Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Søren8000
Hej jeg håber I kan hjælpe mig...

Jeg har gået noget tid og overvejet at skifte mig gamle 29" 43 kg Sony tv ud med noget bredere og bedre.

Jeg har virkelig prøvet at finde rundt i junglen og er kommet frem til disse to modeller som mulige valg. Mit prisleje er helst under 7000, og det opfylder de begge.

Sony KDL-40EX710
Samsung UE40C6005

Jeg ser stort set kun film og serier fra computeren. Jeg spiller ikke og ser ikke rigtigt film fra tv.

Er det korrekt antaget, at begge modeller kan sluttes til pc-netværket enten med kabel eller trådløst og afspille divx-film? Eller kan man kun afspille divx via USB?

Er de to tv gode valg? Hvilket er bedst?
Hvad vil I ellers anbefale mig at se på?

mvh
Søren
Af lennon
Hvis du har nogenlunde normal rumbelysning vil et plasma være et bedre valg , - da den har bedre billedperformance til nævnte brug .
Af THM
jeg er enig med lennon, du får en del mere billedkvalitet for pengene med et plasma. dermed dog ikke sagt at de to du nævner er dårlige, af dem vil jeg nok personligt foretrække sonyen...
Af PeterD
....og skal det være plasma findes det ikke meget bedre end Panasonic G20 til ca. 6000kr.

Den holder (stadig) førstepladsen for bedste billede til en overkommelig pris (uanset hvor mange hightech-specifikationer Samsung eller LG putter på deres skærme kan de (endnu) ikke levere et bedre billede end det du finder på G20
Af Søren8000
Mange tak for svarene indtil videre!
G20 får godt nok en fin anmeldelse her på siden;)
Mener I simpelt hen, at der ikke er meget at betænke sig på, eller er der nogle ting, jeg skal overveje, selvom G20 har bedre billede?
s
Af Mysen
Om designet tilfredsstiller dig på samme måde som de andre to. Ellers er det nok det bedste tv til prisen. Dog skal man lige være opmærksom på nogle få forholdsregler ved plasma, hvis man er vant til LCD. Såsom ikke at lade den stå med et skrivebordsbillede fra et mediecenter 6 timer om dagen.
Af BrianH
Umiddelbart ville jeg ikke købe plasma. Du vil med garanti bruge computeren sammen med tv'et til meget, og proceslinier, menuer osv brænder sig fast i plasmaskærme (det er der ikke noget nyt i)

G20 bruger også næsten 3 gange så meget strøm som en ny LED skærm, men ser du film via pc'en er det nok ikke relevant
Af Søren8000
Tanken er at jeg skal se film via netværket, da min bærbare ikke har HDMI - kun vga.

Det med strømforbruget er da en faktor, selvom jeg betaler det samme ligegyldigt hvor meget jeg bruger;)
Den Samsung LED jeg har kig på bruger iflg flatpanels test 74 watt efter kalibrering, men G20 bruger 170 ditto. Det er 2,3 gange mere, og det er da en del. Men hvis jeg ville spare på både strøm og penge, kunne jeg jo bare lade helt være. Det er ikke en svada mod dig eller nogen anden her, men mit budskab er "hvor der handles, der spildes".
Spørgsmålet er stadig, om jeg skal vælge LED eller plasma.
Af Søren8000
Har lige søgt lidt: nogle brugere på recordere spørger om Wifi-donglen SKAL være panasonics egen eller om det kan være et andet fabrikat...
Ved nogen det?
mvh
S
Af Steen Bay
Søren8000 skrev:Spørgsmålet er stadig, om jeg skal vælge LED eller plasma.
Eller måske et 'almindeligt' LCD-TV, såsom f.eks. Sony EX500 eller LG LD750N? ('LED' er også LCD, bare dyrere og tyndere)
Af soko
Hej

Jeg har selv et 55" c6005 og er rigtigt godt tilfreds. Du får sikkert mere "rå" billedkvalitet ved et plasma, men personligt synes jeg at et G20 er alt for grimt.

Nogen plasma´er har også problemer med støj (brumme lyde) og det kan jeg slet ikke leve med (ved dog ikke om det gælder G20).

Mvh. Soko
Af lennon
Hvis du har været glad for dit Sony billedrørs Tv, så vil plasma billedet ligge tættere op af det end LCD .

Bemærk at du får ca 10% større billedareal på et 42" i forhold til en 40"
Af Søren8000
Tak for alle jeres svar!
Jeg er stadig i tvivl...
Jeg må ud og se på dem.
s
Af THM
soko skrev:Hej

Nogen plasma´er har også problemer med støj (brumme lyde) og det kan jeg slet ikke leve med (ved dog ikke om det gælder G20).

Mvh. Soko
det er der også nogle lcd tv der har