Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Fibber35
Hej Flatpanels brugere

Jeg skal snart en tur til NY USA og overvejer i den forbindelse at anskaffe mig en MacBook Pro. Er dette muligt eller kører de ikke med samme spænding (volt) i stikkontakterne "Over there" som i DK. O-O

Det vil være min første Mac computer, er der nogle overvejelser som jeg ellers bør gøre?

På forhånd tak

Martin
Af chrfog
så vidt jeg ved så er selve macbooken ens med den der bliver solgt i europa. forskellen ligge i transfromeren og da transformeren sidder i det tilhørende strømstik, så kan du jo bare købe et dansk, når du kommer hjem.
2 muligheder
http://store.apple.com/dk/product/MC556 ... Tc0NzA0MjY og http://store.apple.com/dk/product/MC461 ... TMzODAwMDI.

det kan også være det er rigeligt at skifte selve stikket, altså det lille mundstykke, der sidder yderst, så kan du nøjes med at købe deres travelkit.

travelkit'et er et godt købt uanset hvad. jeg tager det altid med, når jeg er ude og rejse, så kan man altid oplade sine ting gennem sin macbook
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selve Macbook'en kører jo med sin egen spænding, som ikke er afhængig af hvad du kan trække ud af strømstikket i væggen. Som chrfrog skriver, så er de fleste strømforsyninger til bærbare switchmode så de kan bruges overalt i verden. Dette er ikke unikt for Apple - du kan normalvist tage enhver laptop med dig rundt i verden hvis du blot får fat på de rigtige stikadaptere, så laderen kan sættes i væggen. Tænk i øvrigt over hvor vanvittigt det ville være hvis man solgte en laptop hvor opladeren kun virkede i USA... så kunne du jo aldrig have den med udenfor landet.

Det er heller ikke nødvendigt at købe en helt ny oplader blot for at få selve stikket til at passe. Apple har i forvejen været smarte nok til at lade den yderste del af laderen være lige til at hive af og erstatte af en anden type. Prøv at forhør dig hos en Humac eller Eblehuset om de ikke har en dansk version du kan købe for en tyver eller to. Så kan du blot benytte den oplader Macbook'en kommer med.

Vær dog OBS på, at Apple ikke har world-wide garanti. Produkter købt i US er kun servicérbare i USA med mindre du tilkøber deres ekstra garanti.
Brugeravatar
Af MigSelv
Husk lige også dansk told og moms. Hvis der ikke fortoldes frivilligt, og det opdages, skal du gange førnævnte med 2.
Toldfrit beløb der må indføres fra USA er 3250 kr.
Brugeravatar
Af Fibber35
Hej chrfog, Yakken og MigSelv

Tak for de gode råd, jeg vil undersøge med Apple i DK, om jeg kan nøjes med at tilkøbe den yderste del af stikket eller købe et travelkit.
Jeg er opmærksom på at den skal gennem tolden, men forventer at computeren er i brug når jeg har den med tilbage til DK. Kvitteringen har jeg tænkt mig at efterlade i USA, da Apple ikke har world-wide garanti som Yakken skriver.
Er der andet i PC'en som vil kunne vise at den er nykøbt i USA? O_O

Mvh

Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... udover at styresystemet er rent engelsk, at du slet ikke har installeret noget som helst på den, at du har en OSX DVD med i tasken og at du ikke har en DK-lader med dig? Nej, derudover så er der ikke noget 8)

Du kan dog blive afkrævet at dokumentere, at du har købt varen i DK når du går igennem tolden og det vil nok blive et problem.
Brugeravatar
Af MigSelv
Fibber35 skrev:Hej chrfog, Yakken og MigSelv

Tak for de gode råd, jeg vil undersøge med Apple i DK, om jeg kan nøjes med at tilkøbe den yderste del af stikket eller købe et travelkit.
Jeg er opmærksom på at den skal gennem tolden, men forventer at computeren er i brug når jeg har den med tilbage til DK. Kvitteringen har jeg tænkt mig at efterlade i USA, da Apple ikke har world-wide garanti som Yakken skriver.
Er der andet i PC'en som vil kunne vise at den er nykøbt i USA? O_O

Mvh

Martin
Hvis du bliver stoppet, skal du bevise, at produktet er købt i Danmark. Derfor, hvis kvittering ikke haves ved udrejse, fortolder man inden afrejse. Så uanset hvor du har købt, og du ikke kan bevise det, betales der ved kasse 1.
Brugeravatar
Af Fibber35
Skal lige høre om der vil være problemer med at bruge en Iphone i DK som er købt i USA?
Af enfen
Bedre sent end aldrig :)

En iPhone købt i USA vil normalt være låst til AT&T, så derfor skal den jailbreakes og unlockes, for at kunne benyttes herhjemme - og det kan hurtigt blive en rodet affære.

Jeg ville lade være.

Angående en Macbook Pro købt i USA, så vil den være med engelsk tastatur, hvilket er lidt bøvlet. Det vil også vise en eventuelt tolder, at den sandsynligvis ikke er købt i DK.
Af AD
Lige netop MacBook pro HAR worldwide garanti!
Men hvis du alligevel køber en mac i usa, så køb den med Apple Care, så har du 3 års world wide garanti på den, det kan godt betale sig.
Jeg har købt en MacBook, en MacBook pro og en iMac fra usa, alle uden problemer med strømmen, de to laptops skulle bare have de nævnte adaptere på stikket, og iMacen skulle bare have et nyt DK netkabel.
Hvis du selv tager den med dig, så er chancen for at blive stoppet meget lille, så uden at opfordre til ulovligheder så ville jeg ikke være så bekymret 8) du kan evt bare sende din kvittering hjem med posten...

Det eneste men, er det engelske tastatur, du kan jo self. sætte sproget til dansk og også tastaturet, men så er der jo et par ting du må gætte dig til når du skriver. Kan du leve med det er der penge at spare, specielt hvis du køber en refurbished computer:
http://store.apple.com/us/browse/home/s ... OTY2ODY3Nw
Min iMac og MacBook pro er en sådan, og de kører fint, begge har forresten fået fixet småtng på garanti i DK uden problemer, også uden Apple Care.
Refurbished er som regel en computer der er blevet afleveret inden for den 1. måned, når et eller andet geni med for mange penge har besluttet sig for en mac og derefter ikke kan finde ud af at bruge den O_O :D de bliver derefter gennemgået, får alt slettet og reinstalleret, og så solgt lidt billigere.