Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Skader der skærmen?

Ja
1
8%
Nej
11
92%
Brugeravatar
Af Weissbier
Det skader ikke. Alle Sonys nye fjernsyn har en afbryder, der slukker helt, og jeg slukker for mit Samsung hver aften uden problemer.
Af BrianH
Tror I en fladskærm er en eller anden mystisk livsform der dør, hvis den ikke får strøm om natten? :)
Brugeravatar
Af Weissbier
Min svigermor spurgte, om hun kunne slukke for sit Sony V3000, og teknikeren, der stillede det op, sagde nej! :D Så ja, der er nogen, der tror, at man ikke må slukke helt for det... :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Din skærm tager som sådan ikke skade, hvis du slukker helt for den hver dag.
Det der kan tage skade, er de printkort/komponenter, der udsættes for temperatursvingninger ( delen der normalt holdes i standby ). Ved standbytid løber der strøm igennem disse enheder, og dermed en forholdsvis jævn varme. Denne lille konstante opvarmning, nedsætter forskellen i temperatur ved opstart af tv.
Hvis der noget sted i printet, er en lille tendens til en "koldlodning", vil en sådan efter al sansynlighed opstå hurtigere.
Af Mikkellino
Tak for de hurtige og gode svar. Tror bare jeg holder det på standby... vil ikke risikere at der sker noget med skærmen
Brugeravatar
Af Weissbier
Mikkellino skrev:Tak for de hurtige og gode svar. Tror bare jeg holder det på standby... vil ikke risikere at der sker noget med skærmen
Til gengæld øges risikoen for brand væsentligt, idet et apparat, der kunne slukkes, konstant får tilført 230V - og nåja, så er der lige det dér med miljøet og strømforbruget. Du kan roligt slukke for dit tv. Det vil være teknisk forældet længe før, en eventuel kold lodning gør sig bemærket. Bemærk i øvrigt fordelingen af stemmer i din egen afstemning.
Af Mikkellino
Weissbier skrev:
Mikkellino skrev:Tak for de hurtige og gode svar. Tror bare jeg holder det på standby... vil ikke risikere at der sker noget med skærmen
Til gengæld øges risikoen for brand væsentligt, idet et apparat, der kunne slukkes, konstant får tilført 230V - og nåja, så er der lige det dér med miljøet og strømforbruget. Du kan roligt slukke for dit tv. Det vil være teknisk forældet længe før, en eventuel kold lodning gør sig bemærket. Bemærk i øvrigt fordelingen af stemmer i din egen afstemning.
Så tror jeg bare jeg slukker det :)

Tak endnu en gang