Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Der skal handles nyt TV da det old gamle B&O Avant ikke vil mere. Så er total bambi mht fladskærms udvalget. Svigerfar anbefaler varmt et Samsung, men siger jeg skal vælge LED og 200 Hz...og ikke Plasma
Er der nogen herinde som kan "på alm dansk" forklare mig forskellen samt evt et par modeller som kunne være aktuelle.
Har en PS3 , Wii og en TDC hometrio box der skal tilsluttes. Intet surround orker ikke alle de kabler.
Budget omkring de 10-12.000 ,str omkring de 40"
Har kig på disse:
Philips 40PFL8605H
Samsung UE40C7000
LG 42LX650.
Af Steen Bay
Hvis der skal spilles meget, så taler risikoen for retention/burn-in nok imod plasma, og hvis tyndt design ikke er så væsentligt, så er der ingen billedmæssige årsager til at betale ekstra for et LED-TV (som også er LCD). Et 42" LG LD750N med 200Hz scanning backlight kan fås til (vistnok) ca. 5400,- kroner, og skal det være dyrere/smartere, så kunne et LG LE850N være en af de mange muligheder.
Af Gaco
Jeg kan game ret længe af gangen på mit LG PX950N 3D plasma uden at der er skyggen af burn-in. Burn-in bekymringer i dag er altså ubegrundende for en stor del.

Sharp LE820, LG LE850N, LG PX950N, Panasonic G20/GT20 er gode bud.
Af Mysen
Du må endelig ikke fravælge plasma pga. din svigerfars lidt uvidende rådgivning.

Der kører utallige tråde om teknologi, og hvis du kiggede dig lidt omkring i de forskellige sider, ville du hurtigt kunne finde frem til en lidt mere kyndig indskrænkning af tv-valg.
Bl.a. bør du kigge på fokusartiklen omkring LCD vs Plasma, hvis du er blot lidt interesseret.

Som Steen siger, kan Plasma være lidt upraktisk i forhold til spil. Til gengæld er det her du får det bedste billede til prisen. LED er den "teknologi", hvor du får mindst for pengene, - dels fordi det er markedsført som den eneste rigtige "teknologi", selv om det faktisk bare er et LCD tv med dioder i stedet for lysstofrør. Det er også dyrere fordi designet som regel tiltaler mere end alm. LCD eller de fleste Plasmaer.

Den bedste billekvalitet i den prisklasse er nok TX-P42V20e eller med 3D billede: Tx-P42GT20e fra panasonic.
Hvis den HOVEDSAGELIGT skal bruges til spil er det Steens 2 forslag, du skal gå efter. Er det mere til film og tv end til spil, så tag endelig et plasma.
Af Mysen
Gaco skrev:Jeg kan game ret længe af gangen på mit LG PX950N 3D plasma uden at der er skyggen af burn-in. Burn-in bekymringer i dag er altså ubegrundende for en stor del.

PX950 havde jeg også foreslået, men det er bare i min. 50"
Af Steen Bay
Mysen skrev:Den bedste billekvalitet i den prisklasse er nok TX-P42V20e eller med 3D billede: Tx-P42GT20e fra panasonic.
Hvis den HOVEDSAGELIGT skal bruges til spil er det Steens 2 forslag, du skal gå efter. Er det mere til film og tv end til spil, så tag endelig et plasma.
Et godt argument for GT20 kunne være at det ifølge Rasmus' test lader til at have en noget (eller markant) højere kalibreret lysstyrke end Panasonic's andre full-HD plasma TV (132 cd/m2 vs. ca. 87 cd/m2 for G20/VT20).
Af Gaco
Mysen skrev:
Gaco skrev:Jeg kan game ret længe af gangen på mit LG PX950N 3D plasma uden at der er skyggen af burn-in. Burn-in bekymringer i dag er altså ubegrundende for en stor del.

PX950 havde jeg også foreslået, men det er bare i min. 50"
Medmindre det er til campingvognen eller problemet er en meget hårdnakket kæreste, så indser han forhåbentligt nok at størrelse betyder mindst ligeså meget som rå billedkvalitet (når man er over en vis tærskel af billedkvalitet, naturligvis) og kun ser 50" størrelsen som et stort fedt plus :)

Altså kører man 40" man kan jo ligeså godt have 720p fjernsyn, det handler om at udnytte billedopløsning, og øjet kan simpelthen ikke se detaljerne hvis det ikke er stort nok! :)
Af Steen Bay
Gaco skrev:Altså kører man 40" man kan jo ligeså godt have 720p fjernsyn, det handler om at udnytte billedopløsning, og øjet kan simpelthen ikke se detaljerne hvis det ikke er stort nok! :)
Joe, men måske han sidder 1 meter fra TV'et, og i så fald vil en 40" skærm virke lige så stor som en 160" skærm på 4 meters afstand. ;)
Af Mysen
Steens argumenet holder altså ikke altid, for hvem hulen sidder 1 meter fra fjernsynet ;) Ellers er jeg enig med Gaco. Jeg fik også "presset" størrelsen op på 50" fra en 42", og det er jeg dælme også glad for. Ham her virkede bare beslutsom på ca. 40" ellers havde han nok skrevet min. 40" eller 40-50"
Af PeterD
Philips 40PFL8605H samt Panasonic G20/GT20 er bestemt gode bud som er svære at komme uden om.......
Af THM
mht. lysstyrke og hvordan et tv klare sig i dagslys, så har jeg faktisk erfaret at mit G20 klarer sig bedre end et philips 5604, som er et lcd tv med mat front, hvilket måske er lidt overraskende, men ikke desto mindre sandt.
Af Steen Bay
Mysen skrev:Steens argumenter holder altså ikke altid, for hvem hulen sidder 1 meter fra fjernsynet ;)
Måske nok muligt at mine argumenter ikke altid holder vand ;) ..men min pointe her var selvfølgelig blot at det ikke giver mening at snakke om skærmstørrelser uden samtidig at nævne betragtningsafstanden. Hvis man ønsker sig et billede som er dobbelt så stort (4x areal), så kan man enten købe sig en dobbelt så stor skærm, eller alternativt, hvis det kniber med økonomien, halvere siddeafstanden. Resultatet er det samme i begge tilfælde, og den sidste løsning er unægtelig den billigste.
Af Mysen
Jow jow, men pointen var også bare at det ikke altid kunne lade sig gøre. Hjemme hos mig ville det se fuldstændig åndssvagt ud, hvis jeg rykkede hjørnesofaen 1,5 meter ud fra væggen for at kunne nøjes med et noget billigere tv. De fleste har jo en eller anden idé om, hvordan deres hjem skal indrettes, og så er det måske lidt svært at rykke tættere på tv'et.

Desuden er der jo mange herinde, der mener at størrelsen, uanset hvor tæt man sidder, aldrig kan blive for stor. eller sagt på en anden måde: Selv om der kun er 2 meter til skærmen, er det STADIG federe med 50" end med 40" selv om det måske ikke er så nødvendigt.
Af Steen Bay
THM skrev:mht. lysstyrke og hvordan et tv klare sig i dagslys, så har jeg faktisk erfaret at mit G20 klarer sig bedre end et philips 5604, som er et lcd tv med mat front, hvilket måske er lidt overraskende, men ikke desto mindre sandt.
Det virker lidt overraskende, ja, men ikke umuligt at jeg måske har overvurderet 'problemet' med den relativt lave lysstyrke på (de fleste) plasma TV. Måske jeg bliver nødt til at købe ét selv for at finde ud af det. ;)