Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KristofferA
Man taler altid om at sort niveauet på de nyeste fladskærme bliver bedre og bedre, men glemmer man ikke at film i biografen heller ikke har et fuldstændig perfect sort niveau? Der er vel ingen analog 35mm projektor der kan lukke helt af for lyset i noget af billedet? Derfor må der vel også kommer et tidspunkt hvor man et større sort niveau end det der er til stede i kilden? På grund af dette er det for mig vigtigere at man har en god shaddow detail fremfor et sort niveau der laver black crush og dermed skjuler detaljer. Hvad siger I?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle film color-grades jo efter en velbeskrevet standard, som man ligeledes kalibrerer et display/biograf efter. Målet er at vise helt sort som slukket, men det kan naturligvis ikke lade sig gøre på langt de fleste skærme. Hvad er det da du mener der går galt i hhv. biografen og derhjemme?
Brugeravatar
Af KristofferA
Så vidt jeg husker har alle de biografer jeg har været ikke haft helt sort på lærredet. Rent tekniks kan man vel heller ikke lukke af for alt lys på en 35mm projektorer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var jo min pointe med, at sortniveauet varierer lidt fra skærm til skærm. Sådan vil det jo altid være.
Derfor må der vel også kommer et tidspunkt hvor man et større sort niveau end det der er til stede i kilden?
Det er mere ovenstående kommentar jeg ikke helt forstår. Kilden er jo colorgradet efter en standard og skærmen er kalibreret efter samme standard. Om skærmen så er i stand til at levere en kulsort eller om det er mere mørkegrå er jo ikke kildens skyld. Hvis man colorgrader noget til at være det sorteste sort, så er det kulsort. Så må skærmene forsøge at levere dette resultat så godt som de kan.

På et eller andet tidspunkt bliver det dog ret irrelevant hvor sort tingene er, med mindre du sidder i et komplet mørklagt rum. Der vil altid vil udefrakommende lys, som blander sig med det du ser på skærmen, så reelt vil du jo aldrig få noget som er mørkere end hvad omgivelserne tillader.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Nu er det vel sådan set ikke filmfremviseren der sørger for at sort er sort - det er filmen. De steder hvor der skal fremvises sort, er filmen ikke transparent og så kan der ikke slippe lys igennem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med indtoget af digitale fremvisninger i biograferne er dén diskussion efterhånden ikke så tidssvarende.