Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MF-DK
Jeg tror ikke der noget LED tv, der kan måle sig med plasma hvad angår rå billedekvalitet.

Af LCD kunne Samsung C535 måske være et bud.
Af Mildudon
Hvilket kommer tv kommer så nermest plasma kvalitet
Af lennon
Sony HX900 samt B&O´s topmodel er vel det som kommer tættest på . .
Af Mysen
Lidt billigere kunne det være LExxC755 fra Samsung eller LD750n fra LG selv om de nok ikke når niveauet på Lennons forslag eller nogen af Plasma topmodellerne.
Af Steen Bay
Mildudon skrev:Hvilket tv kommer så nærmest plasma kvalitet
Mener ikke der er belæg for at sige at plasma generelt er 'bedre' end LCD. Der er forskelle, ja, men plasma teknologien har (præcis ligesom LCD) bestemt også sin del af 'udfordringer' at slås med. Det nævnte Samsung C535 er fint til spil. Du kan se en test af det (den engelske C530 version) på hdtvtest.co.uk
Brugeravatar
Af MigSelv
Steen Bay skrev:
Mener ikke der er belæg for at sige at plasma generelt er 'bedre' end LCD. Der er forskelle, ja, men plasma teknologien har (præcis ligesom LCD) bestemt også sin del af 'udfordringer' at slås med. Det nævnte Samsung C535 er fint til spil. Du kan se en test af det (den engelske C530 version) på hdtvtest.co.uk
Det kommer vel an på de parametre man sammenligner. Hvis der snakkes ren billedkvalitet, fortæller alle tests hvad der er bedst ( plasma ).
Ved retention/burn in, er der mindst risiko ved lcd. El forbrug er også mindre ved lcd. Dette er de mest iøjnefaldende fordele ved lcd.
Ved de 2 teknologiers "fejl/ulemper", er der efter bedste overbevisning flere ved lcd.
Af Gaco
lennon skrev:Sony HX900 samt B&O´s topmodel er vel det som kommer tættest på . .
Nemlig. De er bare meget, meget dyre.
Af Steen Bay
MigSelv skrev:
Steen Bay skrev:
Det kommer vel an på de parametre man sammenligner. Hvis der snakkes ren billedkvalitet, fortæller alle tests hvad der er bedst ( plasma ).
Tjaa, det kommer nu nok lidt an på hvordan man læser disse tests (som f.eks. af P65VT20B på avforums.com). Efter de første 2 ugers research (før jeg oprettede profil her) var det også mit klare indtryk at plasma var det naturlige valg, men så begyndte jeg at blive opmærksom på den lange række af 'issues' som brugere beskriver på diverse fora, og jeg blev også opmærksom på de ting som (mærkeligt nok) ikke nævntes meget i diverse tests, såsom f.eks. plasmas ret begrænsede lysstyrke og tendensen til at billedet 'udvasket' af udefrakommende lys. Nu er jeg nok af den opfattelse at tingene, alt taget i betragtning, står ret lige mellem de to teknologier.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis vi bare holder os til lyset, og jeg bruger begge teknologier, kan jeg ikke se den store forskel ved lysindfald. Plasma/ LCD er i mine øjne lige dårlige/gode, dårligste teknologi ved lyse forhold var vel crt. I dag har projektor nok førertrøjen på dette punkt.
Alle teknologier, projektor, plasma, lcd og crt har ulemper, en afvejning afgører så, hvad man kan leve med.
Af lennon
Kendsgerningen er i hvert fald, at de forskellige reference TV i de sidste 5 år,alle har været baseret på plasma teknologien . Men derfor er plasma ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle. Og der findes så sandelig også elendige plasma produkter . Men mit bud er at ca 8 ud af 10 LCD købere har fravalgt plasma på fordomme,uvidenhed og dårlig rådgivning .
Af Jackinvestor
Det led tv som kommet tættest på plasma er lg 850n og det kan du få for 12.000 kr i 42" i elgiganten.

Jeg har selv netop købt et plasma (Panasonic vt20) , men overvejede også denne lg model. Lgs model har endda bedre sortniveau end noget plasma jævnfør test her på siden.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jackinvestor skrev:Det led tv som kommet tættest på plasma er lg 850n og det kan du få for 12.000 kr i 42" i elgiganten.

Jeg har selv netop købt et plasma (Panasonic vt20) , men overvejede også denne lg model. Lgs model har endda bedre sortniveau end noget plasma jævnfør test her på siden.
Problemet med sort niveau på lcd kontra plasma, er det "kunstige" udseende af sort. Jeg synes der er stor forskel på, hvordan sort gengives på de 2 teknologier. Jeg taler ikke om målinger, men konstateringer efter normal "synstest".
Af Mildudon
Det led tv som kommet tættest på plasma er lg 850n og det kan du få for 12.000 kr i 42" i elgiganten.

Jeg har nu valgt og købt LG 850 og fandt den til ca 9600kr. Det bliver dejlig at komme af med min gammel 22 prosonic. Tak for hjælpen alle sammen.