Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige hentet mit nykøbte Panasonic G20 som skulle erstatte mit 4år gamle medion 42" plasma.

Jeg var klar til at blive blown away :).. Inden jeg købte det havde jeg læst op og ned af anmelderse fora osv osv osv.. Så var HELT sikker på mit køb, og vidste at der skulle noget justering til..

Nu jeg kommet hjem og satte det til og støder så alligevel på nogle problemer, og i min iver, synes jeg pludselig ikke at kunne finde nogle af alle de guldkorn jeg før stødte på, måske allermest fordi jeg er MEGET bange for nu et blive lidt skuffet :(

Så håber på at folk støtter lidt op og vil hjælpe mig lidt :)

så tak for det på forhånd :)

--------

Mit setup er således:

En Ps3 som er tilsluttet Hdmi port "2"
En yousee boks som er tilsluttet i HDMI port "3".

1: Jeg starter med at tænde op for min Yousee boks, som pludselig virker meget uskarp.. Langt fra ligeså skarp som på mit gamle tv, nærmest grumset. Samtidig er menuen også meget større, som om at opløsningen ikke for lille, men har også indspillet på den synes jeg.. Synes jeg har prøvet at rode i yousee's menu også... Men uden held? Nogle der kender en løsning på dette?!?

2:

Jeg tænder for min Ps3 og sætter Kung fu panda på for at tjekke farver osv..

Jeg ændrer indstillingen til THX profil og kalibrere det med samme indstillinger som på jeres test..

Jeg synes nu det virker MEGET mørkt?, nærmest som et mørkt tæppe der lige ruller nedover... Det samme skete der da jeg prøvede det på yousee boksen?

Det var mine første issues i denne omgang.. Håber på lidt hjælp og forståelse for jeg ikke kunne finde de tråde der sikker har omtalt problemerne igen :)

nickness
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Du kan som udgangspunkt, ikke bruge kalibreret indstillinger på dit tv, da kalibreringen er foretaget på et andet panel.
Du skal vælge din THX indstilling, sikre dig at overscan, ifc, levende farver og smooth 24p er deaktiveret. Skarphed står til 5, den kan du også nulstille.
Din YouSee boks skal sættes til 1080p output ( hvis den kan ), den vil så muligvis selv vælge billedformat. Hvis den ikke gør det, så sæt den til 16:9
Den brugte kalibrering skal ikke foretages i THX profil, den skal foretages i pro1/pro2, disse bliver aktive når isfcc er slået til ( men igen, ikke sikkert det virker 100% på dit tv ).
Af nickness
Kan jeg ikke bruge de indstillinger som i testen? Jeg troede netop de var lavet til og på dette tv...?

Jeg har til gengæld fuldt din vejledning, og synes også billedet er pænt.. Men generelt lidt mørkt, men måske det fordi jeg har været vant til for lyst et billede.?

Yousee boksen står stadig uskarp elvom jeg har sat den til de rette indstillinger, og er i tvivl om hvorvidt det påvirker udsendelserne, eller om det bare er bjælker og menuer fra yousee der viker uskarpe... Prøver at køre kanalerne direkte gennem tv idag for at se :)
Af THM
det er nok fordi du har været vant til et tv der var indstillet til butik. :) jeg synes thx er tilpas lysstærk medmindre der er meget lyst i min stue :)
du kan evt også slå eco mode til, hvis du gerne vil ha den tilpasser sig en smule efter hvor lyst der er i rummet, det har jeg brugt meget til alm. tv

og forrresten jo jeg mener godt du kan bruge indstillingerne fra testen :)
Brugeravatar
Af MigSelv
nickness skrev:Kan jeg ikke bruge de indstillinger som i testen? Jeg troede netop de var lavet til og på dette tv...?

Jeg har til gengæld fuldt din vejledning, og synes også billedet er pænt.. Men generelt lidt mørkt, men måske det fordi jeg har været vant til for lyst et billede.?

Yousee boksen står stadig uskarp elvom jeg har sat den til de rette indstillinger, og er i tvivl om hvorvidt det påvirker udsendelserne, eller om det bare er bjælker og menuer fra yousee der viker uskarpe... Prøver at køre kanalerne direkte gennem tv idag for at se :)
Hej
Indstillingerne kan godt bruges, men de er ikke en garanti for, at de er 100% korrekte til netop dit tv.
Der opnås kun korrekt kalibrering, ved at kalibrere dit tv med måleudstyr.
Din THX profil og "kalibreret indstillinger", er til dæmpet belysning ( aften timer ), og kan derfor se mørke ud i dagslys. I dagtimerne kan man som kompensation, tilføje ekstra lys eller sætte tv i eco mode.
Jeg vil dog mene, at det er et ? om tilvænning.
Senest rettet af MigSelv 31 okt 2010, 13:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Hvorfor bruger du en YouSee boks?
Den eneste grund til det er, hvis din model er udstyret med HDD. Dit tv har indbygget DVB-C tuner, og YouSee sender signaler ukrypteret. YouSee vil også sende deres HD kanaler ukrypteret. Hvis du har et pakkeabonnement, køb da et Ca Modul til dit kort, og sæt det direkte i tv.
Af netfors
MigSelv skrev:Hej
Den eneste grund til det er, hvis din model er udstyret med HDD. Dit tv har indbygget DVB-C tuner, og YouSee sender signaler ukrypteret. YouSee vil også sende deres HD kanaler ukrypteret. Hvis du har et pakkeabonnement, køb da et Ca Modul til dit kort, og sæt det direkte i tv.
Og klister en 2,5" usb hdd bag på tv'et, så har du også pvr funktion 8)
Af maskus
EDIT: fandt svaret selv. Kig nederst...

WupTiii

Her vil jeg godt lige være med :)

Jeg har YouSee fuldpakke; skal jeg bare anskaffe et CA-modul og så kan jeg modtage YouSee's HD kanaler ligeledes?

Indrømmer blankt, at jeg ikke har fulgt meget med i de reklamer, vi får fra Yousee, da de alle handler om boksen ;men den vil jeg ikke have...

god søndag

EDIT: fandt dette link til YouSee, hvor de den 30. nov 2010 indfører HDTV-kanaler uden brug af CA-KORT og ganske gratis: Kig med her:http://yousee.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/20 ... _HDTV.aspx
Brugeravatar
Af MigSelv
maskus skrev:
EDIT: fandt svaret selv. Kig nederst...

WupTiii

Her vil jeg godt lige være med :)

Jeg har YouSee fuldpakke; skal jeg bare anskaffe et CA-modul og så kan jeg modtage YouSee's HD kanaler ligeledes?

Indrømmer blankt, at jeg ikke har fulgt meget med i de reklamer, vi får fra Yousee, da de alle handler om boksen ;men den vil jeg ikke have...

god søndag

EDIT: fandt dette link til YouSee, hvor de den 30. nov 2010 indfører HDTV-kanaler uden brug af CA-KORT og ganske gratis: Kig med her:http://yousee.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/20 ... _HDTV.aspx
Der skal kun bruges kort, hvis der modtages/abonneres på betalingskanaler.
Af nickness
Det sku rigtigt ja... Nu prøvede jeg at fjerne min boks og tilslutte det direkte... Og det løste faktisk samtlige af mine problemer :)
Opløsningen er nu også igen som den skal være når jeg ser tv, og alle menuerne fungere plus min harddiskrecord :)

2 spørgsmål i farten...

1: Er der nogle måder hvorpå jeg kan rename de forskellige inputs til f.eks Ps3 osv?

2: Jeg startede med at lave analog søgning hvor den fandt en masse, og derefter dvb-c søgning hvor den fandt de digitale...
Skal jeg slette de kanaler jeg fandt med det analoge eller sørger den for at det er det rigtige signal jeg ser?
Af maskus
nickness skrev:Det sku rigtigt ja... Nu prøvede jeg at fjerne min boks og tilslutte det direkte... Og det løste faktisk samtlige af mine problemer :)
Opløsningen er nu også igen som den skal være når jeg ser tv, og alle menuerne fungere plus min harddiskrecord :)

2 spørgsmål i farten...

1: Er der nogle måder hvorpå jeg kan rename de forskellige inputs til f.eks Ps3 osv?

2: Jeg startede med at lave analog søgning hvor den fandt en masse, og derefter dvb-c søgning hvor den fandt de digitale...
Skal jeg slette de kanaler jeg fandt med det analoge eller sørger den for at det er det rigtige signal jeg ser?

1: Ja, det kan du i indstillingerne. Har lige afleveret mit til rep. så kan ikke finde det for dig; men det kan lade sig gøre. Der er mulighed for at at skrive kildenavnet, så kommer inputet til at hedde HDMI1 (PS3) eks. vis

2: burde du kunne, jeg indstillede dog selv kun de digitale kanaler...
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Ved første opstart af tv, vælger man hvilke tunere der skal aktiveres.
Knappen på din remote der hedder tv, skifter imellem de aktiverede tunere. Hvis der ses dvb-c, skal der trykkes på tv knappen for at se analogt. Hvis der også var dvb-t med ind over ( alt i samme kabel forstås ), skulle der trykkes på tv knap endnu en gang.
Hvis du ikke ønsker analoge signaler, kan du starte forfra ( gendan til fabriksindstillinger ), og her undlade flueben i de tunere der ikke skal aktiveres.