Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg har i dag lige modtaget min længe ventede blu-ray 3D film, Grand Canyon Adventures, og jeg må sige jeg er virkelig skuffet over 3D kvaliteten ved afspilning af 3D materiale på PS3.. Jeg har ikke prøvet med anden afspiller af 3D, men havde da håbet på at jeg på mit nye ps50c7700 3D plasma tv ville se flot 3D ved 3D blu-ray afspilning..

Problemet er at der forekommer enormt meget crosstalk i billedet med f.eks. et træ i forgrunden, faktisk i det hele taget alt.. Store skygger inden i og omkring genstanden i fokus det er så galt, så jeg næsten ikke kan få mig selv til at tro andet end at det er pga. Forkerte indstillinger..

Nogen der kan hjælpe mig ???
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er ret sikker på at det skyldes kablet. Jeg har prøvet at anvende nogel gamle, lange HDMI-kabler til 3D, og det forværrer crosstalk ret betydeligt.

Det lyder skørt, når vi taler om digitale signaler, men ikke desto mindre er forskellen enorm.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bare lige for at være sikker. Du trykker ikke selv på 3D-knappen når du vil se 3D, vel?

Din PS3 skifter selv hen på 3D, når du starter Grand Canyon 3D Blu-ray skiven, eller hvad?
Af 05frba
Bruger et helt nyt indkøbt home cinema 1.4 guldbelagt hdmikabel ..

Og ja , jeg trykker selv på 3D via fjernbetjeningen , og vælger fra 2D til 3D når filmen sættes på og den lige har startet afspilningen ..
Af HAT
Lad væremed at trykke på 3D knappen! :p

Signalet fra din PS3 skulle gerne levere 3D, og TV'et skifter derefter selv til 3D mode. Gør det ikke det, har du måske glemt at opdatere din ps3 firmware til min v3.50, eller har ikke aktiveret 3D output i indstillingerne på ps3'en.

Sidste mulighed må være, at du har deaktiveret at TV'et automatisk skifter til 3D mode.

PS. Jeg var selv lidt skuffet over det crosstalk som var på Grand Canyon med PS50c7705. Jeg havde fået indtrykket af at der INGEN crosstalk var at spore, men mange scener led dog stadig under det.

/HAT
Af 05frba
Nu har jeg prøvet at afspille den uden selv at trykke på 3D .. Og den er helt klart til med 3D-effekten , er desværre det samme problem som før .. Det er som om billederne overlapper hinanden mere nogle steder end andre steder , men der er f.eks. en scene med et træ i forgrunden som man faktisk slet ikke kan se fordi der er så mange skygger, billeder af træet eller hvad man nu skal sige der overlapper hinanden .. Irriterer mig også i helt almindelig scener med personer at personerne i forgrunden også synes at give en tydelig dobbelteffekt .. Der er ikke kun at tale om almindelig crosstalk effekt , hvilket i øvrigt på denne model burde være minimalt , det ligner rent faktisk en fejl i selve filmens 3D-billedsammensætning .. Virker bare "lidt" underligt hvis dette skulle være tilfældet i næsten hver eneste scene ..
Af 05frba
Okay , er ret overbevist om at det kun kan være selve grand canyon blu ray filmen der ikke lever op til forventningerne .. Der er nemlig nogle scener hvor det står perfekt med meget flot 3D-effekt ..

Alt andet skulle nemlig være i skønneste orden , men ellers tak for hjælpen og jeres tid ..
Af trykkertor
Jeg kan bestemt fortælle dig at du nok ikke oplever 3D sådan som det skal være via PS3.
Jeg kikket hele Grand Canyon filmen igennem på mit samsung-plasma i aftes.
Den var vildt god kvalitet på. Minimalt med crosstalk, måske i en og anden scene en lille smule.
Ellers var der superskarpt billede og meget god dybde i 3D-effekten.

Husk at du skal IKKE trykke på 3D knappen til Samsung.
PS3 skal selv levere 3D signal, og dit Samsung skal selv skifte over til 3D.

Det er IKKE filmen der er gale. Og jeg kan love dig, at fortsætter du med samme metode som du har brugt vil du ikke opleve 3D uanset hvilken film du skubber ind i PS3.
Af Martin Sjøstrand
Det er IKKE filmen der er gale. Og jeg kan love dig, at fortsætter du med samme metode som du har brugt vil du ikke opleve 3D uanset hvilken film du skubber ind i PS3.
Tror faktisk han gør det rigtigt.... Det er jeg 100% sikker på jeg gør. Jeg har samme også C7705, og lige netop det med træer og buske står mærkeligt uklart i forgrunden, på netop den film kan jeg godt nikke genkendende til. Ellers står resten af filmen flot, som brugeren også skriver. Og mit tv er kørt ind og indstillet korrekt. Regner med frikadeller står til gengæld meget bedre syntes jeg
Af Otto J
Martin Sjøstrand skrev: Tror faktisk han gør det rigtigt.... Det er jeg 100% sikker på jeg gør. Jeg har samme også C7705, og lige netop det med træer og buske står mærkeligt uklart i forgrunden, på netop den film kan jeg godt nikke genkendende til.
Enig. Jeg tror vi er ude i at OP har købt et 3D setup uden at have haft en tilstrækkelig demonstration af hvordan 3D fungerer i praksis (hvilket sådan set er svært når der stort set intet materiale er!).

Finten ved 3D er at de ting der ligger et andet sted i dybden end dér hvor det er "meningen" at man skal fokusere, er ude af fokus. Prøv at holde hånden op foran dig, og fokusér på væggen bagved. Hånden er nu ude af fokus, ikke? Og du har faktisk nærmest "cross-talk", hånden står dobbelt. Hvis dybde-virkningen skal virke, så vil ting tæt på være ude af fokus når ting langt væk er i fokus. Det kan der ikke laves om på, det er sådan dybde-virkning virker. Du er tvunget til at fokusere dér hvor kameraet fokuserer, du kan ikke flytte blikket rundt i billedet som du har lyst til, så ødelægger du effekten. Så kort sagt, når objekter helt tæt på er meget ude af fokus og "dobbelt", så er det tilsigtet for at få 3D effekten til at fungere. Hvor godt det så ser ud i praksis, det er så dét man kan diskutere, personligt er jeg ikke imponeret.

Jeg synes det er ekstremt vigtigt at folk ikke kaster sig ud i tunge investeringer for at få 3D, udelukkende på baggrund af _idéen_ om 3D, men gør det på baggrund af tilstrækkelige praktiske oplevelser med teknologien. Jeg tror mange vil blive skuffede, fordi forventningerne sættes for højt.
Af trykkertor
Martin Sjøstrand skrev:
Tror faktisk han gør det rigtigt.... Det er jeg 100% sikker på jeg gør. Jeg har samme også C7705, og lige netop det med træer og buske står mærkeligt uklart i forgrunden, på netop den film kan jeg godt nikke genkendende til. Ellers står resten af filmen flot, som brugeren også skriver. Og mit tv er kørt ind og indstillet korrekt. Regner med frikadeller står til gengæld meget bedre syntes jeg
Jeg er helt uenig med dig.
Han skriver at han trykker på 3D-knappen selv. Noget der tyder på han aktiverer 2D-3D konvertering.
Ligeledes beskriver han at alt ser meget grimt ud og han er totalt skuffet.

Mig bekendt er Grand Canyon så langt en af de bedste 3D-demo vi har til nu.
At han bliver så gennemgående skuffet tyder på at noget er galt.
Og jeg kan med hånden på hjærtet sige an ville fået en MEGET bedre oplevelse om han så den hos mig korrekt sat op med korrekt 3D.

05frba skrev: Problemet er at der forekommer enormt meget crosstalk i billedet med f.eks. et træ i forgrunden, faktisk i det hele taget alt.. Store skygger inden i og omkring genstanden i fokus det er så galt, så jeg næsten ikke kan få mig selv til at tro andet end at det er pga. Forkerte indstillinger..
og
05frba skrev:
Og ja , jeg trykker selv på 3D via fjernbetjeningen , og vælger fra 2D til 3D når filmen sættes på og den lige har startet afspilningen ..
Martin.....lyder det korrekt for dig?
Af Martin Sjøstrand
Martin.....lyder det korrekt for dig?
Nej det lyder ikke korrekt, men han skriver også at han har prøvet uden at trykke på knappen, og han har 3D, og tilmed flot 3D bortset fra forgrunden. Så tolker jeg at det næsten må være korrekt gjort.

Mit er afspillet korrekt, og jeg syntes som sagt heller ikke træer og buske står flot i forgrunden, og det lyder jo rigtigt med Otto's forklaring på hvorfor
Af mhca
trykkertor skrev:Han skriver at han trykker på 3D-knappen selv. Noget der tyder på han aktiverer 2D-3D konvertering.
Jeg tror, at du har overset det sted i denne tråd, hvor OP skriver:
Nu har jeg prøvet at afspille den uden selv at trykke på 3D ..
Mvh. Martin
Af 05frba
Martin Sjøstrand skrev:
Citat:

trykkertor skrev:
Jeg er helt uenig med dig.
Han skriver at han trykker på 3D-knappen selv. Noget der tyder på han aktiverer 2D-3D konvertering.

Mig bekendt er Grand Canyon så langt en af de bedste 3D-demo vi har til nu.
At han bliver så gennemgående skuffet tyder på at noget er galt.
Og jeg kan med hånden på hjærtet sige an ville fået en MEGET bedre oplevelse om han så den hos mig korrekt sat op med korrekt 3D.
Besvarelse:
Jeg er ikke helt dum og har, selvom det lyder utroligt, set 3D blu ray afspilning før mange gange, og jeg er 100% sikker på, at 3D er aktivt og fungerer som det skal ligemeget om man fra starten selv trykker fra 2D til 3D eller om man lader den gøre det automatisk uden at trykke noget i filmen. Jeg har altså anvendt det helt rigtigt, og selvom det kunne have noget at gøre med hvad der er i fokus og hvad der ikke er som otto j skriver, så må jeg sige at det undrer mig hvordan andre scener, hvor alle de mange ting der er i både for-, mellem- og baggrund står fuldstændig knivskarpt.. Så er der desuden også scener hvor der er igen er mange ting i både for-, mellem- og baggrund, hvor enkelte ting i forgrunden er uskarpt, hvilket er den normale uskarphed som otto j også skriver, men det er slet ikke på den måde "uskarpt" i de scener jeg beskriver.. Problemet er f.eks. i den scene hvor man ser toget køre fra stationen på tæt hold og ser hjulene.. Der er der en dobbelt-effekt af nogle af hjulene hvor det ligner at billederne overlapper hinanden.. Et andet eksempel er i den scene hvor man ser faren og hans datter ankomme til et sted lige efter togturen, hvor faren sætter et kamera op for at filme/tage billeder af grand canyon, som de har i baggrunden.. Da man ser dem gå op mod afsatsen for at sætte kameraet op er der et træ i forgrunden, som er helt skarpt, men som der er bare er en betydelig stor "dobbelt-effekt" af og man føler ligesom igen at 3D-sammensætningen af de to billeder af træet, der sat sammen giver 3D-effekten af træet i forgrunden, overlapper hinanden og giver dobbelt-effekten. Foruden disse scener og andre hvor det ikke er lige så markant er filmen virkelig flot, men det er uden tvivl selve filmen der ikke er helt 100% udført.[/b]