Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Allesammen.

Jeg står iøjeblikket og vil udskifte min fladskærm, da den kun er hd ready, 50hz og med en kontrast på 24.000:1.

Jeg regner med at vil give 5000 kr for en, og har blandt andet kig på disse to: Hisense LTDN40T28UK og Philips 40PFL5605H.

Umiddelbart ser de to skærme ud til at kunne det samme, set fra en amatørs øjne, så er det "kun" mærket jeg betaler for ved phillips? Ellers vil jeg bare høre om det er gode skærme, og om der er nogen der ellers har nogle gode ideer. 8)
Af Shooter DK
min far har købte denne skærm i sidste måned til 4489kr:
http://www.bilka.dk/Catalog/Philips_42_ ... 1101200057

jeg blev selvfølgelig nød til at se den, for troede seriøst ikke, man fik særligt meget, til den pris, men den har efter min mening, det ypperste billed jeg nogensinde har set, på en skærm, i denne prisklasse.
Af Shooter DK
ps. i forhold til at den ikke er LED så har den også ok lavt energiforbrug:
standby: 0,15 watt
I brug: 98,2 watt
Af Adampantic
Men kan den første skærm til 5000 i LED jeg har kig på så ikke bedre betale sig? da kontrasten er 5 gange så god ?
Af Steen Bay
Adampantic skrev:Men kan den første skærm til 5000 i LED jeg har kig på så ikke bedre betale sig? da kontrasten er 5 gange så god ?
Den opgivne kontrast i specs kan du ikke bruge til noget, det er værre end at købe elastik i metermål. De to Philips TV er sikkert begge udmærkede til prisen, og f.eks. et 40" Sony EX500 kan også findes til ca. 5k.
Af Adampantic
Fladskærme er sgu ikke til at blive kloge på.

Hvad skal jeg kigge efter hvis jeg vil have et godt tv, som ikke skal koste 10k?
Af Shooter DK
det er egentligt let nok den med at du ikke kan bruge kontrast til noget. det er fordi at de forskellige producenter måler ud fra forskellige parametere.

som sagt igen jeg ville nok tage den philips jeg linkede til da jeg selv synes den har et godt billed og den køre 100Hz istedet for 50Hz som den du linkede til gjorde og så er min 2 tommer større:)
Af Mysen
Og igen kom et nyt begreb (100hz) på banen. Andre lcd modeller har også 200 eller 400hz, men fælles for dem er, at det er en kunstig forbedring af bevægelser. Desuden øger det input lag, og du vil skulle slå det fra, når du spiller på krydsboksen. Input lag er den tid der går, fra du trykker på din kontroller, til der rent faktisk sker noget på skærmen. Ikke fordi jeg skal underkende Shooters bud, for der er vist general tilfredshed for denne skærm ;)

Et andet bud kunne være Samsung le40c535, som er pænt anmeldt på hdtvtest.co.uk og har et lavt input lag. Koster ca. 4000
Af Adampantic
Jeg takker for jeres forklaringer og evt. bud.

Mysen: Er det ikke bedre med 100hz? Kan se at det samsung du henviste til blot er 50 hz?
Af Mysen
Når du tænker 100hz, tænker du på de gamle billedrørfjernsyn, CRT, som fik et meget mere roligt billede ved 100hz. Det samme er lidt tilfældet ved plasma paneler, men det har en helt anden betydning ved lcd.

På LCD er der et begreb, der hedder interpolation. Der er 50 forskellige billeder i sekundet på et tv-signal i dk. Med 100hz aktiveret vil fjernsynet forsøge ved interpolation at beregne, hvordan billeder imellem de 50 oprindelige billeder ville kunne se ud. Nogle gange lykkes det knap så godt og vil derfor give et noget "kunstigt" billede, som var det filmet med et amatørkamera. Formålet er at forbedre bevægelser, men i langt de fleste tilfælde ville det være bedre at slå det fra. I spil SKAL det slåes fra, da input lag øges, og det dermed bliver til upræcis styring.
Senest rettet af Mysen 24 okt 2010, 21:51, rettet i alt 1 gang.
Af sebbe
Hmm panasonic g20 42 " til omkring 6.000 ?

Super fed skærm har selv 50" :)
Af Adampantic
Er netop faldet over denne: Panasonic TX-P42S20E til 5000kr hos Wupti. Umiddelbart virker det som et rigtig godt tv, eller tager jeg helt fejl?
Af Adampantic
Og lige endnu et tv: Philips 42" LCD-TV 42PFL5405H <--- Virker også som et rigtig godt tv, til kun 4200...
Af Ven
Adampantic skrev:Og lige endnu et tv: Philips 42" LCD-TV 42PFL5405H <--- Virker også som et rigtig godt tv, til kun 4200...
Der netop var det tv som Shooter DK anbefalede og linkede til.