdi, at det ikke er værd at tænke mere over...
Den er blevet overhalet så mange gange, både ydelsesmæssigt samt prismæssigt, at med mindre du praktisk talt får den foræret, vil du være bedre tjent med at købe en ny!
Af Rune3400
Okay, tak for det svar :)

Jeg lader være med at købe den så